برخی از کودکان بریتانیایی برای رفع گرسنگی دستمال کاغذی می‌خورند

وزیر آموزش و پرورش بریتانیا، از این که دانش آموزان کم بضاعت مجبور به خرید بطری آب در مدرسه شدند، «شوکه شد».

وزیر آموزش و پرورش بریتانیا از شنیدن گزارش‌هایی که حاکی بود کودکان کم‌بضاعت به دلیل نبود دسترسی به آب آشامیدنی رایگان مجبور می‌شوند بطری آب بخرند، «شوکه شده است».

نظیم ذهاوی، وزیر کودکان و خانواده، مدیران مدرسه را ترغیب کرده است مطمئن شوند کودکان تنگ‌دست به دلیل استفاده از غذای رایگان مدرسه، خجالت نکشند.

ذهاوی در نامه‌ای از مدیران مدارس خواسته است گزارش اخیر درباره وضع تغذیه کودکان فقیر در سراسر بریتانیا را بخوانند.

لورنس گیتس، مدیر اجرایی نهاد «تولیت کودکی» به هیئت تحقیق گفت که کودکان «سطل‌های زباله را برای پیداکردن غذا زیر و رو می‌کنند، برای رفع گرسنگی دستمال کاغذی می‌خورند و در مدرسه آب را با خوراکی مبادله می‌کنند.»

در تحقیقات معلوم شد در بریتانیا، از هر سه کودک یک نفر در فقر زندگی می‌کند و حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در خانواده‌های فاقد «امنیت غذایی» به سر می‌برند.

ذهاوی در نامه‌اش به مدیران مدارس در بریتانیا گفت: «من از شنیدن این گزارش که برخی از جوانان به آب رایگان در مدارس دسترسی ندارند و اغلب ناچارند بطری آب بخرند، شوکه شدم. مدارس بر اساس قانون متعهدند دسترسی به آب آشامیدنی رایگان را در تمام اوقات فراهم کنند.»

ذهاوی گفته است: «من از شما می‌خواهم بررسی کنید که آیا برای آسان کردن دسترسی هرچه بیشتر به آب آشامیدنی، لازم است کار بیشتری صورت گیرد یا نه.»

جف بارتون، دبیرکل انجمن مدیران مدارس و کالج‌های بریتانیا، گفت که بسیاری از مدارس گام‌هایی برداشته‌اند که به کودکان اجازه می‌دهد بدون خجالت، از غذاهای رایگان استفاده کنند.

او گفت: «مردم باید مطمئن باشند که اکثریت مدارس هم اینک چنین تسهیلاتی دارند و با تامین غذا برای بسیاری از کودکانی که به دلیل افزایش فقر کودکان در کشور، گرسنه به مدرسه می‌آیند، گام‌های بلند‌تری بردارند.»

آقای بارتون افزود: «دولت باید برای توجه به تاثیر ویرانگر سال‌ها تنگدستی و ریاضت بر بسیاری خانواده‌ها اقدامات بیشتری انجام دهد.»

وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌ای ۲۶ میلیون پوندی برای افزایش امکانات بیش از ۱۷۰۰ «باشگاه صبحانه» در مدارس به اجرا گذاشته است.

© The Independent

بیشتر از زندگی