اسنپ‌چت پیام‌های دونالد ترامپ را محدود و تبلیغ آن‌ها را متوقف می‌کند

دلیل اعمال محدودیت برای ترامپ، تشویق به خشونت اعلام شده است

اسنپ‌چت گفته این تصمیم را پس از توییت آخر هفته آقای ترامپ اتخاذ کرده که گفته بود، معترضان«با شرورترین سگ‌ها و سلاح‌های شومی که تاکنون دیده‌ام، ‌مورد استقبال قرار خواهند گرفت.»‌- MARTIN BUREAU / AFP

سرویس نرم‌افزار اسنپ‌چت می‌گوید، تبلیغ پیام‌ها و حساب کاربری دونالد ترامپ را متوقف می‌کند، چراکه نمی‌خواهد باعث تقویت صداهایی شود که به خشونت و بی‌عدالتی نژادی دامن می‌زنند.

 به گزارش تارنمای خبری ورج، البته حساب کاربری آقای ترامپ، هم‌چنان هنگام جست‌وجوی کاربران ظاهر می‌شود، اما سرویس پیام‌رسان اسنپ‌چت دیگر فعالانه برای آن تبلیغ نمی‌کند و با استفاده از قابلیت کشف یا «دیسکاور» ‌او را معرفی نمی‌کند. 

این در حالی است که به گزارش نشریه بلومبرگ، بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر در این اپلیکیشن، حساب کاربری آقای ترامپ را دنبال میکنند. چیزی که از نگاه رئیس جمهوری آمریکا، راهی است برای برقراری ارتباط با رای اولی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی. 

اسنپ، شرکت مادر اسنپ‌چت، در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرده گفته:‌ «ما در حال حاضر تبلیغ پیام‌های رئیس جمهوری را در بخش کشف (Discover)‌ متوقف کرده‌ایم. ما صداهایی را که موجب تشویق خشونت و بی‌عدالتی نژادی می‌شوند، با تبلیغ رایگان در بخش کشف تقویت نخواهیم کرد. خشونت و بی‌عدالتی نژادی در جامعه ما جایی ندارند. ما در کنار کسانی می‌ایستیم که در پی صلح، عشق، برابری و عدالت در آمریکا هستند.»‌

ایوان اشپیگل مدیرعامل اسنپ‌چت نیز در نامه‌ای به کارکنان این شرکت گفته که اسنپ‌چت تلاش می‌کند تا با سازماندهی بخش دیسکاور، تغییر ایجاد کند اما حساب‌های کاربری را حذف نخواهد کرد، مگر آن که کاربران دستورالعمل‌های این پیام‌رسان را نقض کنند.

او در بخشی از این بیانیه نوشته:‌ «شاید به افراد تفرقه‌انداز اجازه دهیم که هم‌چنان در اسنپ‌چت حساب کاربری خود را داشته باشند، مشروط بر آن که محتوای منتشر شده این حساب‌ها مطابق دستورالعمل‌های جامعه ما باشد. اما به هیچ‌وجه برای چنین حساب‌ها و یا محتواهایی تبلیغ نخواهیم کرد.»‌

اسنپ‌چت گفته این تصمیم را پس از توییت آخر هفته آقای ترامپ اتخاذ کرده که گفته بود، معترضان کشته شدن جورج فلوید «با شرورترین سگ‌ها و سلاح‌های شومی که تاکنون دیده‌ام، ‌مورد استقبال قرار خواهند گرفت.»‌

مرگ دل‌خراش جورج فلوید، مرد سیاه‌پوست آمریکایی،  به دست یک افسر پلیس سفیدپوست مینیاپولیس به نام درک چاووین، موجی از اعتراض‌های گسترده در سراسر آمریکا در پی داشته. این افسر پلیس او را حدود نه دقیقه کف خیابان خوابانده و زانونیش را پشت گردن آقای فلوید نگه داشته و فشار داد. 

به دنبال تصمیم اخیر اسنپ‌چت، برد پارسکیل، مدیر کارزار انتخاباتی آقای ترامپ، در بیانیه‌ای به تارنمای ورج، شرکت اسنپ را به «تلاش برای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و نیز استفاده غیرقانونی از بودجه این شرکت برای تبلیغ و ترویج جو بایدن و تحت فشار قرار دادن دونالد ترامپ متهم کرده است»‌. 

آقای پارسکیل گفته: «ایوان اشپیگل، مدیر عامل افراط‌گرای اسنپ‌چت، ترجیح می‌دهد به جای انتشار کلمات مثبت وحدت، عدالت و قانون‌مداری و فرمان رئیس جمهوری ما، ویدیوی شورش‌های چپ افراطی را تبلیغ کند و کاربرانش را تشویق به نابودی آمریکا نماید.»

در چند هفته گذشته، پس از انتشار چند پست تحریک‌آمیز از سوی رئیس جمهوری، از جمله یکی از پیام‌های او در مورد اعتراض‌های اخیر که گفته بود: «وقتی غارت شروع شود، تیراندازی هم آغاز می‌شود»، شبکه‌های اجتماعی تحت فشار شدیدی برای سانسور رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفتند. 

آقای ترامپ در توییتی نوشت : «این اراذل و اوباش در حال اهانت به یاد و خاطره جورج فلوید هستند و من اجازه این کار را نخواهم داد. همین حالا با تیم والز فرماندار صحبت کردم و به او گفتم ارتش تا آخر راه در کنار اوست. هر مشکلی وجود داشته باشد، کنترل می‌کنیم. اما وقتی غارت شروع شود، تیراندازی هم آغاز خواهد شد. متشکرم!» 

پیام آقای ترامپ سپس به خاطر تشویق به خشونت از سوی توییتر، زیر یک پیام هشدار به کاربران پنهان شد. اما صبح روز بعد همان پیام کلمه‌به‌کلمه، در صفحه توییتر کاخ سفید و با علامت نقل قول، بازنشر شد. 

توییت منتشر شده در حساب کاربری کاخ سفید هم به همان سرنوشت دچار شد و از سوی توییتر بدون آن که حذف شود، زیر پیام هشدار به کاربران پنهان شد. اگرچه هر دو پیام توسط توییتر، به گفته آن‌ها به دلیل «منافع عمومی»‌ از حساب‌های کاربری آن‌ها حذف نشدند. 

این در حالی است که پیام رئیس جمهوری هم‌زمان روی صفحه فیس‌بوک او نیز به اشتراک گذاشته شد، اما به رغم اعتصاب کارکنان فیس‌بوک، مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار این شبکه اجتماعی با حذف و یا پرچم‌گذاری این پیام جنجالی مخالفت کرد و آن را بر روی صفحه حفط کرد.  

آقای زاکربرگ گفت: «می‌دانم که بسیاری از افراد از تصمیم ما مبنی بر نگه داشتن پیام رئیس جمهوری در فیس‌بوک ناراحت‌اند، اما موضع ما این است که تلاش کنیم تا حد ممکن، بستر انتشار صحبت‌های عمومی را فراهم کنیم مگر آن که خطر قریب‌الوقوع آسیب و نقض سیاست‌های شفاف ما را در پی داشته باشد.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان