سایه اعتراضات سراسری آمریکا بر لیگ ملی فوتبال

مقامات برگزاری لیگ فوتبال به بازیکنان اجازه می‌دهد هنگام پخش سرود ملی اعتراض کنند

الی هارولد (چپ)، کالین کپرنیک (مرکز) و اریک رید (راست) هنگام پخش سرود ملی آمریکا قبل از بازی در اعتراض به تبعیض نژادی زانو می‌زنند-Thearon W. Henderson/Getty Images/AFP

راجر گودل، رئیس لیگ ملی فوتبال امریکایی، اعتراف کرد که این لیگ به خاطر گوش نکردن به مبارزه بازیکنان خود برای دستیابی به برابری نژادی، اشتباه می‌کرده و دیگر افرادی را که در طول پخش سرود ملی اعتراض می‌کنند، تنبیه نخواهد کرد.

اظهارات آقای گودل بعد از آن بیان شد که ویدیویی توسط پاتریک موهامز، از بازیکنان برنده ابرجام، و سایر بازیکنان این لیگ پخش شد و از لیگ ملی فوتبال امریکایی خواست تا نژادپرستی را محکوم کند.

از زمان قتل جورج فلوید در ۲۵ ماه مه در شهر مینیاپولیس، ایالات متحده شاهد اعتراضاتی گسترده و سراسری نسبت به نابرابری نژادی و ظلم پلیس بوده است؛ یعنی دقیقا همان موضوعاتی که مورد انتقاد کالین کاپرنیک، پاس دهنده تیم ۴۹تایی‌های سانفرانسیسکو بود و در اعتراض به آنها در طول پخش سرود ملی در سال ۲۰۱۶ زانو می‌زد.

آقای گودل گفت: «پیش از همه می‌خواهم تاسف و تسلیت خود را به خانواده‌های جورج فلوید، برایانا تیلور، احمود آربری و تمام خانواده‌هایی که قربانی ظلم پلیس بوده‌اند، ارائه کنم. ما در لیگ ملی فوتبال امریکایی نژادپرستی و سرکوب نظام‌مند شهروندان سیاه‌پوست را محکوم می‌کنیم. ما اعتراف می‌کنیم که اشتباه می‌کردیم که در گذشته به اعتراض بازیکنان لیگ گوش ندادیم و همه را تشویق به اعتراض صلح‌جویانه و ابراز نظرات خود می‌کنیم. ما در لیگ ملی فوتبال امریکایی باور داریم که جان سیاه‌پوستان مهم است. من شخصا دوشادوش شما اعتراض خواهم کرد و می‌خواهم بخشی از تغییری باشم که به شدت در کشور خود به آن نیاز داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «بدون بازیکنان سیاه‌پوست، لیگ ملی فوتبال امریکایی هم وجود نخواهد داشت و اعتراضات سراسر کشور حاکی از سکوتی است که قرن‌ها ادامه داشته و نشانی از نابرابری و سرکوب بازیکنان، هواداران، کارمندان و مربیان سیاه‌پوست است. اما اکنون دیگر به حرف شما گوش خواهیم داد، خود من سراپا گوش خواهم شد و با تمام بازیکنانی که در این مورد اعتراضی داشته‌اند و همچنین سایر کسانی که می‌توانند در بهبود وضعیت یاری دهند و خانواده متحد لیگ فوتبال امریکایی را تقویت بخشند، تماس خواهم گرفت و با آنها حرف خواهم زد.»

بعد از آن که آقای فلوید، مرد سیاه‌پوست غیرمسلحی که با دستانی بسته، ۹ دقیقه زیر زانوی یک افسر پلیس سفیدپوست بر روی گردنش قرار گرفت و جان باخت، تظاهرات‌های سراسری در امریکا به راه افتاد و انتظار می‌رود که اعتراضات بیشتری در روز شنبه در واشنگتن دی‌سی برگزار شود. افسر پلیس مذکور از آن زمان تاکنون به قتل متهم شده است.

روز جمعه، مایکل جردن، قهرمان شش دوره مسابقات اتحادیه ملی بسکتبال، اعلام کرد که شرکت او ۱۰۰ میلیون دلار ظرف ۱۰ سال آینده صرف سازمان‌هایی خواهد کرد که در زمینه مبارزه با نابرابری نژادی و عدالت اجتماعی فعال هستند.

شرکت آقای جردن با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد. این اظهاری جنجالی نیست. تا زمانی که نژادپرستی نهادینه که ستون‌های (هویت) کشور را نابود می‌کند به کلی از میان برداشته و محو نشود، ما به تلاش خود برای حفاظت و ارتقای زندگی شهروندان سیاه‌پوست ادامه خواهیم داد. امروز اعلام می‌کنیم که مایکل جردن و شرکت جردن ظرف ۱۰ سال آینده ۱۰۰ میلیون دلار به سازمان‌هایی اهدا خواهند کرد که در زمینه برابری نژادی، عدالت اجتماعی و دسترس کودکان بیشتر به آموزش فعال هستند.»

© The Independent

بیشتر از ورزش