نماینده مجلس: قرارداد مارک ویلموتس تبانی ا‌ست

«ویلموتس فردی نیست که بتواند ۷ میلیون دلار دریافت کند»

مارک ویلموتس در کنار مهدی تاج، مه ۲۰۱۹- HO / IRANIAN FOOTBALL FEDERATION / AFP

در روزهای گذشته اخبار پیرامون فوتبال مملکت نشان از عمق بیماری در فدراسیون فوتبال دارد. همین چند روز پیش بود که «فیفا» رسما فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران را تهدید به تعلیق کرد. فیفا ۸۰ مورد اشکال به اساس‌نامه فدراسیون فوتبال ایران وارد دانسته بود و مسؤولان فوتبال مملکت را مجبور کرده بود که ظرف مدت کوتاهی این اصلاحات را انجام دهند.

اما حاشیه‌های فراوان فدراسیون فوتبال تنها به موارد حقوقی فیفا مربوط نیست. در روزهای گذشته شاید داغ‌ترین بحث فوتبالی‌ها در ایران مربوط به قرارداد سرمربی بلژیکی تیم ملی ا‌ست که پیش از پایان مرحله اول انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ از تیم ملی فوتبال ایران جدا شد و بعد هم خواستار دریافت غرامت سنگین از فدراسیون فوتبال شد و حتی اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران «سرش را کلاه گذاشته است».

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران که چند ماه مانده به پایان دوران مسئولیتش میز ریاست را ترک کرد، در ظاهر مسئول اصلی بستن قرارداد با مارک ویلموتس بلژیکی بود که حالا و با بالا گرفتن سیل انتقادات از نحوه بستن قرارداد با سرمربی سابق، ضمن دفاع از قرارداد فدراسیون می‌گوید یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد را «وزیر ورزش» به متن آن افزوده است. همان بندی که براساس آن «در صورت قطع همکاری از سوی هر کدام از طرفین حقوق سه ماه ویلموتس باید پرداخت شود».

مهدی تاج که در یک مصاحبه تلویزیونی کوتاه درباره جزییات قرارداد با سرمربی بلژیکی سخن می‌گفت با تاکید بر این که این بند قرارداد «بسیار هوشمندانه» بوده است، صراحتا می‌گوید که «وزیر ورزش» این بند را به متن قرارداد افزوده است. نکته‌ای که می‌تواند مصداقی از دخالت دولت در فدراسیون فوتبال باشد. یعنی همان چیزی که یکی از موارد مهم تخطی از قوانین فیفاست و اثبات آن می‌تواند عامل مهمی در تعلیق فوتبال ایران باشد.

حاشیه‌های قرارداد این مربی بلژیکی اما بسیار بیشتر از آن است که با یک مصاحبه کوتاه رئیس وقت فدراسیون برطرف شود. امروز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای را در بین نمایندگان مجلس پیرامون «قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس» توزیع کرده است و رونوشتی از آن را به قوه قضائیه و نهاد ریاست جمهوری هم ارسال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته نصرالله پژمان‌فر: «اصل قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با این مربی بلژیکی جای تامل دارد زیرا این مربی فردی نیست که بتواند برای یک قرارداد سه ساله ۷ میلیون دلار دریافت کند.»

به زعم این نماینده مجلس: «عقد قرارداد با این مربی و مطرح شدن رقم قرارداد او، حیثیت و آبروی تیم ملی فوتبال ایران را هدف قرار داده است.»

نماینده مردم خراسان رضوی گفت: «این که شرکتی به نام مرکز اقتصادی فرهنگی ایران و هلند مسیری را طی کرده و از طرفی شخص مسعود سلطانی‌فر زمینه‌های حضور این مربی را فراهم کرده، ابهام بزرگ دیگری است که باید به آن رسیدگی شود.»

این نماینده مجلس با اشاره به این که مسعود سلطانی‌فر زمانی «معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان گردش‌گری» بوده است گفت: «سلطانی‌فر با سفر به هلند، این شرکت یا همان انجمن فرهنگی اقتصادی ایران و هلند را افتتاح کرده که همه این‌ها نیز ایجاد شائبه می‌کند.»

به گفته این نماینده مجلس یازدهم «دلال‌هایی در عقد این قرارداد فعالیت داشتند که باعث شدند یک قرارداد غیرکارشناسی بسته شود.» پژمان‌فر مدعی شده است که: «افرادی در این قرارداد نقش دارند که در آلمان کارهای تجاری انجام می‌دهند که ما در حال بررسی اسنادی هستیم که به زودی به آن پرداخته خواهد شد.»

این نماینده مجلس گفته است: «قراردادی که بسته شده شائبه‌های زیادی دارد و برای ما محرز شده که این قرارداد تبانی است.»

نماینده مردم خراسان رضوی از دستگاه‌های امنیتی خواسته که به این ماجرا رسیدگی کنند زیرا عقد این قرارداد «فساد مسلم» است.

بیشتر از ورزش