جانشین قاسم سلیمانی برای سفر به عراق باید ویزا بگیرد

اسماعیل قاآنی به جای پول نقد به شبه‌نظامیان عراقی انگشتر نقره داد

اسماعیل قاآنی در مراسم نماز میت برای قاسم سلیمانی-HO / LEADER OFFICE / AFP

«گروه‌های شبه‌نظامی در عراق، هنگام سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس به بغداد طبق روال معمول در دوره قاسم سلیمانی در انتظار پول نقد بودند، اما انگشتر نقره دریافت کردند.» این بخشی از گزارش آسوشیتدپرس در مورد کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در عراق پس از کشته شدن سلیمانی است.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، قاآنی برای دومین سفر خود به عراق باید درخواست ویزا بدهد-گامی قاطع از سوی دولت جدید بغداد در جهت محدود کردن حرکت آزادانه ایران در عراق.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش ایران حدود شش ماه پس از کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در تلاش برای حفظ نفوذ خود در عراق است و این در حالی است که تحریم‌های آمریکا و شیوع کرونا منابع مالی جمهوری اسلامی برای کمک به شبه‌نظامیان در عراق را کاهش داده است. از سوی دیگر حذف سلیمانی به بروز اختلاف بین گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی منجر شده است.

سلیمانی، معمار گروه‌های نیابتی ایران در منطقه، چهره‌ای کاریزماتیک و مسلط به زبان عربی بود که روابط نزدیکی با مقامات عراقی داشت. سلیمانی به طور مداوم به عراق سفر می‌کرد و در این سفرها پول نقد بین گروه‌های نیابتی پخش می‌کرد.

اما اسماعیل قاآنی با رهبران گروه‌های شبه‌نظامی عراق آشنایی کمتری دارد، به کمک مترجم با آنها صحبت می‌کند و این سفیر جمهوری اسلامی در عراق است که سفرهای قاآنی به این کشور را هماهنگ می‌کند.

سه مقام مطلع به آسوشیتدپرس گفتند که قاآنی در جریان ملاقات اخیر با رهبران گروه‌های شبه‌نظامی در عراق به آنها انگشترهای نقره داد و گفت فعلا باید روی بودجه دولت عراق حساب کنند.

دو مقام عراقی به این خبرگزاری آمریکایی گفتند که گروه‌های شبه‌نظامی کوچکتر عراق که تحت حمایت ایران قرار دارند، بین ۳ تا ۹ میلیون دلار از ایران دریافت می‌کنند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی در خصوص کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در عراق منتشر شده است. در مقابل مذاکره‌های استراتژیک آمریکا و عراق با محوریت روابط اقتصادی و فرهنگی و سرنوشت نیروهای ائتلاف آغاز شده است.