اخراج ۱۰ هزار نیروی کار بریتیش پترولیوم

بریتیش پترولیوم اعلام کرده در اثر کاهش جهانی قیمت نفت روزانه میلیون‌ها دلار متضرر می‌شود

کاهش نیرو بیشتر در مشاغل اداری صنعت نفت صورت خواهد گرفت و مشمول کارکنان «بخش تولید» نمی‌شود-OZAN KOSE / AFP

شرکت بریتیش پترولیوم در واکنش به کاهش تقاضای سوخت در اثر محدودیت‌های کرونا، ۱۰ هزار نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد. این اقدام حدود ۱۵ درصد از کارکنان شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کاهش نیرو بیشتر در مشاغل اداری صنعت نفت صورت خواهد گرفت و مشمول کارکنان «بخش تولید» نمی‌شود.

برنارد لونی، رئیس این شرکت در ایمیلی به کارکنان نوشته است «قیمت نفت خیلی پایین‌تر از چیزی است که بتواند سودآور باشد. ما بسیار بیشتر ازآنچه درمی‌آوریم خرج می‌کنیم. صحبت از میلیون‌ها دلار هزینه در روز است.»

وی ادامه داده است «با فرآیندی که به‌زودی آغاز می‌کنیم شاهد ترک حدود ۱۰ هزار نفر از شرکت خواهیم شد. بیشتر آن‌ها تا پایان همین سال. کارکنانی که ما را ترک می‌کنند بیشتر از بخش اداری خواهند بود. کارکنان خط مقدم در جای خود باقی خواهند ماند و مثل همیشه ایمنی و اطمینان در اولویت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت بزرگ نفتی در نظر دارد یک‌سوم ۴۰۰ مدیر ارشد خود را اخراج و پرداخت به بقیه آن‌ها را دست‌کم تا مارس سال آینده متوقف کند.

در این ایمیل آمده کاهش نیروی کار بخشی از طرح بزرگ‌تری در شرکت است که طی آن قرار است هزینه‌های اجرایی شرکت تا دو و نیم میلیارد دلار در سال مالی آینده کاهش پیدا کند و ارزیابی‌ها «ممکن است از این هم فراتر بروند.»

این اقدام درست چهار ماه بعد از ترک رئیس قبلی شرکت و بیرون کشیدن سهم خویش در بحبوحه نگرانی‌های بحران کرونا صورت گرفته است. بریتیش پترولیوم البته در اقدامی برای بالا کشاندن قیمت سهام در بازار بورس، حدود یک و نیم میلیارد دلار صرف خرید سهام خودش کرد.

شرکت شل در مقابل، برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، سهم خود را اخیراً کاهش داده است.

آقای لونی از زمانی که سکان هدایت بی پی را پس از ترک باب دادلی گرفت، تلاش کرده وجهه شرکت را بهبودی ببخشد. اقدام باب دادلی در بیرون کشیدن سهم خود از شرکت خشم بسیاری از سرمایه‌گذاران را برانگیخته بود. رئیس جدید هدفی را تعیین کرده که تا سال ۲۰۵۰ عملیات اجرایی خود شرکت به درجه «کربن صفر» برسد. البته این هدف شامل گازهای گلخانه‌ای نفت و گازی که بی پی به مشتریان خود می‌فروشد نمی‌شود (که بزرگ‌ترین سهم شرکت در همکاری در جهت تغییرات اقلیمی است).

لونی وعده داده جزئیات بیشتری در رابطه با این هدف‌گذاری را در ماه سپتامبر اعلام کند.

امسال با تعطیلی گسترده بخش‌های اقتصادی به علت کنترل ویروس کرونا، تقاضا برای نفت و گاز کاهش شدیدی داشته است. همین باعث سقوط قیمت نفت در ماه‌های آوریل و می‌شد اما با همکاری کشورهای صادرکننده، بخشی از خسارت‌های شرکت‌های نفتی تا حدودی برگشته است.

اوپک و تعدادی از متحدانش بر سر ادامه کاهش تولید نفت به مدت یک ماه دیگر تا پایان جولای روز شنبه به توافق رسیدند. این گروه که به «مثبت اوپک» معروف شده، در اقدامی جهت تثبیت قیمت‌ نفت، در ماه آوریل توافق کرد سهمیه کل صدور نفت را به ۹.۷ بشکه در روز برای ماه می و ژوئن کاهش داد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد