پروژه بلندپروازانه امارات برای رسیدن به اعماق فضا

امارات نهمین کشور جهان خواهد بود که درصدد کشف مریخ برآمده‌اند

مرکز فضایی محمد بن راشد، برنامه پرتاب کاوشگر امید را تهیه و اجرایی کرده است- Social Media

برنامه فضایی امارات متحده عربی برنامه‌ای بلندپروازنه است. دستیابی به فضا کاری پرزحمت و هزینه‌بر است. امارات با پرتاب «کاوشگر امید» نهمین کشوری خواهد بود که درصدد کشف اسرار سیاره مریخ برآمده‌اند. در میان کشورهای عربی و اسلامی، اکنون کاوشگر اماراتی نخستین نمونه از برنامه اکتشاف اعماق فضا است.

علاوه بر برنامه کاوش فضایی که با پرتاب کاوشگر امید در روزهای آینده آغاز می‌شود، این کشور دو برنامه ماهواره‌ای بزرگ هم در دست اجرا دارد؛ ماهواره «خلیفه» و «دبی ۱ و ۲». پیش از این پروژه‌ها، نخستین فضانورد اماراتی با نام «هزاع المنصوری» در مهرماه سال گذشته با فضاپیمای سایوز روسی عازم ایستگاه بین‌المللی فضایی شد. مأموریتی موفقیت‌آمیز برای امارات که طی آن نخستین فضانورد عرب پا به ایستگاه فضایی گذاشت.

مرکز فضایی محمد بن راشد، برنامه پرتاب کاوشگر امید را تهیه و اجرایی کرده است. این کاوشگر قرار است پس از سفری چندماهه در سال ۲۰۲۱ به مریخ برسد. آژانس فضایی امارات بر این پروژه نظارت می‌کند.

کشف رموز مریخ، مأموریتی دوساله برای این کاوشگر است که البته تا دو سال بعد یعنی ۲۰۲۵ نیز می‌توان آن را تمدید کرد. قرار است داده‌های به‌دست آمده در این سفر در اختیار بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در سراسر جهان قرار بگیرد.

اما مأموریت این کاوشگر چیست؟ امید قرار است وضعیت جوی در لایه‌های مختلف این سیاره را در روزها و فصول مختلف رصد و بررسی کند. این اطلاعات به درک ما از وضعیت جوی مریخ در یک دوره زمانی پیوسته کمک می‌کند.

به بیان دیگر، کاوشگر امید نخستین فضاپیمایی است که وضعیت جوی مریخ را نه در یک لحظه خاص که در طول روز‌ها، هفته‌ها و فصول مختلف به‌صورت پیوسته بررسی می‌کند. از این لحاظ این نخستین مأموریت بررسی مداوم جو مریخ در نوع خود است و امید نخستین رصدخانه واقعی جو مریخ خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاوشگر امید  بیش از هزار گیگابایت داده جدید از مریخ جمع‌آوری خواهد کرد که از طریق تعدادی ایستگاه گیرنده زمینی در سراسر جهان دریافت و به مرکز داده‌نگاری فضایی امارات منتقل می‌شود.

داده‌های این کاوشگر به‌صورت رایگان در اختیار همه پژوهشگران در سطح جهان قرار خواهد گرفت.

کاوشگر امید چند روز دیگر پرتاب خواهد شد. دلیل انتخاب این تاریخ این است که در نتیجه حرکت مریخ و زمین به دور خورشید، هر دو سال یک‌بار مریخ در نزدیک‌ترین موقعیت ممکن به زمین قرار می‌گیرد.

بیشتر از جهان