اعتراضات آمریکا؛ استعفای ویراستار نیویورک‌تایمز پس از نشر مقاله جنجالی

در این مقاله یک سناتور جمهوری‌خواه خواستار مداخله نظامی علیه معترضان شده بود

گارد ملی کالیفرنیا در جریان اعتراضات در لس آنجلس، ۶ ژوئن- Kyle Grillot / AFP

یکی از ویراستاران نیویورک تایمز بعد از دفاع از انتشار دیدگاه جنجالی نوشته سناتور جمهوری‌خواه، استعفا داد. در این یادداشت سناتور جمهوری‌خواه خواستار مداخله نظامی ارتش ایالات متحده علیه معترضان نژادپرستی و خشونت پلیس شده بود.

این نشریه روز یک‌شنبه گفت جیمز بنت، ویراستار صفحه دیدگاه‌های روزنامه به خاطر محکومیت گسترده انتشار دیدگاه تام کاتن با عنوان «ارتش را بفرست» در هفته گذشته، از منصب خود استعفا داد. 

آقای بنت که ویراستار مقالات دیدگاهی در نیویورک تایمز بود پیش‌تر از تصمیم خود مبنی بر انتشار دیدگاه جنجالی سناتور در روز چهارشنبه دفاع کرده بود.

سایرین این مقاله را محکوم کردند چون هم از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده به خاطر تهدیدش مبنی بر اعزام نیروهای نظامی علیه معترضان تمجید کرده بود و هم به گفته خود خبرنگاران نشریه، جان سیاه‌پوستان را به خطر می‌انداخت.

نیویورک تایمز روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت این مقاله در انطباق با استانداردهای نشر این مجموعه نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایلین مورفی، سخنگوی نشریه افزود بررسی داخلی ماجرا در روز پنج‌شنبه آشکار ساخت که تصمیمی عجولانه مبنی بر انتشار یک دیدگاه باعث شده استانداردهای این نشریه نادیده گرفته شود.

نیویورک تایمز هم‌چنین اعتراف کرد آقای بنت پیش از انتشار دیدگاه آقای کاتن آن را نخوانده بود.

آقای بنت روز پنج‌شنبه گفت: «خوانندگانی که ممکن است با نظر و دیدگاه‌های کاتن موافق نباشند اگر می‌خواهند آن را شکست دهند باید کاملا از آن آگاه باشند و آن را درک کنند.»

آقای کاتن هم بلافاصله درباره این جنجال نظر داد و به شبکه خبری فاکس گفت که نیویورک تایمز در این ماجرا «تسلیم اوباش بی‌مغز و پر سر و صدا» شده است.

رییس‌جمهور در توییتر گفت: «آقای بنت به دلیل انتشار دیدگاهی عالی به قلم سناتور تام کاتن بی‌نظیر از کار کناره گرفت.»

آقای ترامپ یک‌شنبه شب افزود: «شفافیت! ایالت آرکانزاس خیلی به تام افتخار می‌کند. نیویورک تایمز اخبارش جعلی و دروغین است.»

جیمز داو، قائم‌مقام آقای بنت نیز از موقعیت خود استعفا خواهد داد و به بخش اتاق اخبار این نشریه منتقل خواهد شد.

یادداشتی که روز یک‌شنبه به کارمندان این روزنامه فرستاده شد اظهار داشت: «اشتباهی جدی در روند ویراستاری ما اتفاق افتاد که در سال‌های اخیر اولین موردی نیست که شاهد بوده‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از جهان