دومین هواپیمای امارات متحده عربی در اسرائیل به زمین نشست

پرواز مستقیم ابوظبی-تل‌آویو هواپیمای اتحاد حامل کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها است

هواپیمای شرکت اتحاد در حال فرود آمدن در فرودگاه بن‌گورین در نزدیکی تل‌آویو، ۹ می ۲۰۲۰-JACK GUEZ / AFP

وزیر امور خارجه اسرائیل شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که هواپیمای باری خط هواپیمایی «اتحاد» متعلق به امارات متحده عربی در فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل‌آویو به زمین نشسته است.

این نخستین پرواز مستقیم هواپیمایی اتحاد با نشان تجاری خود از ابوظبی به تل‌آویو و دومین پرواز این شرکت هواپیمایی به اسرائیل در کمتر از یک ماه به‌شمار می‌رود.

این در حالی است که غیر از اردن و مصر دیگر کشورهای عربی منطقه روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارند، اما در سال‌های اخیر اقداماتی در جهت بهبود روابط انجام شده است.

هماهنگی‌های مربوط به این پرواز بین وزارت امور خارجه اسرائیل و امارات متحده عربی انجام شده بود. این پرواز حامل کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات درمانی برای فلسطینی ها در نوار غزه و کرانه باختری است.

یکی از واحد‌های وزارت دفاع اسرائیل و سازمان ملل مسئولیت پخش این کمک‌ها را بر عهده خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی مقامات فلسطین مدعی شده‌اند که در جریان این پرواز قرار نداشته‌اند. اما در ضمن از اقدام غافلگیرکننده امارات متحده عربی تقدیر کرده‌اند.

ماه گذشته نیز یک هواپیمای دیگر از مبدا امارات متحده عربی و با عبور از آسمان کشورهای کویت، عراق و ترکیه در اسرائیل فرود آمد. این هواپیمای شرکت اتحاد که نشان تجاری این شرکت از روی آن پاک شده بود نیز حامل ۱۶ تن کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها بود.

حساب کاربری آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در توییتر در واکنش به این اقدام امارات متحده عربی، برخی کشورهای عربی منطقه را به خیانت و عدم وفاداری به فلسطینی‌ها متهم کرد.

برخی مقامات فلسطین نیز مدعی شدند امارات از این رویکرد برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل استفاده می‌کند.

اسرائیل و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک ندارند و تا پیش‌ از این سفر هوایی مستقیم بین دو کشور برقرار نبود. با این حال گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد دیپلماسی پشت پرده بین دو کشور وجود دارد.

اسرائیل نیز در اقدامی متقابل که نشان دهنده تمایل به بهبود روابط است، برنامه‌ریزی امارات متحده عربی برای فرستادن نخستین کاوشگر خود به فضا به منظور بررسی جو مریخ را تبریک گفته است.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران دشمنی با اسرائیل را به عنوان یک هدف دنبال می‌کند و هزینه‌های سنگین این استراتژی را بر مردم ایران تحمیل می‌کند، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با توجه به منافع خود در تلاش برای برقراری روابط سازنده و حرکت رو به جلو هستند. در همین راستا جمهوری اسلامی موشک با شعار نابود اسرائیل و ماهواره نظامی پرتاب می‌کند و امارات متحده عربی به دنبال فرستادن کاوشگر به جو مریخ است.