استعفای یک شهردار در کالیفرنیا در پی اظهار نظری دروغین درباره رنگین‌پوستان

جیمز استوارت در یک ایمیل نوشت: «هیچ رنگین‌پوست خوبی» تاکنون توسط پلیس کشته نشده است

ایالات متحده شاهد تظاهرات گسترده‌ای در چندین ایالت است که به قتل جورج فلوید اعتراض دارند - Agustin PAULLIER / AFP

در بحبوحه درگیری ایالات متحده با معترضان به قتل جورج فلوید، شهردار شهری در جنوب ایالت کالیفرنیا مجبور به استعفا شد. او بعد از آن‌ که نوشت «هیچ رنگین‌پوست خوبی» تاکنون توسط پلیس کشته نشده است -علی رغم این واقعیت که در همین شهر در سال ۲۰۱۶ مرد سیاه‌پوستی در خانه خود به ضرب گلوله پلیس کشته شد- استعفا داد.

جیمز استوارت، شهردار تمکولا در شهرستان ریورساید، وقتی این ایمیل توهین‌آمیز را فرستاد بلافاصله دچار مشکل شد. به گفته او این ایمیل را در پاسخ به فردی نوشته است که نگران تعلیمات و آموزش‌های پلیس‌ و میزان حساسیت آن‌ها بود.

در این ایمیل، که تصویرش بعد از پخش محتوای آن توسط خود آقای استوارت در فیس‌بوک منتشر شد، آقای شهردار به سوال یکی از شهروندان این پاسخ را می‌دهد که از او و تیمش می‌پرسد چه کاری «برای پایان دادن به خشونت پلیس در جامعه ما و لغو نژادپرستی نظام‌مند در میان پلیس‌ها کرده‌اید که منجر به قتل شهروندان سیاه‌پوست می‌شود؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای استوارت در پاسخ اشاره می‌کند شهر تمکولا اداره پلیس مستقل خود را ندارد و به جای آن «از اداره پلیس شهرستان ریورساید مامور استخدام می‌کند» و گفت: «به اعتقاد من هیچ انسان خوب رنگین‌پوستی تاکنون به دست یک افسر پلیس کشته نشده است. به همین خاطر درباره نگرانی شما کمی سردرگم شدم.»

او همچنین نوشت در این شهر «انتظار بروز نژادپرستی نمی‌رود و چنین امری تحمل نمی‌شود» و افزود: «من چندین دوست خوب دارم که آفریقایی-امریکایی‌تبار هستند و عاشق زندگی در این شهرند چرا که برای آن‌ها و خانواده‌های دیگر بسیار امن و ایمن است.»

آقای استوارت در پیامی نادمانه با اعلام استعفای خود توضیح داد از آن‌جا که به خوانش‌پریشی شدید مبتلا است همیشه از ابزار «گفتار به نوشتار» برای نوشتن استفاده می‌کند و در این مورد بعد از دیکته ایمیل از مرور مجدد آن قبل از ارسال باز می‌ماند که باعث می‌شود واژه «خوب» در این ایمیل درج شود در حالی که او در واقع از چنین کلمه‌ای استفاده نکرده است.

او نوشت: «من به همه، از جمله شهروندان خود از هر سابقه و هر قومیتی، کارمندان شهر و همکاران محترم خود در شورای شهر یک عذرخواهی بدهکارم. شما کاملا حق دارید که ناراحت شده و احساس کنید به شما توهین شده است. اشتباهات املایی و پاسخ سرسری من به ایمیلی درباره موضوعی جدی به درد و رنج جاری در جامعه و کشور ما افزود. من احتمالا بهترین نویسنده دنیا نیستم و بعضی اوقات به اشتباه سخن می‌رانم ولی نژادپرست هم نیستم. من عمیقا از این اشتباه پشیمان هستم و مسئولیت آن را کاملا قبول می‌کنم. واقعا متاسف هستم.»

در سال ۲۰۱۶، تمکولا شاهد قتل متئو تاکر ۱۸ ساله بود که بعد از تماس با ۹۱۱، در خانه خود توسط پلیس کشته شد. خانواده او استدلال کردند افسران پلیس حاضر در صحنه از آموزش‌های کافی برای موقعیت بحرانی برخوردار نبودند و نباید از سلاح مرگبار استفاده می‌کردند اما یک هیات منصفه فدرال افسران مذکور را از به کارگیری قوه قاهره تبرئه کرد.

ایالات متحده شاهد تظاهرات گسترده‌ای در چندین ایالت است که به قتل جورج فلوید و ظلم پلیس علیه شهروندان سیاه‌پوست اعتراض دارند. آقای فلوید ۴۶ ساله بعد از آن که افسر پلیس برای ۹ دقیقه روی گردن او زانو زد، در حالی که التماس می‌کرد «نمی‌توانم نفس بکشم» جان خود را از دست داد.

هر چهار افسر پلیس درگیر در مرگ او تفهیم اتهام شده‌اند.

© The Independent