انتخابات ۲۰۲۰؛ کاهش محبوبیت ترامپ در ایالات غرب میانه

این در حالی است که محبوبیت جو بایدن در این ایالات رو به افزایش است

حامیان دونالد ترامپ و جو بایدن در کنار هم در کانزاس، ۷ مارس ۲۰۲۰- Kyle Rivas/Getty Images/AFP

نظرسنجی جدیدی در ایالات میشیگان، اوهایو و ویسکانسین حاکی از آن است که دونالد ترامپ در بسیاری از ایالات غرب میانه آمریکا عقب‌تر از جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ قرار دارد در حالی که این ایالات عامل پیروزی او با اختلافی اندک بر هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ بودند.

پیروزی آقای ترامپ در سال ۲۰۱۶ در ایالات میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا که در مجموع هر سه آن‌ها را با ۷۷۷۴۴ رای از آن خود کرد، کافی بود تا آرای الکترال به نفع او ثبت شوند در صورتی که در کل آرای شهروندان کشور، او حدود ۳ میلیون رای از رقیب خود کم‌ داشت.

کارشناسان سیاسی اتفاق نظر دارند که اگر آقای ترامپ می‌خواهد برای بار دوم برنده انتخابات باشد باید دیواری حایل دور ایالات غرب میانه بکشد.

اما اخیرا این دیوار حایل چندان مستحکم به نظر نمی‌رسد چرا که آقای ترامپ به خاطر نحوه اداره بحران ادامه‌دار شیوع ویروس کرونا و واکنش نظامی خود به اعتراضات علیه ظلم و خشونت پلیس به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این اعتراضات بعد از قتل جورج فلوید در شهر مینیاپولیس در ماه گذشته سراسر کشور را در بر گرفته است.

در نظرسنجی جدید که از ۶۰۰ رای‌دهنده احتمالی گرفته شده و توسط اپیک ام‌آرای روز یک‌شنبه منتشر شد، در میشیگان آقای بایدن با ۱۲ درصد (۵۳ درصد در برابر ۴۱ درصد) پیشتاز است.

پیشتازی آقای بایدن خارج از ضریب خطای این نظرسنجی با منفی و مثبت ۴ درصد است و او توانسته پیشتازی خود بر رییس‌جمهور را در نظرسنجی قبلی همین شرکت در ماه ژانویه حفظ کند و این اختلاف حتی ۶ درصد بیشتر شده است. 

موسسه نظرسنجی ۵۳۸ در بانک اطلاعات رتبه‌بندی نظرسنجی خود، میزان دقت نظرسنجی‌های شرکت اپیک ام‌آرای را بی‌ پلاس اعلام کرده است. این رتبه‌بندی براساس تحلیل روش‌شناسی و دقت نظرسنجی‌های هر موسسه در گذشته تعیین می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

در ویسکانسین، نظرسنجی جدید شبکه خبری فاکس که هفته گذشته منتشر شد نشان داد آقای بایدن در میان رای‌دهندگان آینده ۹ درصد از رقیب خود جلوتر است که این هم از ضریب خطای منفی و مثبت ۳.۵ درصدی نظرسنجی خارج بود.

نظرسنجی شبکه خبری فاکس هم در رتبه‌بندی ۵۳۸ رتبه بالایی دارد و به طور تاریخی حدود ۱.۴ درصد به سمت نامزدهای دموکرات متمایل بوده است.

حتی در اوهایو که آقای ترامپ با آرای ۵۱.۷ درصد در برابر ۴۳.۶ خانم کلینتون را شکست داد اکنون به نظر می‌رسد آقای بایدن برنده رقابت است که براساس نظرسنجی دیگر شبکه خبری فاکس در هفته گذشته ۲ درصد از آقای ترامپ جلوتر بوده که البته این بار در داخل ضریب خطای نظرسنجی قرار دارد.

ایالات غرب میانه آمریکا از نظر سیاسی یک‌دست نیست گرچه بسیاری از این ایالات به طور سنتی مکان کار و زندگی طبقه کارگر سفیدپوست است.

هر یک از این ایالات چندین شهر رو به رشد در دوران صنعتی داشتند، شهرهایی نظیر یانگزتاون در اوهایو، گرند رپیدز در میشیگان، و گرین بی در ویسکانسین، که اقتصاد محلی‌شان در دهه‌های اخیر به خاطر استفاده از ماشین‌ها و روبات‌های خودکار و انجام بعضی از مشاغل و خدمات در کشورهای خارجی که هزینه منابع و کارگر ارزان‌تری دارند، به زانو درآمده است، هنوز میلیون‌ها رای‌دهنده در مناطق شهری، حومه و روستایی آن‌ها زندگی می‌کنند.

آقای ترامپ در ۲۰۱۶ با ۱۰۷۰۴ رای بیشتر در میشیگان بر خانم کلینتون پیروز شد که کمتر از ۰.۲۵ درصد آرای ماخوذه بود. در ویسکانسین هم پیروزی او با ۲۲۷۴۸ رای بیشتر اتفاق افتاد که حدود ۰.۷۵ درصد آرا بود. و در پنسیلوانیا نیز پیروزی آقای ترامپ حاصل ۴۴۲۹۲ رای بیشتر یا حدود ۰.۷۵ درصد آرای ماخوذه بود.

رییس‌جمهور اظهار داشته که برای پیروزی دوباره در انتخابات ۲۰۲۰ هم به آرای «اکثریت خاموش» متکی است تا او را به کاخ سفید بفرستند.

اما نظرسنجی‌های جدید حاکی از آن است که ادبیات رییس‌جمهور درباره مناسبات نژادی و نحوه اداره بحران ویروس کرونا به دست او، که دو موضوع داغ در ایالات متحده در موسم کارزارهای انتخاباتی است، نماینده چنین اکثریت خاموشی حتی در ایالات غرب میانه مانند ویسکانسین و اوهایو نیز نیست.

براساس نظرسنجی هفته گذشته شبکه خبری فاکس، وقتی از شرکت‌کنندگان در ایالت ویسکانسین پرسیده شد به نظرشان بین آقای بایدن و آقای ترامپ کدام یک بهتر مناسبات نژادی را اداره خواهد کرد، ۵۳ درصد از آن‌ها آقای بایدن را انتخاب کردند در حالی که تنها ۳۱ درصد آقای ترامپ را گزینه خود معرفی نمودند.

درباره کووید-۱۹ هم ۵۰ درصد گفتند به آقای بایدن در این زمینه اعتماد دارند در مقایسه با اعتماد به رییس‌جمهور که ۳۶ درصد بود.

برتری آقای بایدن در این زمینه‌ها در نظرسنجی فاکس در ایالت اوهایو نیز نتایجی مشابه داشت گرچه در این ایالت اختلاف میان دو نامزد کم‌تر اعلام شد.

اما کار آقای ترامپ در ایالات غرب میانه هنوز تمام نشده است.

به گفته شبکه خبری فاکس، او هنوز در زمینه اقتصاد و مهاجرت در ایالت اوهایو پیشتاز است، دو موضوع کلیدی ستاد انتخاباتی او و شعارهایی سیاسی که برای طرفداران محافظه‌کار او بسیار مهم است.

© The Independent