اپرا: آمریکا در«نقطه راستین تغییر» در زمینه نژادپرستی نظام‌مند قرار دارد

جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» جنبشی بسیار حیاتی است

خانم وینفری افزود هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد تا زمانی که «همه ما درد و رنجی که شاهد آن بوده‌ایم و خیلی نهادینه است را درک کرده و به وجود آن اعتراف کنیم.» - Steve Jennings/Getty Images/AFP

خانم وینفری در سخنانی در مجموعه جدید خود برای یوتیوب با نام «صحنه خود» (Own Spotlight) که در آن با کنش‌گران و کارآفرینان سیاه‌پوست مصاحبه می‌کند، توضیح داد جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» جنبشی بسیار حیاتی است.

او گفت: «ملت ما اکنون خود را در سراشیبی تندی یافته است، یک نقطه راستین برای تغییر. و مانند همه شما من هم طی هفته‌های گذشته با دوستانم مکالماتی صوتی و ویدیویی داشته‌ام و همیشه سؤالی یک‌سان مطرح می‌شود: آیا این لحظه‌ای است که بالاخره کشور ما را تغییر خواهد داد و مردم این بار شر و مشکل نژادپرستی نظام‌مند را واقعا تشخیص خواهند داد؟ مرحله بعدی پس از این چیست و مطالبه واقعی ما چیست؟»

خانم وینفری افزود هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد تا زمانی که «همه ما درد و رنجی که شاهد آن بوده‌ایم و خیلی نهادینه است را درک کرده و به وجود آن اعتراف کنیم.»

برنامه صحنه خود شامل مصاحبه‌هایی با افرادی نظیر آوا دوورنای، کارگردان، و دیوید اویلوو، بازیگر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اولین قسمت این مجموعه که روز چهارشنبه پخش شد، خانم دوورنای به اعتراضاتی که بعد از قتل جورج فلوید در سراسر جهان به راه افتاده اشاره کرد و از شرایطی حرف زد که منجر به بروز این اعتراضات شده است.

او گفت: «هیچ کس درباره نابرابری‌های اقتصادی حرف نمی‌زند که ممکن است باعث شود فردی را مجبور کند برای پیدا کردن جفتی کفش در شیشه‌ای مغازه‌ای را بشکند و وارد آن شود. هیچ کس درباره نظام‌هایی صحبت نمی‌کند که باعث بروز اقداماتی شده است که امروز شاهد آن هستیم. اگر نگران این هستید که قتل سیاه‌پوستان به دست پلیس با دزدی یک شلوار جین از فروشگاه تارگت آلوده شده و توجهات از آن برداشته شود باید اول نگاهی به اعتقادات خود بیندازید که چقدر جان سیاه‌پوستان و قتل آن‌ها به دست پلیس برای شما مهم است.»

خانم دوورنای افزود این نظام در رابطه با نژادپرستی نظامی «شکست‌خورده» نیست.

او گفت: «این نظام بر همین اساس بنیان نهاده شده و دقیقا همان کاری را می‌کند که برایش ساخته شده است. بنابراین من احساس می‌کنم قدری غیرخاضعانه است که اکنون ما به عنوان یک جامعه یک دفعه از این نظام وحشت کرده‌ایم در صورتی که همه نه برای سال‌ها بلکه دهه‌ها و قرن‌ها در آن مشارکت کرده و از آن بهره جسته‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر