از امام رود تا فرودگاه قاسم سلیمانی 

تغییر نام‌های ناکام در جمهوری اسلامی

ازآنجایی‌که ترمینال یک فرودگاه مهرآباد چهار سال قبل ثبت ملی شده است، هرگونه تغییر در بنا ازجمله تغییر نام و نصب تابلوی جدید منع قانونی دارد- عکس از وبسایت فرودگاه مهرآباد

نماینده آباده در مجلس شورای اسلامی از ارائه طرحی برای تغییر نام فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به «فرودگاه بین‌المللی شهید سپهبد قاسم سلیمانی» خبر داد. خبرگزاری فارس با انتشار متن کامل این طرح دوفوریتی نوشت که پیش‌ازاین نیز مخاطبان این رسانه خبری پیشنهاد داده بودند برای پاسداشت مقام شامخ و برجسته این شهید بزرگوار «فرودگاه مهرآباد»  به نام «فرودگاه شهید قاسم سلیمانی» نام‌گذاری شود.

در متن طرح منتشرشده یکی از  دلایلی که برای توجیه این تغییر ذکرشده است این است که  نام قاسم سلیمانی «در نشریات، کتب و نقشه‌های هوانوردی جهان» ثبت شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به این خبر امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس به شبکه خبر ایران گفت: «صحبتی بوده اما اینکه امضا بشود و به دست هیئت‌رئیسه برسد نبوده است» در ادامه نیز در حساب کاربری توییتر نوشت «این روزها برخی‌ها طرح‌هایی را منتشر می‌کنند که هدف آن تخریب مجلسی است که مردم به آن امیدوارند. ‌مسئول طرح‌ها در هیئت‌رئیسه بنده هستم. ‌طرح‌هایی مثل ازدواج اجباری یا تغییر نام فرودگاه مهرآباد تحویل نگردیده. ‌ضمن این‌که مسئول نام‌گذاری فرودگاه‌ها وزارت راه است.»

ازآنجایی‌که ترمینال یک فرودگاه مهرآباد چهار سال قبل ثبت ملی شده است، هرگونه تغییر در بنا ازجمله تغییر نام و نصب تابلوی جدید منع قانونی دارد و مسئولیت آن با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. 

پیشنهاد تغییر نام فرودگاه مهرآباد واکنش بسیاری در بین شهروندان برانگیخت و بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دراین‌باره اظهارنظر کردند.کاربران با اشاره به ممانعت قانونی یادآوری کردند که این اولین باری نیست که بناهای تاریخی و فرهنگی بنا بر ملاحظات سیاسی و مذهبی نام اصلی خود را ازدست‌داده‌اند. 

مسجد شاه در مجموعه فرهنگی تاریخی نقش‌جهان از اولین بناهایی بود که در موج تغییر نام‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نامش به مسجد امام خمینی تغییر کرد، هرچند که شاه در نام این مسجد یادگار سلسله صفویه بود.تغییر نام این مسجد در حالی صورت گرفت که این اثر در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده بود و جزو بناهای تحت حمایت یونسکو نیز بود. مسجد شاه تهران نیز سرنوشتی مشابه آن داشت.  

حذف کلمه شاه از اماکن تاریخی و شهری آن‌چنان بالا گرفت که تعدادی از اهالی شاهرود تقاضا کردند تا نام شهرشان به امام‌رود تغییر کند. 

فهرست اسامی تغییریافته در سال‌های ابتدایی قدرت یافتن جمهوری اسلامی، بسیار طولانی است، شتاب بالا و توجه نداشتن به پیشینه تاریخی و فرهنگی اماکن تاریخی و مناطق شهری باعث شد تا تعداد زیادی از این اسامی در حد تابلوی خیابان باقی بمانند. نام‌هایی چون تخت طاووس، توپخانه و خیابان سپه برای یافتن آدرس در تهران به گوش آشناتر است تا مطهری، امام خمینی. 

تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران با اشاره به هم‌زمانی سقوط پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین بر اثر شلیک پدافند سپاه پاسداران انقلاب و کشته شدن دردناک سرنشینان آن و مرگ قاسم سلیمانی، طرح این مسئله را که نام یکی از فرماندهان این نیروی نظامی بر روی "فرودگاه" باشد را شوخی دردناکی خواندن که جمهوری اسلامی با بازماندگان این حادثه و افکار عمومی ایران و افغانستان می‌کند. 

بیشتر از