انتقاد از رولینگ بابت اظهارات «تراجنس‌هراسانه» درباره قاعدگی

منتقدان گوشزد کرده‌اند که قاعدگی فقط مختص زنان همسوجنسیتی نیست

جی کی رولینگ در گذشته نیز بابت اظهاراتی راجع به جنسیت مورد انتقاد قرار گرفته بود- REUTERS/Suzanne Plunkett

رشته‌پیام‌های توییتری جی‌کی رولینگ در باره قاعدگی خشم‌برانگیز شد و منتقدان می‌گویند این پیام‌ها «تراجنس‌هراسانه» است.

نویسنده هری‌پاتر روز شنبه نشانی اینترنتی مقاله‌ای به نام «دیدگاه: ایجاد جهان پساکرونایی عادلانه‌تر برای آدم‌هایی که دچار قاعدگی می‌شوند» را همرسان کرد.

رولینگ در مورد عنوان این مقاله نوشت: «"آدم‌‌هایی که دچار قاعدگی می‌شوند". مطمئنم یک زمانی برای نامیدن این آدم‌ها واژه‌ای وجود داشت. کسی یادش نمی‌آید؟ زان؟ زون؟ زین؟»

این نوشته خانم نویسنده فوراً با انتقاد کسانی مواجه شد که سخنان وی را «تراجنس‌هراسانه» خواندند و گوشزد کردند قاعدگی مختص زنان همسوجنسیتی نیست.

شخصی گوشزد کرد: «مردان تراجنسیتی که تغییر جنسیت انجام نداده باشند همچنان دچار قاعدگی می‌شوند.»

شخص دیگری هم افزود: «می‌دانم که می‌دانی مردان تراجنسیتی هم دچار قاعدگی می‌شوند چون بارها و بارها به تو گوشزد کرده‌اند. افراد خارج از جنسیت هم دچار قاعدگی می‌شوند. خودم که زن ۳۷ ساله‌ای هستم و رحم هم دارم ده سال است که دچار قاعدگی نشده‌ام. قاعدگی جزو تعریف زنانگی نیست.»

رولینگ در ادامه پیام توییتری‌اش نظری داد و از دیدگاهی انتقاد کرد که قائل به واقعیت نداشتن جنسیت زیستی افراد است.

او نوشت: «اگر جنسیت واقعیت ندارد جذابیت هم‌جنس هم معنا ندارد. اگر جنسیت واقعیت ندارد واقعیت زنده زنان در سراسر جهان حذف می‌شود. افراد تراجنسیتی را می‌شناسم و دوست دارم اما حذف کردن مفهوم جنسیت باعث می‌شود خیلی‌ها نتوانند در باره زندگی‌شان بحث معناداری انجام دهند. از واقعیت گفتن به معنای نفرت ورزیدن نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم رولینگ افزود: «زنانی چون من ده‌ها سال است که  با افراد تراجنسیتی همدلی و همبستگی دارند چون این افراد همانند زنان در معرض خشونت مردان قرار داشته‌اند و یاوه است ما را به خاطر آن که فکر می‌کنیم جنسیت دارای واقعیت و پیامدهای زنده است به نفرت‌ورزی به تراجنسیتی‌ها متهم کنند.»

رولینگ افزود از حقوق تراجنسیتی‌ها حمایت می‌کند و برچسب فمینیست افراطی رویگردان از تراجنسیتی‌ها (ترف) به او نمی‌چسبد.

او نوشت: «من از حق حیات تمامی افراد تراجنسیتی به هر روشی که خودشان درست می‌دانند و با آن مشکلی ندارند حمایت می‌کنم. اگر به علت تراجنسیتی بودن مورد تبعیض قرار گیرند در تظاهرات اعتراضی‌شان شرکت می‌کنم. در عین حال زندگی من از زن بودن شکل گرفته است و معتقد نیستم چنین حرفی نفرت‌پراکنی است.»

از سوی دیگر سازمان دفاع از حقوق دگرباشان جنسی (گلاد) هم به سخنان این نویسنده در توییتر واکنش نشان داد و آن‌ها را همراستا با بینش‌هایی خواند که «آگاهانه واقعیت‌های هویت جنسیتی و تراجنسیتی‌ها را تحریف می‌کنند. در سال ۲۰۲۰ با هیچ عذر موجهی نمی‌توان تراجنسیتی‌ها را هدف حمله قرار داد.»

گلاد از آن‌هایی که سخنان رولینگ باعث شده عصبانی شوند درخواست کرد از سازمان‌های پشتیبان تراجنسیتی‌های سیاه‌پوست مثل سازمان تراجنسیتی‌های سیاه‌پوست ایالات متحده و بریتانیا حمایت کنند.

رولینگ در گذشته نیز بابت بیان دیدگاه‌های این چنینی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

او در ماه دسامبر نیز به خاطر پشتیبانی از یک محقق مورد انتقاد قرار گرفته بود. این محقق به علت آن که گفته بود آدم نمی‌تواند جنسیت زیستی‌اش را تغییر دهد از کار بیکار شده بود.

© The Independent

بیشتر از زندگی