حمله سایبری فعالیت جهانی شرکت «هوندا» را مختل کرد

فعالیت کارخانه‌های هوندا متوقف و بخش خدمات مشتری از دسترس خارج شده است

خط تولید هوندا در چین-AFP

حمله سایبری به شبکه‌های کامپیوتری شرکت هوندا فعالیت این غول خودروسازی را در سراسر جهان مختل کرده است.

در اثر این اختلال، فعالیت کارخانه‌های هوندا متوقف و بخش خدمات مشتری از دسترس خارج شده است.

هوندا اعلام کرده در اثر این مشکل، کامپیوترهای مرکزی، سامانه ایمیل و سایر نرم‌افزارهای داخلی از کار افتاده‌اند.

سیستم‌های این شرکت در خارج از منطقه ژاپن نیز به خاطر ویروسی که به تمام شبکه نفوذ کرده متوقف شده‌اند. هوندا هنوز هیچ اطلاعات بیشتری در مورد این حمله بیرون نداده است.

این حمله که بر اساس گزارش فایننشال تایمز روز دوشنبه رخ داده است باعث شده تا از پرسنل بخواهند کامپیوترهای خود را خاموش نگه داشته و روز بعد را مرخصی بگیرند.

یک سخنگوی هوندا به بی‌بی‌سی گفته است «آن چه ما می‌توانیم تأیید کنیم این است که شبکه هوندا مورد حمله سایبری قرار گرفته است. و همچنین تأکید می‌کنیم که هیچ اطلاعاتی تا این لحظه مورد سرقت قرار نگرفته است.»

طبق اعلامیه هوندا، کارخانه مستقر در منطقه سوئیندن  بریتانیا، که تولید خودرو مدل سیویک را در دست دارد، تحت تأثیر این حمله قرار گرفته است.

این کارخانه در پی بحران کرونا از بیستم مارس تا کنون بسته بوده و آن طور که گزارش شده تمام سال آینده را تعطیل خواهد بود. اما روزنامه تلگراف خبر داده که بخش تولید قرار بود از هشتم ژوئن فعالیت‌ها را از سر گیرد.

علاوه بر کارخانه‌های خودروسازی اهایو، آمریکای شمالی، ایتالیا، و ترکیه، فعالیت‌ها در کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی هند و برزیل هم در اثر این حمله مختل شده است.

شرکت هوندا امیدوار است تا امروز عصر یا حداکثر تا پایان هفته وضعیت به حالت عادی برگردد.

بخش خدمات مشتری خودروسازی هوندا در توئیتی اعلام کرده «به علت مشکلات فنی، بخش خدمات مشتری و خدمات مالی هوندا فعلا امکان سرویس‌دهی به مشتریان را ندارند. در تلاش هستیم تا مشکل را هر چه زودتر بر طرف کنیم. ضمن عرض پوزش از بابت مشکل پیش آمده، از درک و شکیبایی شما کمال تشکر را داریم.»

شرکت ضمن رد هر گونه درز و سرقت اطلاعات گفته است که «این مشکل تا اینجا کمترین اثر را روی شرکت گذاشته است.»

یک محقق امنیتی بخش‌هایی از ویروس حمله کننده را منتشر کرده که نشان می‌دهد این حمله مخصوصا برای هوندا طراحی شده است.

به گفته رئیس شرکت امنیت اینترنتی سایب سیف، در تماس روزنامه تلگراف «ویروسی که به هوندا حمله کرده بخشی از خانواده ویروسی موسوم به اسنیک است که تمام شبکه را مورد هدف قرار می‌دهند. با این ویروس، فعالیت‌های هوندا در سراسر جهان مختل شده و گرچه بعضی سیستم‌ها ممکن است به زودی برگردند، اما برگشتن کامل به حالت عادی به احتمال زیاد مدتی طول می‌کشد.»

هوندا در سال ۲۰۱۷ نیز در اثر حمله سایبری مورد آسیب قرار گرفت. در آن زمان ویروسی به نام «گریه‌ام گرفته» روند تولید کارخانه را متوقف کرد. به نظر می‌رسید از آن زمان به بعد هوندا خطوط دفاعی سیستم‌های کامپیوتری خود را قوی‌تر کرده باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان