پیشنهاد خرید قایق ۱۰۰میلیون پوندی برای خانواده سلطنتی بریتانیا

وزیر سابق تجارت بریتانیا می‌گوید این اقدام روحیه مردم را تقویت می‌کند

آخرین قایق سلطنتی بریتانیا در سال ۱۹۹۷ از کار کنار گذاشته شد و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری ادینبورا است-Frank Augstein / POOL / AFP

در بحبوحه مواجهه بریتانیا با یک بیماری‌عالم‌گیر، رکود اقتصادی و اعتراضات گسترده علیه نابرابری نژادی، وزیر سابق تجارت پیشنهاد راهی مبتکرانه داد تا روحیه ملت را تقویت کند: خرج ۱۰۰ میلیون پوند برای خرید یک قایق سلطنتی جدید.

لرد جونز از بیرمنگهام، که در کابینه گوردون براون خدمت می‌کرد، معتقد است که خرج هزینه‌ای هنگفت برای یک قایق سلطنتی جدید برای بریتانیا، دقیقا چیزی است که مردم به آن نیاز دارند.

او گفت: «می‌توانید آن را برای تورهای دور بریتانیا به کار گیرید و وقتی باز شود، شگفت‌زده خواهید شد که ببیند چه تعدادی از مردم می‌خواهند سوار آن شوند.»

او با لقب دادن به این طرح به عنوان «یکی از عظیم‌ترین طرح‌های ممکن برای تقویت روحیه ملت»، افزود: «چرا اکنون؟ چون ملت ما از بحران کنونی در وضعیتی بهتر از قبل بیرون خواهد آمد... ما شانس خیلی خوبی در این کشور داریم و قایق سلطنتی جدیدی در این وضعیت می‌تواند پیامی باکیفیت از نوع زندگی ما بفرستد.»

آخرین قایق سلطنتی بریتانیا در سال ۱۹۹۷ از کار کنار گذاشته شد و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری ادینبورا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما لرد جونز که با نام دیگبی جونز اداره اتحادیه صنایع بریتانیا را برای شش سال بر عهده داشت، گفت که هزینه خرید قایق جدید می‌تواند سه طرفه میان تجارات، مالیات دهندگان و شرکت کنندگان در بخت‌آزمایی ملی تقسیم شود.

او گفت، قایق نهایی می‌تواند توسط شرکت‌ها و دانشگاه‌های بریتانیا برای استفاده تبلیغاتی در بازارهای خارج از کشور استفاده شود.

او هنگام صحبت در پادکستی در دیلی تلگراف، تقاضا کرد: «بیایید این قایق را برای کل کشور بخریم. این کاری اشرافی‌گرایانه یا متعلق به دوران قدیم نیست، بلکه کاری است که حتی نوجوان‌های ۱۳-۱۴ ساله نیز با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.»

اما فارغ از این که این سیاستمدار ۶۴ ساله چکونه می‌تواند نیاز و علاقه یک نوجوان معمولی را دریافته باشد، به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط مخرب حاصل از بحران کووید-۱۹، او ممکن است درک کاملی از وضعیت جاری نداشته باشد.

یکی از کاربران توییتر سوالی پرسید که به نظر می‌رسد خلاصه تمام واکنش‌ها به این طرح لرد جونز باشد: «چه کسی به خدمات عمومی نیاز دارد، وقتی می‌توانیم یک قایق سلطنتی بخریم که اکثر ما هرگز آن را نخواهیم دید؟»

کاربر دیگری پرسید: «حتی اگر یک بیماری عالم‌گیر در حال شیوع نبود، چرا آدم باید فکر ‌کند که خرید یک قایق سلطنتی برای بریتانیا روحیه ملت را تقویت می‌کند؟ عجیب است.»

© The Independent

بیشتر از جهان