جشن تولد «رسمی»: اولین حضور جدی ملکه بریتانیا از زمان قرنطینه 

با آن که ملکه الیزابت متولد ماه آوریل است، تولد «رسمی» او را در دومین شنبه ماه ژوئن جشن می‌گیرند 

ملکه که به رنگ روشن لباس‌هایش معروف است، امسال به مناسبت مراسم تولد «رسمی‌اش»‌ لباسی به رنگ آبی آسمانی پوشیده بود-REUTERS/Toby Melville/Pool

ملکه بریتانیا در اولین رویداد شاخص سلطنتی از زمان آغاز سیاست قرنطینه در ماه مارس حاضر شد. 

ملکه ۹۴ ساله در یک مراسم کوچک نظامی که توسط گردان موسوم به «گارد ولز» در قصر ویندزر برگزار می‌شد شرکت کرد. او به همراه همسرش، ملقب به دوکِ ادینبورو، از زمان همه‌گیری ویروس کرونا در این قصر اقامت دارند. 

پیش از این، رژه سالیانه «نمایش پرچم‌ها» که معمولا در روز تولد «رسمی» ملکه برگزار می‌شود، لغو شده بود. تولد واقعی ملکه دو ماه پیش‌تر در ماه آوریل است. 

قصر باکینگهام در ماه مارس اعلام کرد که این رژه که معمولا با شرکت صدها نیروی نظامی انجام می‌شود، امسال «به شکل سنتی» خود برگزار نخواهد شد. 

اعضای خانواده سلطنتی معمولا در مراسم تولد رسمی ملکه الیزابت شرکت می‌کنند و در خیابان «مال» لندن به سمت قصر باکینگهام حرکت می‌کنند و سپس از بالکن آن قصر، پرواز هواپیماهای نیرو هوایی سلطنتی بریتانیا را تماشا می‌کنند.

امسال اما ملکه تنها عضو خانواده سلطنتی است که شخصا در این مراسم نظامی حضور می‌یابد. 

طبق حدس و گمان‌‌های کارشناسان شبکه یکِ بی بی سی، شاهزاده فیلیپ (همسر ملکه)،‌ که امسال در روز چهارشنبه ۱۰ ژوئن ۹۹امین سالگرد تولد خود را جشن گرفت، احتمالا این مراسم نظامی را از پنجره تماشا کرده است. 

شاهزاده فیلیپ در سال ۲۰۱۷ رسما از وظایف سلطنتی خود کنار کشید. 

ولیعهد بریتانیا که ۴۵ ساله است و سرهنگ گردان «گارد ولز»‌ محسوب می‌شود، نیز در این مراسم شرکت نکرد.

این گردان که مراسم قصر ویندزر را برگزار کرد، یکی از هفت هنگ «لشکر پادشاهی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گردان «گاردهای ولز» حدود دو هفته وقت داشت تا برای مراسم تولد ملکه آماده شود، در حالی که در شرایط معمولی چندین ماه صرف تدارک رژه «نمایش پرچم‌ها» می‌شود. 

سربازان معمولا در هنگام این مراسم در نزدیکی هم حرکت می‌کنند و نوازندگان ارتش هم شانه به شانه آن‌ها رژه می‌روند. امسال اما به علت سیاست فاصله‌گیری اجتماعی، فاصله‌ها بیشتر شده بود.

ملکه که به رنگ روشن لباس‌هایش معروف است، امسال به مناسبت مراسم تولد «رسمی‌اش»‌ لباسی به رنگ آبی آسمانی پوشیده بود. 

سربازان که از مقابل او می‌گذشتند، دیدیم که ملکه با سربازان گارد ولز چشم در چشم شد و لبخند زد. 

یکی از آهنگ‌هایی که «لشکر پادشاهی» پیش از حضور ملکه نواخت، در بزرگداشت «نیروی کمکی زنان» بود؛ شاخه‌ای از نیروهای مسلح بریتانیا که ملکه الیزابت در زمان جنگ جهانی دوم عضوی از آن بود. 

پیش از مراسم نظامی در حیاط چهارگوشه قصر ویندزر، شبکه یک بی بی سی فیلمی از اعضای گارد ولز پخش کرد که در حرکت ملی علیه کووید ۱۹ مشارکت داشتند و اعضای اداره بهداشت بریتانیا را برای این ویروس، تست می‌کردند.

از اوایل ماه مارس تا کنون، این اولین رویداد شاخص سلطنتی است که ملکه در آن شرکت داشت، اما این چهره ۹۴ ساله در طول مدت قرنطینه در چند حرکت دیگر هم حاضر شده است. 

از زمان آغاز همه‌گیری، ملکه الیزابت دو سخنرانی تلویزیونی انجام داده است: اولی در پشتیبانی از عموم مردم در میان همه‌گیری، و دومی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد روز پیروزی در جنگ جهانی دوم. 

ملکه برای بزرگداشت «هفته پرستاران خانوادگی ۲۰۲۰» برای اولین بار در تماس ویدیویی به همراه دخترش، شاهدخت آنا، حاضر شد. 

اخیرا عکسی رسمی از ملکه و شاهزاده فیلیپ به مناسبت ۹۹مین سالروز تولد همسر ملکه منتشر شده است. 

در آن تصویر، این زوج سلطنتی را می‌بینیم که جلو قصر ویندزر کنار یکدیگر ایستاده‌اند. 

© The Independent

بیشتر از جهان