سایه بحران کرونا بر سر بزرگترین سینمای زنجیره‌ای جهان در آمریکا

سالن‌های سینما در پی بحران جهانی کووید-۱۹ در سراسر دنیا تعطیل شدند

سالن‌های سینما در ایالت‌های آمریکا، طبق برنامه های زمانبندی شده متفاوتی در حال بازگشایی هستند - VALERIE MACON / AFP

مجموعه سینماهای ای ام سی (AMC )، بزرگترین سینماهای زنجیره ای جهان، برای ادامه فعالیت اقتصادی خود در سایه بحران کرونا، «با تردیدهای اساسی» روبروست. 

این غول سالن های نمایش فیلم، روز سوم ژوئن آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت مالی خود را در پرونده تنظیمی جدیدی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، ارائه کرده است. 

سالن های سینما در پی بحران جهانی کووید-۱۹ در سراسر دنیا، به منظور حفظ مقررات قرنطینه و فاصله اجتماعی وادار به تعطیلی شدند. 

سینماهای زنجیره ای «ای ام سی» که در سال ۲۰۱۶ میلادی، پس از پیشی گرفتن از سینماهای «اودیون» و «یو سی آی» در اروپا و «کارمایک»‌ در آمریکا، به بزرگترین سالن های زنجیره ای سینما در جهان تبدیل شدند، حالا پرچم ها را به نشانه تردید بالا برده و معلوم نیست قادر به جبران خسارات مالی و درآمد از دست رفته خود باشند.

مسئولان این سینما در این پرونده با اشاره به این که در ماه ژوئن تمامی سالن های سینما در سراسر جهان بسته می مانند، گفته اند: «در این مقطع زمانی ما به طور کل هیچ درآمدی کسب نکردیم.» آنها سپس افزوده اند که «به منظور بازگشایی سینماها در فصل تابستان، مقدار زیادی از نقدینگی خود را صرف این کار می کنند.»

این شرکت همچنین گفته: «ما یقین داریم که منابع نقدینگی لازم برای بازگشایی سینماهای خود و از سرگیری فعالیت در فصل تابستان را داریم. پس از آن، نیاز نقدینگی ما به عوامل دیگری از جمله زمان از سرگیری کامل عملیات، زمان شروع اکران فیلم ها و توان درآمدزایی ما، بستگی دارد.» 

گردانندگان این غول زنجیره ای در ادامه نسبت به احتمال غلط بودن برآوردهایشان هشدار داده و گفته اند «هرگز پیش از این تجربه تعطیلی کامل بهره برداری از سالن های سینما را نداشته اند». 

این شرکت سپس هشدار داده که چنانچه از سرگیری کار سینماها در زمان مقرر تخمینی انجام نشود، میزان درآمد آنها به سطح مورد انتظار نرسد و یا موج تازه کووید-۱۹ منجر به تعطیلی دوباره سینماها شود، شاید به بودجه اضافی نیاز پیدا کند. 

در گزارش این شرکت نوشته شده: «‌با توجه به این عوامل، در باره تداوم فعالیت شرکت، در یک دوره زمانی مشخص و معقول، تردید اساسی وجود دارد.» 

«تداوم فعالیت» (Going concern)‌ اصطلاحی است که برای اشاره به شرکتی کامیاب استفاده می شود که قادر است برای آینده ای قابل پیش بینی بدون تهدید انحلال، به کار خود ادامه دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برآوردهای اولیه، که هنوز مورد حسابرسی قرار نگرفته اند، حکایت از آن دارد که شرکت سینماهای ای ام سی، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، به میزان ۲.۱ تا ۲.۴ میلیون دلار خسارت مالی دیده است. 

سالن های سینما در ایالت های آمریکا، طبق برنامه های زمانبندی شده متفاوتی در حال بازگشایی هستند. در بریتانیا سینماها امیدوارند از اول ماه ژوئیه میلادی درهایشان را به روی تماشاچیان باز کنند. 

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر