مایکل وایت، زندانی محبوس در ایران، به آمریکا باز می‌گردد

دونالد ترامپ: مایکل وایت حریم هوایی ایران را ترک کرد

مایکل وایت افسرسابق نیروی دریایی آمریکا - عکس از صفحه رسمی کمپین برای آزادی مایکل وایت

یک روز پس از بازگشت سیروس عسگری، پژوهشگر ایرانی زندانی در آمریکا، گزارش‌ها حاکی از آن است که  مایکل وایت افسر سابق نیروی دریایی آمریکا که در ایران زندانی بود، آزاد شده است و به زادگاهش بازگشته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این خصوص در توییتی نوشت: «خوشحالم اعلام کنم که افسر پیشین نیروی دریایی، مایکل وایت، که به مدت ۶۸۳ روز در ایران بازداشت بود، سوار بر هواپیمای سوییس است و حریم هوایی ایران را ترک کرده است. او خیلی زود به خانه و نزد خانواده‌اش باز می‌گردد.»

او افزود: «هرگز از تلاش برای آزادی همه، همه آمریکایی‌هایی که خارج از کشور به اسارت گرفته شده‌اند، دست نخواهم کشید! از سوییس به خاطر کمک بزرگش ممنونم!»

خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز نوشته است که جوانا وایت مادر مایکل خبر آزاد شدن وایت را تایید کرده.

مایکل وایت که گفته می‌شود به ۱۳ سال زندان محکوم شده بود، تابستان ۲۰۱۸ به ایران آمد و ژانویه ۲۰۱۹ در شهر مشهد بازداشت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا آن زمان از دستگیری وایت در اواخر سال ۲۰۱۸ خبر داده بود. این سرباز سابق نیروی دریایی آمریکا با شیوع کرونا در ایران  به مرخصی پزشکی آمد به در سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) رفت و اندکی بعد با نشانه‌های کووید۱۹ در بیمارستان بستری شد. 

پس از بازگشت سیروس عسگری به ایران، مقامات جمهوری اسلامی قاطعانه هرگونه امکان مبادله زندانی بین آمریکا و ایران را رد کردند. 

سیروس عسگری، پژوهشگر و استاد دانشگاه صنعتی شریف که در زندان‌های آمریکا محبوس بود، روز چهارشنبه ۱۴ خردادماه به ایران بازگشت. عسگری استاد دانشگاه شریف در آوریل ۲۰۱۶ به تلاش برای سرقت اطلاعات از دانشگاه کیس وسترن ریزرو در آمریکا متهم شد. این استاد دانشگاه روی پروژه‌ای برای نیروی دریایی آمریکا کار می‌کرد. عسگری در نهایت در پاییز گذشته از این اتهام تبرئه شد.به گفته مقامات آمریکایی عدم همکاری تهران برای صدور گذرنامه جدید برای او و شیوع بیماری کرونا و لغو سفرها، مانع بازگشت زودتر سیروس عسگری به ایران شده بود.

پیشتر گمانه‌زنی‌هایی درباره تبادل سیروس عسگری با مایکل وایت، آمریکایی محبوس در زندان‌های ایران به گوش رسیده بود هرچند که مقامات جمهوری اسلامی این گمانه‌ها را قویا تکذیب می‌کنند.سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود «گمانه‌زنی‌ها درباره تبادل آقای عسگری با فردی دیگر صحت ندارد و آزادی وی بر اساس تبرئه از اتهامات بوده است».