جو بایدن رسما نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها شد

معاون سابق باراک اوباما حالا گاهی شبیه برنی سندرز حرف می‌زند

پس از خروج برنی سندرز از کارزار انتخاباتی جو بایدن تنها شانس حزب دموکرات است- SCOTT OLSON / Getty Images via AFP

جو بایدن رسما پیروز انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای به چالش کشیدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شد. 

معاون سابق رئیسر‌جمهوری روز جمعه اعلام کرد که در پی برگزاری انتخابات‌های مقدماتی و نشست‌های حزبی در ۴۲ ایالت، برنده ۱۹۹۱ نماینده لازم برای کسب نامزدی حزب شده است.

شماری از رای‌های پستی بود که آقای بایدن را به این مقام رساند. رای‌دهندگان در روز سه‌شنبه در انتخابات‌های مقدماتی در هفت ایالت و واشنگتن دی سی شرکت کردند، اما با توجه به دنیاگیریِ ویروس کرونا بسیاری ترجیح دادند شخصا پای صندوق‌ها نروند.

این سیاستمدار ۷۷ ساله با اعلام پیروزی خود، توییت کرد:‌ «هر روز به مبارزه برای کسب رای شما ادامه خواهم داد تا در کنارهم بتوانیم پیروز نبرد برای روح این ملت شویم.» 

این دستاورد البته صرفا فرمالیته است، چرا که آقای بایدن از ماه آوریل که رقیب اصلی‌اش، برنی سندرز، از رقابت خارج شد، به نامزد مفروض حزب بدل شده بود.

آقای بایدن در مقاله‌ای نوشت: «افتخار داشتم که در کنار یکی از مستعدترین گروه نامزدها در تاریخ حزب دموکرات رقابت کنم — و افتخار دارم بگویم به مثابه حزبی متحد، در این انتخابات پیروز خواهیم شد.»

در ابتدای کار، تعداد نامزدهای این رقابت به بیش از ۲۰ نامزد رسیده بود و نامزدها با کم شدن اقبال‌شان یک به یک کنار رفتند. آقای بایدن شروعی آرام داشت و اولین پیروزی‌اش تازه در اواخر ماه فوریه در ایالت کارولینای جنوبی به دست آمد.

پس از آن، برخی از سایر نامزدها که رقبای مرکزگرای آقای بایدن محسوب می‌شدند (از جمله پیت بوتیجج و ایمی کلوبوچار) از رقابت کنار رفتند و از آقای بایدن حمایت رسمی کردند. این درست پیش از «ابر سه‌شنبه» در روز سوم مارس بود؛ روزی که در آن رقابت بر سر بیشترین تعداد نمایندگان کنگره حزب دموکرات (که نامزد ریاست‌ جمهوری را انتخاب می‌کنند) برقرار بود. آقای بایدن پیروز رقابت‌های کلیدی این روز شد. 

آن‌گاه وارد رقابتی دو نفره بین او و آقای سندرز شدیم، سناتور ایالت ورمانت، که نامزدی مترقی دانسته می‌شد که جلو دموکرات‌های حاکم بر حزب ایستاده است. 

آقای سندرز (که توسط حامیان پرشور خود تهدیدی بسیار بزرگ‌تر از بایدن برای آقاب ترامپ به حساب می‌آمد) در چند ایالت اولیه پیشتاز بود، اما آقای بایدن موفق شد پیشروی به دست آمده در «ابر سه‌شنبه» را در رقابت‌های بعدی حفظ کند و بر پیشتازی خود بیفزاید.

در شرایطی که درگرفتن ویروس کرونا کار تبلیغاتی انتخاباتی را دشوار کرده بود، آقای سندرز دیگر راهی برای کسب نامزدی حزب نمی‌دید. او کنار کشید و رقیب خود را «مردی بسیار شایسته» دانست و افزود: «من در همکاری با او افکار مترقی‌مان را پیش خواهم برد.»

آقای بایدن با اتهام رفتار نامناسب نسبت به چند زن روبه‌رو است. او وعده داده است که یک زن را به عنوان نامزد نیابت ریاست‌جمهوری انتخاب کند و در بین نامزدهای موجود، چند نفر هم سیاه‌پوست هستند.

بسیاری از منتقدان، آقای بایدن را نماینده وضع حاکم بر حزب دموکرات می‌دانند، چرا که او هنگام درگرفتن بسیاری از تنش‌ها و نابرابری‌هایی که مورد استفاده آقای ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ قرار گرفتند، سر کار بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ به سرعت کوشیده است از این انتقادات که در طول حیات طولانی آقای بایدن در جهان سیاست مطرح شده‌اند، استفاده کند و به او انگ «جُو خواب‌آلود» می‌زند. ترامپ می‌کوشد بایدن را درگیر دسیسه‌هایی بی‌بنیان در ارتباط با کارفرمای سابق پسرش در اوکراین و باراک اوباما کند.

اما در حالی که آمریکا در پیامد مرگ جورج فلوید (هنگامی که در بازداشت پلیس بود) در ناآرامی به سر می‌برد، آقای بایدن بر حملات خود به رئیس‌ جمهوری افزوده است و او را متهم کرده است که خودش در زیرزمین کاخ سفید پنهان می‌شود، اما خواهان فرستادن ارتش به خیابان‌ها است. آقای بایدن نشان داده است که بسیار بیشتر از رقیب خود حاضر به ارتباط گرفتن با معترضان مخالف نژادپرستی در خیابان‌ها است. 

به نظر  می‌رسد که آقای بایدن با اعلام پیروزی رسمی خود، می‌خواست به فراخوان تغییر فوری در سراسر کشور پاسخ دهد و لحنی گرفت که تقریبا شبیه رقیب سوسیالیست دموکرات خود، آقای سندرز، بود.

آقای بایدن گفت: «امروز بار دیگر از تمام مردم آمریکا که احساس خستگی و در حاشیه بودن و کنار زده شدن می‌کنند، دعوت می‌کنم که به کارزار انتخاباتی ما بپیوندند.»

او افزود: «چرا که هدف جنبشی که ما می‌سازیم، فقط شکست دونالد ترامپ نیست. ما می‌خواهیم جنبشی برپا کنیم که کل کشور را تغییر دهد. من حقیقتا باور دارم که وقتی در کنار هم به عنوان یک آمریکای متحد بایستیم، از همیشه قوی‌تر خواهیم بود. این ایالات متحده آمریکا است. کاری در این دنیا نیست که اگر کنار هم باشیم، قادر به انجامش نباشیم.»

آقای ترامپ هنوز واکنشی به این پیروزی رسمی نشان نداده است. اما فیلمی از آقای بایدن را پخش کرده است که در آن، این معاون سابق باراک اوباما، معذرت‌خواهی نصفه-نیمه و طولانی‌ای از هفت زن انجام می‌دهد که او را متهم به رفتار نامناسب کرده‌اند. ترامپ در واکنش به این فیلم نوشت: «دیوانه‌وار است!» 

© The Independent