تیم ملی فوتبال زنان آمریکا خواستار عذرخواهی از بازیکنان سیاه‌پوست شد

لغو مقررات منع زانو زدن هنگام پخش سرود ملی از دیگر خواسته‌های تیم ملی است

مقررات در سال ۲۰۱۷ وضع شد، پس‌ازآن که مگان رپینو بازیکن تیم ملی هنگام پخش سرود ملی زانو زد-Kevin C. Cox / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

تیم ملی زنان ایالات‌متحده از فدراسیون فوتبال این کشور خواسته از بازیکنان و هواداران سیاه‌پوست عذرخواهی و مقررات منع زانو زدن بازیکنان هنگام پخش سرود ملی را لغو کند.

فدراسیون فوتبال آمریکا در جلسه روز سه‌شنبه‌اش در مورد سرنوشت این مقررات تصمیم خواهد گرفت. طبق این قانون بازیکنان باید «هنگام پخش سرودهای ملی در همه بازی‌هایی که به‌عنوان نماینده فدراسیون در آن‌ها شرکت می‌کنند برای ادای احترام بایستند.»

زانو زدن به نماد معترضان به بی‌رحمی پلیس آمریکا تبدیل‌شده است. در پی مرگ جورج فلوید در ماه می در بسیاری از شهرهای این کشور تظاهراتی برپاشده است.

فلوید مرد سیاه‌پوست غیرمسلحی بود که مأمور پلیس سفیدپوستی در مینیاپولیس بیش از هشت دقیقه بر گردنش زانو زد و او را کشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای که اتحادیه‌ بازیکنان تیم ملی زنان روز دوشنبه منتشر کردند آمده «فدراسیون باید فوراً «مقررات سرود ملی» را لغو کند، در بیانیه‌ای اعلام کند وضع این مقررات از اول اشتباه بوده و از بازیکنان و حامیان سیاه‌پوست این تیم هم عذرخواهی کند.»

«به‌علاوه، ما معتقدیم فدراسیون باید برنامه خود را برای حمایت از پیام این جنبش اعلام کند، جنبشی که چهار سال پیش سعی در خفه کردن آن داشت.»

فدراسیون فوتبال ایالات‌متحده روز دوشنبه در رایانامه‌ای به رویترز گفت در جلسه مجازی روز سه‌شنبه یا جلسه سه ماهانه هیئت اجرایی که روز جمعه برگزار می‌شود ممکن است این موضوع رأی بیاورد.

این مقررات در سال ۲۰۱۷ وضع شد. یک سال پیش از آن، بازیکن تیم ملی مگان رپینو در طول پخش سرود ملی و پیش از مسابقه با تایلند زانو زده بود.

در سال ۲۰۱۶، کالین کاپرنیک مدافع تیم سانفرانسیسکو فورتی ناینرز در لیگ ملی فوتبال آمریکایی این حرکت را در مراسم پیش از مسابقه هنگام پخش سرود «پرچم ستاره‌نشان» انجام داد و از آن زمان به حرکتی محبوب تبدیل شد.

هفته پیش عضو هیئت برگزاری لیگ ملی فوتبال آمریکایی راجر گودل گفت سازمان لیگ اشتباه کرده که به حرف بازیکنانش گوش نداده است. او بازیکنان را به اعتراض مسالمت‌آمیز تشویق کرد. در پی این اتفاق فدراسیون فوتبال ایالات‌متحده تصمیم گرفته موضع خود را بازبینی کند.

© The Independent

بیشتر از ورزش