کودکان علی‌رغم تست منفی ویروس کرونا، به سندرم کاوازاکی مبتلا می‌شوند

کارشناسان می‌گویند این بیماری هنوز بسیار نادر است و هشداری به والدین به حساب نمی‌آید

کودکان ایستاده در صف برای ضدعفونی کردن دست‌هایشان پیش از ورود به کلاس درس در سنگاپور - REUTERS/Edgar Su

دانشمندان می‌گویند کودکانی که قبلا جواب آزمایششان به ویروس کرونا منفی شده بود و نشانه‌های بیماری را نداشتند، ممکن است در خطر ابتلا به یک سندرم جدید التهاب چندگانه باشند. 

گروهی از پژوهشگران در دانشگاه بیرمنگهام تست آنتی‌بادی را تولید کرده‌اند که برای تشخیص کودکان بستری شده به علت داشتن نشانه‌های شبیه به بیماری کاوازاکی می‌شود؛ بیماری التهابی که موجب تورم رگ‌های خونی می‌شود. 

شماری از گزارش‌ها در سرتاسر بریتانیا، آمریکا و اروپا در هفته‌های اخیر از کودکانی منتشر شده که تب، کهیر، سرخی چشم و سرخی کف دست و کف پا داشته‌اند. این بیماری جدید که سندرم التهاب چندگانه کودکان نام گرفته، با بیماری سارس-کووی-۲ (سندرم التهاب چندگانه کودکان) مرتبط دانسته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 هرچند شمار کودکان بستری شده به علت بروز این نشانه‌ها نگران‌کننده است، کارشناسان می‌گویند این بیماری هنوز بسیار نادر است و هشداری به والدین به حساب نمی‌آید. 

در بریتانیا حدود ۱۰۰ کودک به این بیماری مبتلا شده‌اند. بسیاری از این کودکان با استفاده از تست واکنش زنجیره‌ای پلیمری، نتیجه آزمایششان به کووید۱۹ منفی شد اما با تست آنتی‌بادی، نتیجه مثبت نشان دادند. به گفته پزشکان دلیلش این است که این سندرم ناشی از تاثیرات آنتی‌بادی‌هایی است که پس از غلبه سیستم ایمنی بر ویروس، تشکیل می‌شوند. 

تست خون که توسط محققان دانشگاه بیرمنگهام تولید شده ظاهرا این امر را تایید می‌کند چرا که نتایج نشان داده است که کلیه کودکان آزمایش شده، دارای سطح بالای آنتی‌بادی‌های ضدسارس-کووی-۲ بوده و الگوی آنتی‌بادی‌های شناسایی شده نشان می‌دهد که عفونت به احتمال زیاد هفته‌ها یا حتی هفته‌ها قبل رخ داده است. 

تست واکنش زنجیره‌ای پلیمری اطلاعات ژنتیکی ویروس را شناسایی می‌کند و فقط به شرطی نتیجه مثبت نشان می‌دهد که فرد عفونت فعال داشته باشد. اکثریت آمار مربوط به تست کووید۱۹ فعلی، از همین نوع تست به دست آمده است. 

دکتر الکس ریچتر، رییس بخش تحقیقات و مشاور ایمنی‌شناسی در موسسه ایمنی و ایمنی‌درمانی دانشگاه بیرمنگهام گفت:‌ «با تمرکز بر نحوه سنجش طبق اصول آکادمیک، یک تست حساس آنتی‌بادی طراحی کردیم که می‌تواند برای شناسایی ابتلا به عفونت سارس-کووی-۲ مورد استفاده قرار گیرد. 

 او گفت:‌ «این تست کمک می‌کند بدانیم که چند نفر در جوامع ما از کووید۱۹ رنج برده‌اند اما یک کاربرد دیگرش را برای شناسایی پی‌آی‌ام‌اس-تی در این کودکان بیمار پیدا کرده ایم.» 

دکتر بارنر شولفیلد، مشاور مراقبت از سلامت کودکان در بنیاد زنان و کودکان خدمات پزشکی سلامت در بیرمنگهام گفت:‌ «دسترسی به علوم پیشرفته ایمنی‌شناسی و تست جدید و حساس آنتی‌بادی در دانشگاه بیرمنگهام، در تشخیص سریع و درمان به موقع کودکان بیمار و مبتلا به نوع وخیم سندرم التهاب چندگانه کودکان، نقش حیاتی داشتند.» 

© The Independent