نزاع صداوسیما با دولت برای یک مشت دلار

یک میلیارد  و ۸۰۰ میلیون یورو در ده‌سال؛ اگر دولت به ما ارز ندهد، شبکه‌های برون‌مرزی قطع خواهند شد

صداوسیما یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل صندوق‌های بین نسلی ذخیره ارزی و توسعه ملی دریافت کرده و جز به دفتر علی خامنه‌ای به نهاد دیگری نیز پاسخگو نبوده است- میزان

صداوسیما یورو و دلار می‌خواهد؛ این خلاصه اظهارات پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی در مصاحبه امروزش با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران است.

جبلی در این مصاحبه گفته که دولت به تعهداتش برای تخصیص ارز به صداوسیما عمل نکرده است و به همین دلیل ممکن است به‌زودی پخش برنامه‌های شبکه پرس‌تی‌وی، العالم و آی‌فیلم روی ماهواره‌ها قطع شود: « طی روزها و هفته‌های آینده شبکه‌های مهم ما مثل پرس تی وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف خواهند شد».

او گفته که در ماه‌های گذشته رادیو دری افغانستان، الکوثر و سحر اردو برنامه‌هایشان را متوقف کرده‌اند و این «ضربه‌های مهلک» را نتیجه «بی‌دفاع بودن صداوسیما» و ناآگاهی «مسئولان و نهادهایی که مسئول تأمین بودجه صداوسیما و به‌ویژه مسئول تأمین ارزی صداوسیما هستند» دانسته است.

او گفته صداوسیما به این شبکه‌ها نیاز دارد تا جلوی توطئه‌های رسانه‌ای دشمنان جمهوری اسلامی بایستد.

تخصیص ارز با صداوسیما از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است. در اولین نوبت، علی خامنه‌ای به دولت دستور داد تا ۹۴۷ میلیون دلار به صداوسیما پرداخت شود.

احمدی‌نژاد به‌رغم مخالفتش با پرداخت این میزان ارز نهایتاً مجبور شد به فرمان رهبر جمهوری اسلامی تن دهد.

محمد سرافراز رئیس سابق صداوسیما در کتاب جنجالی خود، «روایت یک استعفا» نوشته است که این ۹۴۷ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی و با دستور مستقیم خامنه‌ای پرداخت شد و در سال ۹۳ به پایان رسید.

بر اساس اساسنامه صندوق ذخیره ارزی، گیرندگان تسهیلات از این صندوق موظف بودند تا گزارش عملکرد و مصارف آن را به دولت تحویل دهند.

صداوسیما در سال‌های گذشته خود را ملزم به پاسخگویی در قبال ارزهای دریافتی ندانسته است. به همین دلیل حسن روحانی روز ۱۹ آبان ۹۸ در شهر یزد و در جریان یک سخنرانی گفت که او از نهادهای نظارتی می‌خواهد تا «پرونده ۹۴۷ میلیون دلار را برای مردم توضیح دهند».

بودجه‌های ارزی صداوسیما یکی از منابع فساد در این سازمان پرهزینه و ناکارآمد است. در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از فساد اصحاب قدرت، سازمان اطلاعات سپاه و بیت و دفتر علی خامنه‌ای در مفاسد صداوسیما مطرح شده است.

صداوسیما پس از مصرف ۹۴۷ میلیون دلار ارز در سال ۹۳، مجدداً از سال ۹۵ نیز هر سال با نامه‌نگاری به رهبر جمهوری اسلامی از او می‌خواهد تا مبالغی دلار و یورو به این سازمان واگذار کند. در سال ۱۳۹۵، مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو در سال ۱۳۹۶ مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو، در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۲۵۰ میلیون یورو و در سال ۱۳۹۸، مبلغ ۱۵۰ میلیون یوروی دیگر با دستور خامنه‌ای و در قالب تبصره ۴ بودجه سالیانه و از محل صندوق توسعه ملی به صداوسیما پرداخت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب تنها در ۱۰ سال گذشته این سازمان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل صندوق‌های بین نسلی ذخیره ارزی و توسعه ملی دریافت کرده و جز به دفتر علی خامنه‌ای به نهاد دیگری نیز پاسخگو نبوده است.

 پیش‌تر سازمان برنامه‌وبودجه در پاسخ به نامه‌های علنی‌شده صداوسیما برای تخصیص ارز گفته بود که موجودی صندوق توسعه ملی یوان چین، ین ژاپن و درهم امارات است ولی صداوسیما از ما دلار و یورو می‌خواهد.

معاون برون‌مرزی صداوسیما در مصاحبه امروزش این موضوع را رد کرده و گفته نه‌تنها دلار و یورو که ین و درهم نیز به ما نداده‌اند.

بیشتر از