آمار جدید مرگ ناشی از کرونا، مسکو را در صدر کشورهای اروپایی قرار می‌دهد

آمار مرگ در ماه می در مسکو، تقریبا شش هزار نفر بیشتر از حد متوسط بوده است

آخرین بار که چنین جهشی در تعداد مرگ رخ داد، زمانی بود که آتش‌سوزی در جنگل‌های روسیه باعث بروز بیماری‌های تنفسی در شهر شد-Yuri KADOBNOV / AFP

طبق گزارش یک خبرنگار مرتبط به منابع مطلع، آمار مرگ در ماه می در مسکو، تقریبا شش هزار نفر بیشتر از حد متوسط بوده است. این گزارش، کامل‌ترین تصویر از وضعیت پایتخت روسیه از زمان همه‌گیری ویروس کرونا را نشان می‌دهد.

اکلسی وندیتوف، سردبیر ایستگاه رادیویی لیبرال «صدای مسکو»، اولین بار تعداد ۱۵۷۰۰ را به عنوان میزان مرگ و میر ناشی از کرونا اعلام کرد، که نزدیک به ۶۰ درصد متوسط کل مرگ و میر در فاصله زمانی سه سال است. این عدد اگر صحیح باشد، آمار رسمی مقامات روسیه، که در ماه می فقط ۱۷۰۴ مرگ ناشی از کووید۱۹ را اعلام کردند، با  تردیدهای جدی رو به رو می‌شود. این عدد در واقع مسکو را در بالای فهرست مرگ در میان کشورهای اروپایی قرار می‌دهد.

تعداد ۷۸۳۶ مرگ بیشتر در مسکو با ۸۷۰۰ جان باخته شهر کم جمعیت‌تر مادرید و ۹۲۰۰ نفر کشته‌شدگان لندن قابل مقایسه است. این آمار تقریبا در یک بازه زمانی، از ماه مارس تا اواخر ماه می به دست آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سقوط دوره اوج ابتلا در پایان ماه آوریل در مسکو، و فاصله اثرگذاری سه تا چهار هفته‌ای ویروس، افزایش شدید در آمار مرگ و میر خیلی دور از انتظار نبود، اما این تعداد در واقع سقف آن چیزی است که بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کردند. آخرین بار که چنین جهشی در تعداد مرگ  ثبت شده رخ داد، زمانی بود که آتش‌سوزی در جنگل‌های روسیه باعث بروز بیماری‌های تنفسی در شهر شد.

احتمال بالا رفتن این آمار در شرایطی به طور کامل منتفی نیست که میزان ابتلا به ویروس از ابتدای آوریل تاکنون به پایین‌ترین حد، یعنی ۱۱۹۵، رسیده است.

هزاران نفر هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه به دستگاه تنفسی متصل هستند و کمتر از یک چهارم آنها امید به بهبودی دارند.

روسیه پیش از این نیز از ادعاهایی که آمار رسمی مرگ ناشی از کرونا را زیر سؤال برده‌اند، خشمگین شده است. اوایل همین هفته بود که سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان مغایرت آمار روسیه با روند جهانی را ناشی از «مؤثر بودن» داروهای‌شان دانست.

اما همین مسئولان وقتی انتقادهای گسترده را دیدند و متوجه ناصحیح بودن آمار خود در پایان ماه می شدند، حالا شیوه شمارش را تغییر داده‌اند.

وقتی مقامات تصمیم گرفتند هر دو حالت مرگ مشکوک به کرونا و مرگ در اثر کرونا را جزو آمار کشته‌شدگان کرونا بیاورند، نرخ مرگ و میر مسکو با دو برابر رشد، از ۱.۴ درصد به ۲.۸ درصد رسید. وقتی آمار آوریل را نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که عدد ۱۵۶۱ در شیوه اصلاح شده، خیلی نزدیک به عدد ۱۸۰۰ است که میزان تخمینی مرگ مازاد را نشان می‌دهد.

حالا حتی با این همه بالا و پایین هم می‌بینیم که آمار مسکو نزدیکی قابل قبولی با استاندارد جهانی دارد. اگر کمی از پایتخت دور شویم، آمار از این هم غیرمنطقی‌تر می‌شود، چرا که نشانه‌های زیادی هست که مناطق حاشیه‌ای آمار را کاملا دستکاری کرده‌اند.

روز سه شنبه ستاد مبارزه با بحران کرونا در منطقه آلتای، سیبری، ظاهرا در یک اشتباه فاحش، اولین پست روزانه خود را در صفحه فیسبوک چنین آغاز کرد «آقای ویکور پتروف، احتراما آمار جدید را جهت تأیید ارسال می‌دارد: ۷۱ مورد جدید ابتلا در طول شب، هیچ مورد تلفات.»

ویکور پترویچ نام فرماندار بخش آلتای است.

© The Independent

بیشتر از جهان