وعده شرکت دوملیتی برای تولید ۴۰۰ میلیون واکسن کرونا تا پاییز

این شرکت بریتانیایی-سوئدی قرارداد اولیه برای ساخت واکسن آکسفورد را امضا کرده است

شرکت داروسازی «آسترازِنِکا» اعلام کرد که برای حداقل ۴۰۰ میلیون دز از واکسن کووید ۱۹ سفارش گرفته است - BEN STANSALL / AFP

شرکت داروسازی «آسترازِنِکا» اعلام کرد که برای حداقل ۴۰۰ میلیون دز از واکسن کووید ۱۹ (که هنوز تایید شده و به بهره‌برداری نرسیده) سفارش گرفته و خواهد توانست آن‌ را همین امسال ارائه کند.

این شرکت روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به «اولین توافق‌ها» رسیده است تا واکسن احتمالی دانشگاه آکسفورد برای ویروس کرونا را تولید کند.

این غول‌شرکت بریتانیایی-سوئدی چند روز قبل اعلام کرد که تا به حال به ظرفیت تولیدی یک میلیارد دوز رسیده و می‌خواهد اولین تولید را تا سپتامبر ۲۰۲۰ عملی کند.

این شرکت گفت بیش از یک میلیارد دلار از «اداره پژوهش و توسعه پیشرفته زیست‌پزشکی آمریکا» دریافت کرده تا این واکسن را که هنوز اثبات‌ و تایید نهایی نشده را تولید کند.

آسترازنکا گفت در چند ماه آینده به دنبال امضای قراردادهای بیشتر است تا ظرفیت خود را گسترش دهد و «ارائه واکسنی که در کل جهان قابل دسترسی باشد» را تضمین کند.

ANDREW YATES / AFP

این شرکت افزود که این واکسن آدنوویروس نوترکیب «AZD1222» نام خواهد داشت.

پاسکال سوریوت، مدیر کل شرکت، در بیانیه‌ای گفت: «این همه‌گیری تراژدی جهانی است و چالشی برای تمام بشریت. باید این ویروس را با هم شکست دهیم. در غیر این صورت همچنان به رنج عظیم شخصی منتهی شده و زخم‌های دیرپای اقتصادی و اجتماعی بر تن تک‌تک کشورهای جهان باقی خواهد گذاشت.»

او در ادامه گفت: «بسیار مفتخریم که در همکاری با دانشگاه آکسفورد بکوشیم تا اثر تاریخی آن‌ها را به دارویی تبدیل کنیم که بتواند در سطح جهانی تولید شود. باید از دولت‌های آمریکا و بریتانیا به خاطر پشتیبانی چشمگیرشان از کار شتاب بخشیدن به توسعه و ساخت این واکسن تشکر کنیم. هر چه در توان داشته باشیم انجام می‌دهیم تا این واکسن به سرعت و وسعت در اختیار قرار بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مت هنکاک، وزیر بهداشت، چند روز پیش گفته بود که اگر واکسن کووید ۱۹ دانشگاه آکسفورد موفق از کار دربیاید تا ۳۰ میلیون دوز آن می‌تواند تا ماه سپتامبر برای استفاده آسیب‌پذیرترین‌ها در بریتانیا در دسترس قرار بگیرد.

او خطاب به نمایندگان مجلس عوام گفت: «اگر این واکسن جواب بدهد احتمالا از اولین‌ها در جهان خواهد بود و در آن صورت توافقی داریم که صد میلیون دوز آن را برای استفاده در بریتانیا آماده می‌کند.»

هیچ تضمینی نیست که واکسن AZD1222 موفق از کار در بیاید و دولت پیش از این هشدار داده که واکسن «شاید هرگز پیدا نشود».

© The Independent

بیشتر از جهان