کرونا در بریتانیا؛ مسافران به محض ورود ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند

کسانی که مقررات را نادیده بگیرند تا هزار پوند جریمه خواهند شد

فرودگاه هیترو در لندن، ۲۲ مه- Tolga Akmen / AFP

. پرواز شماره ۳۲ «بریتیش از ویز» در ساعت ۴:۲۰ دقیقه بامداد روز دوشنبه در فرودگاه هیث رو بر زمین نشست. سرنشینان این هواپیما نخستین مسافران پروازی بودند که تحت مقررات جدید و بحث انگیز بریتانیا می بایست پیش از خروج فرم های ردیابی مسافر را پر می کردند. 

سرنشینان هواپیما به استثنای خدمه و کارکنان آن و مسافران ترانزیت موظف بودند محل اقامت خود را در طول دو هفته آینده مشخص و مرقوم کنند.

طبق این مقررات آن ها موظفند در صورت لزوم با استفاده از وسائل ایاب و ذهاب عمومی مستقیما از فرودگاه به محل اقامتشان رفته و تا  ساعت ۱۲:۰۱ دقیقه بامداد روز سه شنبه  ۲۳ ژوئن یعنی ۱۴ روز پس از ورود به بریتانیا از آن خارج نشوند.

کسانی که مقررات را نادیده بگیرند تا ۱۰۰۰ پوند (در اسکاتلند ۴۸۰ پوند) جریمه خواهند شد.

این سیاست توسط دومینیک کامینگز، مشاور ارشد بوریس جانسون طرح ریزی و بوسیله پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا به مورد اجرا گذاشته شده است.

خانم پاتل گفت: «هدف ما جلوگیری از بروز دومین موج شیوع ویروس است. ما نمی خواهیم با دومین موج ویروس کرونا رو به رو شویم. همین! به همین گونه می خواهیم از بروز دومین موج توسط کسانی که با آلودگی به ویروس وارد بریتانیا می شوند جلوگیری کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما تاثیر این مقررات، محدود کردن گردشگری به داخل و خارج از بریتانیا بوده است. دو شرکت در میان بزرگترین موسسات گردشگری در بریتانیا – تویی و جت ۲ – کلیه سفرهای خارجی ماه ژوئن خود را منتفی کرده اند. 

مقررات قرنطینه از طرف پروفسور جان استون، مشاور ارشد علمی وزارت کشور تایید شده است. او می گوید: «با کاهش موارد عفونت در بریتانیا، اکنون باید خطر سرایت ویروس از خارج از کشور را مدیریت کنیم.»

اما در این مورد خاص دولت با گروه مشاوران علمی خود در موارد اضطراری موسوم به «سِیج» مشورت نکرده است.

دبیر کل «سیج» و مشاور ارشد علمی دولت، سِر پاتریک والانس گفت: «اقداماتی از این قبیل زمانی موثر است که تعداد مبتلایان بسیار اندک بوده و مشمول کشورهایی شود که شاخص ابتلا در آن ها بالاست.»

بریتانیا بالاترین شاخص موارد جدید عفونت را در میان کشورهای توریستی به استثنای آمریکا دارد.

تحلیل های ایندیپندنت نشان می دهد این سیاست در واقع موارد ابتلا به ویروس کرونا را در بریتانیا افزایش می دهد زیرا این قانون از سفر بریتانیایی های سالم به کشورهایی که در آن کمتر در معرض ابتلا هستند جلوگیری می کند.

صنایع گردشگری کشور که با دشوارترین دوره سه ماهه در تاریخ خود تضعیف شده اند، متفقا با این مقررات که در صورت کنونی یک سال به قوت خود باقی خواهد ماند، مخالفت کرده اند. 

هرچند این مقررات با استقبال حزب اقلیت کارگر رو به رو شده اما چند تن از نمایندگان پارلمان از حزب محافظه کار با آن مخالفت کرده اند. سه شرکت هواپیمایی نیز که به طور معمول با یکدیگر در رقابت شدید هستند، گفته اند که این مورد را در دادگاه پیگیری خواهند کرد. 

شرکت های هواپیمایی «بریتیش ار ویز»، «ایزی جت» و «رایان ایر» می گویند مقررات جدید «نامتعادل و غیرمنصفانه است.»

سخنگوی شرکت رایان ایر گفت: «ما از دولت بریتانیا می خواهیم این مقررات بی فایده قرنطینه مسافران را که پیامدی نابود کننده بر صنایع گردشگری کشور داشته و حتی فرصت های شغلی بیشتری را در این بحران بی سابقه از میان می برد، ملغی کند.»

گروه متشکل از صنایع گردشگری در داخل و خارج از بریتانیا نیز شکایت قانونی از دولت را تحت بررسی دارد.

در این میان وزارت راه و ترابری بریتانیا با هدف برقراری تعادل، در صدد اعمال یک رشته اقدامات موسوم به «پل های هوایی» و «کریدورهای مسافرتی» است.

هدف این طرح ها متقاعد کردن کشورهای نیازمند به گردشگر با شاخص پایین کووید۱۹ برای امضای توافق لغو مقررات قرنطینه است. چنین توافقی به گردشگران بریتانیایی اجازه می دهد در بازگشت به کشور از مقررات ۱۴ روز قرنطینه مستثنی شوند.

قرار است مقررات قرنطینه ساکنان بریتانیا روز ۲۹ ماه ژوئن مورد بررسی مجدد قرار گیرد. واحد های بازرگانی امیدوار بودند سیاست قرنطینه تا روز اول ماه ژوئن (ماه جاری) تعدیل شود تا گردشگران بتوانند تعطیلات خود را در دیگر نقاط بگذرانند. روز اول ماه ژوئن تاریخی بود که مراکز گردشگری و شرکت های هواپیمایی برای از سر گرفتن مسافرت ها در نظر گرفته بودند.

اما نشریه «سان» به نقل از یک مقام ارشد دولت نوشته: «ایجاد کریدورهای سفرهای بین المللی عمدتا به خاطر موانعی که در دستگاه دولت وجود دارد، بسیار پیچیده است.»

«هدف این است که نخستین کریدورها که اولین آن با کشورهای عضو اتحادیه اروپاست در نیمه ماه ژوئن برقرار شود.»

احتمالا ترکیه، مصر، تونس و مراکش نیز خواهان برقراری توافق هایی مشابه خواهند شد.

 در حال حاضر، موارد ابتلا به کووید ۱۹ در ایالات متحده که یکی از نقاط محبوب گردشگری جهان است، به مراتب بیشتر از بریتانیاست.

© The Independent

بیشتر از جهان