رییس پلیس لندن: حمله به پلیس در بحبوحه اعتراضات تکان‌دهنده بود

«ما تعدادی را دستگیر کرده‌ایم و قانون اجرا خواهد شد»

اعتراض‌ها به تبعیض نژادی در لندن، ۷ ژوئن- REUTERS/Hannah McKay

رییس پلیس (متروپولیتن) کلان‌شهر لندن حملات به افسران پلیس در تظاهرات ضدنژادپرستی را «تکان دهنده» خواند، اعتراضاتی که انتظار می‌رفت هزاران نفر روز یک‌شنبه در لندن در آن شرکت کنند.

خانم کرسیدا دیک، اظهار داشت طی درگیری با «اقلیت تظاهرکننده» در اعتراضات صلح‌آمیز روز شنبه «جان سیاهان مهم است»، ۱۴ افسر زخمی شدند.

به گفته این مامور عالی‌رتبه افزود، ۱۳ نفر هم اوایل هفته آسیب دیدند.

خانم کرسیدا به ساندی مورنینگ گفت: «عمیقا ناراحت و افسرده‌ام که تعداد  هرچند کمی از تظاهرکنندگان دیروز در مرکز لندن دست به خشونت علیه افسران پلیس زدند.»

او گفت: «ما تعدادی را دستگیر کرده‌ایم و قانون اجرا خواهد شد. تعداد حملات، تکان‌دهنده و کاملا غیرقابل پذیرش است.»

خانم کرسیدا افزود: «می‌دانم که بسیاری از معترضینی که به دنبال شنیده شدن صدایشان هستند به اندازه من از آن صحنه‌ها وحشت‌زده شده‌اند اما در شهر ما جایی برای خشونت وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات وی در حالی مطرح شد که بریتانیا آماده تظاهرات ضدنژاد پرستی بیشتر بود، و انتظار می‌رفت که روز یک‌شنبه هزاران نفر در ادینبرگ، گلاسکو و بریستول جمع شوند.

اجتماع «جان سیاهان مهم است» بیرون سفارت آمریکا در لندن و هم‌زمان با تظاهرات جهانی در پی مرگ جورج فلوید، برگزار شد؛ مرد سیاه‌پوستی که بر اثر فشار بیش از هشت دقیقه‌ای زانوی افسر پلیس بر گردنش، در آمریکا درگذشت.

هم‌زمان با سایر اجتماعات در کشور، هزاران نفر روز شنبه خیابان‌های پایتخت را در اختیار گرفته و خواستار پایان دادن به این نژادپرستی نظام‌مند و توحش پلیس شدند.

تظاهرات در طول روز صلح‌آمیز بود، برخی ناآرامی‌ها حوالی ساعت ۶ عصر از منطقه «داونینگ استریت» (محل ساختمان دولت) آغاز شد.

درگیری‌ها پس از پرتاب اشیاء به سمت افسران پلیسی که لباس محافظ پوشیده بودند، آغاز شد و پلیس‌های اسب‌سوار، تعدادی از تظاهرکنندگان را به سمت «وایتهال» به عقب راندند.

نقاشی‌های دیواری روی ساختمان‌های اطراف کشیده شد ــ از جمله ساختمان اداره هیات دولت ــ و یک نشان کوچک «بی ال ام» (جان سیاهان مهم است) روی مقبره سربازان گمنام نقاشی شد.

تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که یک افسر پلیس پس از برخورد با چراغ راهنما در حین تظاهرات، از اسب افتاد و سپس فرار کرد.

پلیس کلان‌شهر بعدا اعلام کرد که خانم افسر پس از انتقال به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت اما آسیب‌دیدگی‌اش خطر جانی به همراه نداشت. یک افسر درجه دوم هم به شدت مجروح شد.

بیست و نه نفر دستگیر شدند که در میان آن‌ها یک پسر ۱۶ ساله و دو زن ۲۱ و ۴۹ ساله هم بودند.

خانم کرسیدا در مورد تظاهرات روز شنبه گفت: «افسران، شکیبایی و حرفه‌ای بودن خود را در یک روز طولانی و دشوار نشان دادند و من از آن‌ها سپاسگزارم.»

جان اپتر، رییس اتحادیه پلیس انگلیس و ولز اظهار داشت: «ما به کل این خشونت‌ها را که توسط عده‌ای افراد کم‌خرد علیه افسران‌مان صورت گرفته است، محکوم می‌کنیم. افرادی که با بی‌توجهی به این‌که افسران پلیس مشغول انجام وظیفه هستند، خانواده داشته و شب باید نزد آن‌ها به خانه بازگردند، این اعمال را مرتکب شدند.»

وی افزود: «نباید فراموش کنیم که این کشور هنوز گرفتار همه‌گیری ویروسی کشنده است. اجتماع هزاران نفری از مردم، حتی اگر به دلایل موجه باشد غیرقانونی و برای سلامت عموم خطرناک است.»

مت هنکوک وزیر بهداشت روز جمعه به مردم هشدار داد که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تظاهرات آخر هفته نپیوندند.

با این حال هزاران نفر برای اعتراض علیه نژادپرستی و توحش پلیس، در لندن به خیابان‌ها آمدند و شعار نوشته‌هایی را با خود حمل می‌کردند که می‌گفت: «نژادپرستی یک همه‌گیری است» و یا «سکوت خشونت است».

بسیاری از مردم ماسک زده بودند و به رعایت مقررات فاصله‌گذاری در طول تظاهرات در برخی شهرها نظیر منچستر و کاردیف ترغیب شده بودند.

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent