اوباما خواستار اصلاحات در پلیس آمریکا شد

رئیس‌جمهور سابق آمریکا خطاب به جوانان رنگین‌پوست گفت که «جان آن‌ها مهم است»

-THE OBAMA FOUNDATION / AFP

باراک اوباما در اثنای برگزاری تظاهرات اعتراضی علیه بی‌رحمی پلیس و مرگ جورج فلوید، به مردم سیاه‌پوست آمریکا پیام امید فرستاد و خطاب به جوانان رنگین‌پوست گفت که «جان آن‌ها مهم است.» این اولین پیام ویدیویی اوباما پس از شروع تظاهرات سراسری در آمریکاست.

او در اظهاراتی که در تقابل با موضع دونالد ترامپ قرار دارد، خواستار اصلاح فوری پلیس شد و گفت ایمان دارد که تنها درصد کمی از معترضان دست به خشونت زده‌اند.

آقای اوباما در پیام ویدیویی خود که در شبکه یوتیوب انتشار یافت و بیش از نیم میلیون بار تماشا شده است، گفت:‌ «می‌خواهم بدانید که شما مهم هستید، که جان شما اهمیت دارد، که رویاهای شما اهمیت دارد.

وقتی به خانه می‌روم و به صورت دخترهایم ساشا و مالیا نگاه می‌کنم، و به دختران و پسران خواهرها و برادرهایم نگاه می‌کنم، پتانسیل نامحدودی را می‌بینم که استحقاق شکوفایی دارد.»

آقای اوباما ابراز امیدواری کرد که تجمعات مردم در خیابان‌های شهرهای بزرگ‌تر آمریکا در هفته اخیر، منجر به تغییرات ساختاری در اجرای قوانین محلی شود که به نظر بسیاری از مردم آمریکا در جهت سرکوب رنگین‌پوستان است.

چهل‌وچهارمین رییس جمهور آمریکا گفت: «اگرچه هفته‌های اخیر بسیار مصیبت‌بار، سخت و پرابهام بوده‌اند، اما فرصتی بود برای مردم تا درباره برخی مشکلات موجود هشیار شوند. این وقایع فرصتی است برای ما تا با هم کار کنیم و مشکلات را از میان برداریم، تا آمریکا را تغییر دهیم و آن را به رفیع‌ترین ایده‌هایش برسانیم.»

پیش‌تر دونالد ترامپ، خواستار استفاده از نیروهای گارد ملی و ارتش برای مهار شورش‌ها و غارت‌هایی شده بود که پس از مرگ جورج فلوید توسط فشار ۹ دقیقه زانوی یک پلیس بر گردنش و خفگی او، درگرفت.

 درک شاوین، مامور پلیس عامل مرگ فلوید به انجام قتل درجه دو متهم شده و سه پلیس دیگر حاضر در صحنه، به همکاری در قتل متهم شده‌اند.

آقای اوباما هم‌چنین شهردارهای آمریکا را به اقدام در سطح محلی برای بهبود روابط میان پلیس و جوامع سیاه‌پوست فراخواند.

 آقای اوباما گفت:‌ «باید در بیش از ۱۹ هزار شهر آمریکا، بیش از ۱۸ هزار دستگاه قضایی محلی اصلاح شوند. بنابراین هم‌زمان با بلندشدن صدای فعالان و شهروندان، باید درباره جایی که اصلاح باید صورت گیرد و این که چطور باید تغییر را ایجاد کنیم، تصمیم بگیریم.»

شهردارها و کمیسرهای شهرستان‌ها عمدتا مسؤول انتصاب رییس‌پلیس‌ و مذاکره با اتحادیه‌های پلیسی هستند که سیاست‌های اجرای قانون را وضع می‌کنند.

آقای ترامپ گفته است که حتی در صورت مخالفت شهردارها و فرماندارها، مایل است سربازانی را اعزام کند، اقدامی که می‌تواند در تقابل با قوه مجریه در اعزام واحدهای سرباز برای اعمال قوانین مدنی در خاک آمریکا تلقی شود.

رییس‌جمهور آمریکا گفته است که فرماندارها باید خیابان‌ها را با حضور نیروهای پلیس و نیروهای گارد ملی تحت کنترل داشته باشند و در روز دوشنبه، پاسخ فرماندارها به اعتراضات را «ضعیف» توصیف کرد.

 در حالی که در تظاهرات چند روز اخیر، بسیاری از مردم اعتراض به بی‌رحمی پلیس و تاریخ طولانی آمریکا در نابرابری نژادی را با تظاهرات صلح‌آمیز دهه ۱۹۶۰ مقایسه کرده‌اند، آقای اوباما بر اهمیت «تنوع معترضان» به عنوان یکی از عمیق‌ترین تفاوت‌ها تاکید کرد:

«معترضان آرام در خیابان‌ها نمایندگان بخش‌های بسیار متنوع آمریکا هستند که علیه قتل جورج فلوید و دیگر رنگین‌پوستان توسط پلیس اعتراض می‌کنند»

او گفت: «این ائتلاف گسترده در دهه ۱۹۶۰ وجود نداشت.»

© The Independent