عمدی بودن ۱۰ درصد از آتش‌سوزی‌های اخیر در ایران

سخنگوی دولت می‌گوید ۱۵۰ نفر در رابطه با حریق‌های اخیر بازجویی شدند

در هفته‌های گذشتی اخبار مربوط به آتش‌سوزی در گوشه‌وکنار کشور به کرات شنیده شد. از آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد گرفته تا پارک‌های جنگلی تهران. خبر آتش‌سوزی جنگل‌ها هم‌چنان هم برای بسیاری دیگر از مناطق مملکت هشداردهنده است.

امروز دوشنبه ۱۹ خرداد علی ربیعی،  سخنگوی دولت حسن روحانی،در نشست خبری خود با بیان این‌که حدود ۱۰ درصد آتش‌سوزی‌های اخیر عامدانه بوده است، گفت: «۱۰۳ مورد از این آتش‌سوزی‌ها به صورت آگاهانه و یا سهل‌انگارانه صورت گرفته است و به ۱۵۰ نفر مظنون شده‌ایم که تحت سؤال و جواب قرار گرفته‌اند، اما نظر نهایی باید توسط نیروی انتظامی و قوه قضاییه اعلام شود.»

ربیعی تاکید کرده است که «باید در نظر داشت که در این فصل و فصل‌های گرم‌تر در کشورهای مختلف این اتفاق رخ می‌دهد».

 سخنگوی دولت با توضیح این که از اول فروردین تاکنون ۳۷۴ مورد حریق در مملکت رخ داده است گفت: «۶ مورد آن در محدوده استان چهارمحال بختیاری بوده، و به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه امکان اطفای حریق وجود نداشته و یا مهار آتش با سختی همراه بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته  سخنگوی دولت ۱۵ میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها و ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز هلی‌کوپتر به وزارت دفاع و ۲ میلیارد تومان برای خرید ایستگاه ویژه حمل آب تخصیص داده شده است.

پس از شروع آتش‌سوزی‌ها در مناطق مختلف ایران، بسیاری از افراد محلی که با دست‌ خالی برای خاموش کردن آتش به مناطق جنگلی رفته بودند، از ناکارآمدی مدیریت مقابله با حریق گفتند.

با شروع آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های «خائیز» سهیل قیاسی، مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری ایران، با انتقاد از مدیریت بحران آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفته است: «می‌دانم از هلی‌کوپتر هوانیروز کمک گرفتند، آن چه شرکت هلی‌کوپتر ایران دارد هم همین هلی‌کوپترها است اما هلی‌کوپتری‌های این شرکت کارشان آنش‌نشانی و حرفه‌ای است. با این همه ظرفیت چرا نمی‌خواهند از ما کمک بگیرند نمی‌دانم!»

مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری ایران با گلایه از نحوه مدیریت مقابله با آتش گفته بود که هلی‌کوپترهای این شرکت در«اورژانس هوایی یاسوج و گچساران» مستقر شده اما تاکنون راجع به خاموش کردن و مهار آتش چیزی به ما نگفته‌اند.

پیش‌تر محمد درویش، کارشناس باسابقه محیط زیست به «ایندیپندنت فارسی» گفته بود که «حدود ۱۰ هزار هکتار از جنگل‌ها در آتش‌سوزی‌های اخیر از بین رفته است و تمام ۱۴ استان زاگرس‌نشین ما مستعد آتش‌سوزی هستند و به مرور همه آن‌ها آتش خواهند گرفت».

در روزهای گذشته رئیس اداره منابع طبیعی بهبهان از دستگیری دو مظنون آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده خاییز خبر داده بود و گفته بود که «این افراد دلیل این اقدام خود را اختلاف بر سر مرتع دام بیان کردند.»

در جریان آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق جنگلی ایران گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی از بین رفته‌اند که بازگرداندن آن‌ها به چرخه حیات بسیار زمان‌بر و یا در برخی موارد ناممکن است.

به گفته کارشناسان محیط‌زیست ارزشمندترین گونه گیاهی در منطقه خاییز درختان بلوط هستند که می‌تواند تا ۲۰۰۰ سال عمر کند.

گذشته از آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی ایران بسیاری از پارک‌های جنگلی در مناطق شهری و در نزدیکی شهر تهران هم بخش دیگری از آتش‌سوزی‌ها در ایران بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران احتمال داده که وقوع آتش سوزی‌ها افزایش یابد.احمد طاهری به خبرگزاری مهر گفته است که «در حال حاضر کانون بحران در استان تهران بیشتر در پارک‌های جنگلی است».

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تاکید کرده است که «بارندگی‌های مناسب امسال پوشش گیاهی مراتع استان تهران را افزایش داده و خطر آتش‌سوزی را دو برابر کرده است.»

از سوی دیگر استانداری تهران از بازداشت گروهی که «به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع اقدام کرده بودند» خبر داده بود. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران هم گفته بود که ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها منشأ انسانی داشته است.

بیشتر از