در ایران زنان برای تماشای مسابقه فوتبال، مورد حمله قرار گرفتند

«مقامات ایران زنان را فقط به دلیل علاقه به فوتبال آزار می‌دهند»

در حالی‌که رقابت‌های جام جهانی فوتبال زنان آغاز می‌شود، ماموران امنیتی به زنان طرفدار فوتبال در پایتخت ایران که می‌خواستند مسابقه فوتبال مردان بین ایران و سوریه را تماشا کنند، حمله کرده‌اند.

پس از آن که وبسایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران فروش بلیت، بدون بستن گزینه برای زنان را اعلام کرد، زنان ایرانی، به‌رغم این که اجازه تماشای مسابقات فوتبال مردان را ندارند، توانستند بلیت بخرند.

با این حال، فدراسیون فوتبال، روز بعد گزینه خرید بلیت برای زنان را، بدون هیچ توضیحی، مسدود کرد. در حالی‌که راه ورود زنان ایرانی به ورزشگاه بسته شد و نیروهای امنیتی با خشونت به آنها حمله کردند، زنان سوری اجازه یافتند وارد استادیوم شوند.

به گفته کمیته زنان شورای ملی مقاومت ایران، دست کم دو نفر از زنان دستگیر و به بازداشتگاه برده شدند، اما سرنوشت آنها نامعلوم است.

خبرنگار ورزشی روزنامه اعتماد با چند نفر از زنانی که هدف حمله قرار گرفتند مصاحبه کرد. یکی از آنها در حالی که می‌گریست گفت: «یکی از سربازان پایش را روی سینه یکی از خانم‌ها گذاشت، تلفن همراهش را گرفت و کیفش را پاره کرد. نیروهای امنیتی به ما حمله کردند و یکی از خانم‌ها را روی زمین کشیدند.»

زن دیگری گفت: «آنها با مشت و لگد به جان ما افتادند و به ما فحش دادند، بی آن‌که ما کارخلافی انجام داده باشیم. ما چند زن بودیم که روی چمن‌های خارج از ورزشگاه منتظر ایستاده بودیم. نه شعار می‌دادیم، نه حرف می‌زدیم. حتی پرچم ایران را در دست نداشتیم.»

منصوره میلر، پژوهشگر عفو بین‌الملل در بخش ایران گفت: «یک بار دیگر مقامات امنیتی ایران زنان را فقط به خاطر علاقه به فوتبال آزار می‌دهند.»

به گفته خانم میلر: «مقامات ایران سالها زنان را از حضور در استادیوم فوتبال منع کرده‌اند. فقط در سال گذشته ده‌ها زن که سعی داشتند برای تماشای مسابقات فوتبال وارد ورزشگاه‌ها بشوند، دستگیر شدند. مقامات ایران باید این ممنوعیت‌های تبعیض آمیز را متوقف کنند و به زنان و دختران اجازه دهند بدون هراس از خشونت و دستگیری به ورزشگاه‌ها راه پیدا کنند.»

به گفته ناظر حقوق بشر در ایران، در ۲۵ ماه مه ماموران امنیتی مرد وارد اتاق رختکن فوتبالیست‌های زن در شهر شیراز شدند و آنها را مورد آزار لفظی و جسمی قرار دادند.

زنان فوتبالیست ایران در مسابقات جام جهانی زنان امسال – که از ٧ ژوئن تا ٧ ژوئيه در فرانسه برگزار مي شود – شركت ندارند، هرچند در رقابت‌هاى قهرمانی آسيا مقام اول را کسب کردند.

فوتباليست‌های زن در ايران از هيچ نوع حمايت از طرف بخش خصوصي يا دولتی برخوردار نیستند و از آنجا که مسابقات ورزشى زنان از شبكه‌های تلويزيونى دولتى پخش نمی‌شود، قادر نيستند اسپانسرهای غير دولتی يا خصوصی جلب كنند.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته به دلیل ممنوع کردن ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی هشدارهای متعددی از فیفا دریافت کرده است.

مدیر حراست فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد در سیاست دولت هیچ تغییری صورت نگرفته است و زنان همچنان اجازه ورود به استادیوم‌های ورزشی را ندارند. مقامات فدراسیون و شرکت‌های مسئول فروش بلیت بعدا ادعا کردند ارائه گزینه خرید بلیت به زنان ناشی از یک اشتباه فنی بوده است.

در بیشتر مدت ۴۰ سالی که از زمان انقلاب اسلامی می‌گذرد، زنان ایران از تماشای بازی‌های فوتبال در استادیوم‌ها محروم بوده‌اند. گزارش می‌رسد رژیم ایران از اوت سال گذشته نیروهای امنیتی زن را برای برخورد با زنانی که سعی دارند با آرایش مردانه وارد استادیوم شوند استخدام کرده است. در ایران زنان بی حجاب یا بدحجاب با مجازات‌هایی از جریمه تا زندان رو به رو هستند. ورزشکاران زن ناچارند در جریان رقابت‌ها حجاب را رعایت کنند.

با وجود این، در سال‌های اخیر مقاومت‌هایی در برابر حجاب اجباری صورت گرفته است. برخی زنان موهایشان را می‌تراشند و لباس مردانه می‌پوشند. بسیاری از زنان با اجبار به رعایت حجاب مخالفند و برخی معترضان در نشانه‌ای از سرپیچی روسری‌هایشان را برداشته‌اند و از چوب آویزان کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از ورزش