اغلب بریتانیایی‌ها از تمدید دوره انتقالی برگزیت حمایت می‌کنند

شیوع کرونا دیدگاه‌ها را نسبت به اتحادیه اروپا و ارتباط بریتانیا با آن تغییر داده است

هنگامی که پای مسئله کمبود ذخیره دارویی و پزشکی در میان باشد، میزان حمایت از این امر به دو سوم از افراد افزایش می‌یابد-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

بیش از نیمی از مردم بریتانیا تمدید دوران انتقالی برگزیت در سال جاری را حمایت می‌کنند، و هنگامی که پای مسئله کمبود ذخیره دارویی و پزشکی در میان باشد، میزان حمایت از این امر به دو سوم از افراد افزایش می‌یابد. 

تحقیق جدیدی که از سوی بنیاد سلامت و ایپسوس موری انجام شده است، می‌گوید شیوع ویروس کرونا دیدگاه‌ها را نسبت به اتحادیه اروپا و ارتباط بریتانیا با قاره اروپا تغییر داده است. اکثریت مردم از همکاری نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا برای مقابله با ویروس کرونا حمایت می‌کنند. 

در مورد تجربه گسترده‌تر مردم در دوران همه‌گیری، ۷۷ درصد گفتند که بریتانیا باید درباره واکنش به کووید۱۹ «بسیار نزدیک» با اتحادیه اروپا کار کند، و ۱۷ درصد گفتند که این همکاری باید «نسبتا نزدیک» باشد.

 بریتانیا و اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال مذاکره بر سر مناسبات طولانی‌مدت‌تر، پس از دوران انتقال برگزیت هستند که قرار است در پایان دسامبر انجام شود. 

دور اخیر مذاکرات متوقف شده است و دیوید فراست، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا، می‌گوید که دو طرف «به محدوده‌های آنچه طرفین می‌خواهند دست یابند، رسیده‌اند.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر، قرار است هفته آینده در تلاش برای شکستن بن‌بست کنونی، با مقامات اتحادیه اروپا مذاکره کند. 

از میان کسانی که در نظرسنجی ایپسوس موری شرکت کردند، تقریبا همه کسانی که در رفراندوم اتحادیه اروپا به ماندن در این اتحادیه رای داده بودند (۹۹ درصد) به همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا برای مقابله با همه‌گیری رای‌ دادند، و ۹۱ درصد ‌از کسانی هم که به خروج (از اتحادیه) رای داده بودند، از گزینه همکاری نزدیک‌تر حمایت کرده‌‌اند. 

ایپسوس موری با استفاده از دو گروه نمونه، دریافت که ۵۴ درصد از مردم می‌گویند که دولت باید دوران انتقالی برگزیت را تا فراتر از ۳۱ دسامبر تمدید کند.

به  گروه دوم اطلاعاتی در راستای تخمین دولت درباره تاخیرهای بالقوه در تامین ابزار پزشکی و دارویی در شرایط بدون قرارداد، ارائه شد. در مجموع ۶۵ درصد، دو سوم، گفتند که دوران انتقالی باید تمدید شود، و ۳۱ درصد پاسخ منفی دادند. 

افراد جوان بین ۱۸ تا ۲۴ ساله، به مراتب حمایت بیشتری از تمدید دوران انتقالی برگزیت کردند. 

بنیاد سلامت هشدار داد که برگزیت بدون قرارداد در اواخر سال جاری، می‌تواند به خدمات بهداشت و مراقبت اجتماعی آسیب بزند. 

جنیفر دیکسون، مدیر اجرایی این بنیاد، گفت:‌ «کووید۱۹ دولت، اقتصاد، خدمات سلامت همگانی و مراقبت اجتماعی را تحت فشار شدید قرار داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:‌ «برگزیت بدون قرارداد در این زمستان می‌تواند کمبودهای موجود در بخش خدمات بهداشت و سلامت و مراقبت اجتماعی را وخیم‌تر کند و موجب کمبود غیرقابل اجتناب ذخائر حیاتی دارویی و پزشکی شود. چنین امری، همزمان خواهد بود با وقتی که خدمات بهداشت و سلامت با فشار شدید ناشی از آنفلوآنزای فصلی، حمایت از افراد بهبود یافته از کووید۱۹، مقابله با حجم بالای بیمارانی که در دوران قرنطینه خدمات پزشکی دریافت نکرده‌اند، و مقابله احتمالی با موج بعدی ویروس کرونا.» 

«این می‌تواند ترکیب خطرناک، و قابل‌ اجتناب، از ریسک‌ها باشد.» 

او افزود: «قابل درک است که عموم مردم، حفاظت در برابر خطرهایی را که قابل پیشبینی و اجتناب هستند، ترجیح می‌دهند. این تحقیق می‌گوید که مردم صراحتا مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا و همکاری با اتحادیه اروپا را در اولویت قرار می‌دهند.» 

کمیته بهداشت مجلس عوام بریتانیا در مارس ۲۰۱۸ هشدار داد که تغییر قوانین تجاری سازمان تجارت جهانی می‌تواند بر تامین برخی داروها و دستگاه‌هایی که از سوی مقررات بدون تعرفه موجود پوشش داده نمی‌شوند، تاثیر بگذارد. در همان سال، مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، از تولیدکنندگان مواد بهداشتی و دارویی خواست تا پیشاپیش برگزیت، داروهای لازم را ذخیره کنند. 

نظرسنجی فوق همچنین دریافت که چهار پنچم رای‌دهندگان به ماندن در اتحادیه اروپا، از تمدید دوران انتقالی حمایت کرده‌اند، و ۶۶ درصد از رای‌دهندگان به خروج، با تمدید این دوره مخالفند. تقریبا ۴۰ درصد از رای‌دهندگان به خروج، وقتی که درباره تاثیرات وضعیت احتمالی خروج بدون قرارداد مطلع شدند، از تمدید دوران انتقالی حمایت کردند. 

این نظرسنجی با استفاده نمونه‌وار از نظرات افرادی بالای ۱۸ سال، و در تاریخ اول تا دهم مه ۲۰۲۰ انجام شد. 

در مجموع، با در نظر گرفتن سهم‌های سن، جنسیت، منطقه و وضعیت شغلی، ۱۹۸۳ نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند، به طوری که بتوانند نمونه‌وار، نماینده جمعیت کشور باشند. 

© The Independent