استقبال صنایع غذایی جهان از کتابچه راهنمای یک رستوران هنگ‌کنگی

دستورها و توصیه‌هایی که در کتاب آمده، جامع و عملی است

بخش مهمی از توصیه‌های این کتاب مربوط به مدیریت برخورد با مشتری است - Philip FONG / AFP

غذاخوری‌های سراسر جهان به طرز غیرمنتظره‌ای از کتاب راهنمای یک رستوران زنجیره‌ای هنگ‌کنگی در رابطه با مواجهه با ویروس کرونا استقبال کرده‌اند.

مجموعه رستوران‌های «بره سیاه»، که شامل ۲۵ غذاخوری در سراسر هنگ‌کنگ است، اوایل شروع بحران کرونا یک کتاب دستور کویید۱۹ تهیه کرد که کسب وکارهای صنف غذاخوری با استفاده از آن یاد می‌گیرند که چگونه با تغییر رویه‌های جاری خود، می‌توانند بدون نگرانی از ویروس کرونا فعالیت خود را دوباره از سر گیرند. این کتاب حاوی انواع سفارش‌ها و دستورهای بهداشتی، از پوشیدن ماسک گرفته تا طریقه برخورد با مشتریان دردسرساز است.

آسیم حسین، از مبتکران این برنامه، به سی ان ان گفت: «اینجا در هنگ‌کنگ، ما یک کم جلوتر بودیم، چرا که همه ما تجربه سارس را داشتیم. به همین دلیل یک درک مشترک وجود داشت از این که برای گذشتن از این بحران چگونه باید عمل کنیم.»

وی ادامه داد: «همه می‌دانستیم که ویروس خیلی سریع به هنگ‌کنگ می‌رسد، چرا که بین ووهان و هنگ‌کنگ سفرهای زیادی انجام می‌شد. پس بحران حتما پیش می‌آمد. فقط منتظر بودیم ببینیم کی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کتاب ۱۷ صفحه‌ای این شرکت ابتدا فقط قرار بود بین خود رستوران‌های مجموعه توزیع شود، اما نهایتا تصمیم گرفتند که آن را به نفع تمام رستوران‌ها در اینترنت منتشر کنند.

حسین می‌گوید: «ما از خیلی جاها، از برزیل در غرب تا ژاپن در شرق، از هند، آمریکا، انگلستان و استرالیا ایمیل داشتیم ... و کتاب تا کنون به چهار زبان ترجمه شده است. ما واقعا حیرت‌زده شده‌ایم و خوشحالیم.»

دستورها و توصیه‌هایی که در کتاب آمده، جامع و عملی است و آن طور که حسین می‌گوید، سه بخش آن به طور مشخص بسیار مؤثر بوده است.

او مدافع این نظر است که تمام خدمه از ابتدا تا انتها ماسک را از صورت برندارند و مشتریان هم باید تا لحظه شروع غذا ماسک بزنند.

توصیه دیگر، استفاده از اظهارنامه مسافرتی و فرم وضعیت سلامت برای مشتریان است تا در صورت بروز مورد کویید۱۹ در رستوران، بتوان با آنها تماس گرفت و مسئولان بهداشت را مطلع کرد.

و نکته سوم به گفته حسین، گرفتن درجه حرارت مشتری قبل از ورود به رستوران است تا در صورت داشتن تب بالا، از ورود آنها ممانعت شود.

در کتابچه راهنمای رستوران‌های «بره سیاه» آمده است، به محض این که مشتری وارد رستوران شد، باید یک تمیزکننده دست و یک کیسه کاغذی برای نگه داشتن ماسک صورت به او بدهید.

بخش مهمی از توصیه‌های این کتاب مربوط به مدیریت برخورد با مشتری است.

در این بخش آمده است که «سناریوهای مختلف را بررسی و با تیم خود تمرین کنید و برای هر مورد دستورهای مناسبی صادر کنید. اگر کسی فرم وضعیت بهداشتی را امضا کرد، ولی بعد علایم بیماری در او ظاهر شد، مثلا سرفه کرد، چه باید بکنید؟ اگر متوجه شدید که کسی مچ‌بند قرنطینه به دستش است چه؟» (مچ‌بندی که مسئولان بهداشت به مسافران یا بیمارانی می‌دهند که باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.)

رستوران‌های بسیاری امروزه با استفاده از این کتاب خود را برای زمان «بعد قرنطینه» آماده کرده‌اند. به گفته حسین، «همیشه در سختی‌هاست که مردم به داد هم می‌رسند و زیبایی‌ها رو می‌شوند. به نظر من در این وضعیتی که با این همه تردید و اطلاعات نادرست مواجه بوده‌ایم، کتاب ما حاصل همت صادقانه‌ای بود که همه ما را با هم متحد کرده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان