تلاش ایران برای پنهان کردن جنایت علیه مهاجران افغان

ایران سفیر افغانستان را احضار کرد تا به رنگ پاشیدن به دیوار سفارت اعتراض کند

معترضان مقابل سفارت ایران در کابل - عکس از حساب کاربری همبستگی در تویتر

احضار سفیر افغانستان در ایران با واکنش‌های شهروندان افغان مواجه شده است. آنان می‌گویند که ایران می‌خواهد که با این کار جنایتی را که علیه مهاجران افغان در آن کشور ضورت گرفته است، پنهان کند، اما واقعیت امر برای همه روشن است.

شهروندان افغانستان می‌گویند، پس از آن که ثابت شد که ماموران انتظامی دولت ایران مهاجران افغان را عمدا به رودخانه انداختند و در حادثه‌ای دیگر، خودرو حامل آنان را به آتش کشیدند و شماری از افغان‌ها را در کشورشان کشته و زخمی ساختند، اکنون می‌خواهند که با این ترفند‌ها اذهان مردم افغانستان و جامعه جهانی را به سوی دیگری منحرف کنند. ولی باید بدانند که این اقدام، نمی‌تواند واقعیت جنایت‌شان را پنهان کند و باید در برابر ظلم و جنایتی که انجام داده‌اند، پاسخ دهند.

نادر ابرار، استاد دانشگاه، احضار سفیر افغانستان را توسط وزارت خارجه ایران اقدامی احمقانه می‌خواند و می‌گوید: «من در این مورد گزارش‌ها را خواندم، اما دیدم که وزارت خارجه ایران هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای احضار سفیر افغانستان در ایران نداشت، جز آن که می‌خواهد ظلم و جنایتی را که علیه شهروندان ما در کشورشان انجام داده‌اند، پنهان کند. ولی فکر می‌کنم اکنون مردم افغانستان واقعیت را واضح، دقیق و روشن می‌دانند.» 

احمدخان عثمانی، فعال جامعه مدنی، می‌گوید: «مردم افغانستان حق دارند در برابر هر نوع ظلم و جنایتی که نسبت به شهروندان‌شان در کشورهای خارجی صورت می‌گیرد، دادخواهی و اعتراض کنند؛ کاری که چندی پیش در برابر سفارت ایران در کابل نیز کردند. هیچ کسی حق ندارد که بگوید چرا کردید و نباید این چنین حرکتی صورت گیرد. ما از کشور ایران می‌خواهیم به جای آن که خود را به کارهای بی‌معنی مشغول کند، جنایتی را که در کشورشان توسط نیروهای امنیتی‌شان انجام شده است بررسی کنند و اجازه ندهند که سربازان‌شان خون شهروندان بی‌گناه و مهاجر افغان را بچشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نادرخان کاکر، از ساکنان کابل، نیز احضار سفیر افغانستان را در ایران بی‌معنی می‌خواند و می‌گوید:«ایران با این کارش نشان داد که تلاش دارد قضیه‌ آتش زدن خودرو مهاجران افغان و به رود انداختن آنان را با این روش‌هایی که تازه در پیش گرفته است، پنهاند کند و با این رفتارش به حکومت افغانستان فشار بیاورد تا از تلاش‌هایش برای بررسی رویدادهای اخیر در ایران، دست بکشد، و ماجرا را بدین گونه خاموش سازند. من از دولت افغانستان می‌خواهم که این دو جنایت اخیر را که علیه مهاجران افغان در ایران صورت گرفته است، به گونه‌ای جدی و بی‌وقفه بررسی کند و مردم نیز به دادخواهی‌شان ادامه دهند.» 

این واکنش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که وزارت خارجه ایران، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران را به علت آنچه «اقدامات اهانت‌آمیز، و تعرض شماری از معترضان افغان به سفارت ایران در کابل و نمایندگی‌هایش در افغانستان» می‌داند، احضار کرده است و خواستار توضیح آقای لیوال در آن مورد شده است. 

وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که «در پی تحرکات عده‌ای معدود از جریانات خاص سیاسی و برخی اقدامات اهانت‌آمیز و تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر نمایندگی های کشورمان در افغانستان، سفیر افغانستان در تهران برای پاره‌‌ای توضیحات در وزارت خارجه حاضر شد.»

شماری از شهروندان افغانستان اخیرآ در کابل، هرات و چند استان دیگر این کشور، در پیوند با آتش کشیده شدن خودرو مهاجران افغان در ایران که در پی تیراندازی ماموران انتظامی به خودرو در حال گریز رخ داد، دست به اعتراض زدند و از دولت افغانستان خواستند که در برابر این کار نیروهای امنیتی ایران نباید خاموش باشد و باید صدای اعتراض خود را بلند کند و خواستار بررسی آن ماجراها شود.

معترضان در کابل، به در ورودی سفارت ایران نیز به نشان خون، رنگ قرمز پاشیدند و ایران را متهم به ظلم و وحشت‌آفرینی علیه مهاجران افغان کردند.

بیشتر از