اعتراض روحانی به سرکوب معترضان آمریکایی به‌نام دین

حسن روحانی می‌گوید، استفاده از کتاب آسمانی برای سرکوب معترضان «شرم‌آور» است

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در واکنش به قتل جورج فلوید و اعتراضات کنونی در شهرهای آمریکا گفته است که «خون مظلوم» سبب به حرکت درآمده همه مردم جهان شده است.

او این سخنان را یک روز پس از آن انجام داد که علی خامنه‌ای نیز به دولت آمریکا تاخت و گفت که سران این کشور، »آدم می‌کشند، عذرخواهی هم نمی‌کنند و زبانشان هم دراز است».

روحانی در سخنان امروزش گفته است که « با مردم آمریکا و کسانی که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند و اعتراضات خود را به گوش می‌رسانند همدردی و کاخ سفیدی را که فرمان این جنایت‌ها را صادر می‌کند، محکوم می‌کنیم».

روحانی در سخنانش، اعتراض به ظلم و نابرابری را طبیعی و حق مردم آمریکا دانسته است.

سخنان متناقض امروز روحانی درباره حق اعتراض آمریکایی‌ها به سوژه فضای مجازی نیز تبدیل شده است.

روحانی در آذرماه سال ۹۸ و در توصیف اعتراضات سراسری مردم ایران به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین گفته بود: «آشوب‌طلبان، سازمان‌یافته، برنامه‌ریزی‌شده و مسلح بودند که کاملاً بر اساس برنامه طراحی‌شده از سوی ارتجاع منطقه، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اقدام کردند.»

همچنین در اردیبهشت‌ماه امسال، سردار حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه پلیس از امکانات وسیعی که دولت برای سرکوب اعتراض‌های سال ۹۹ در اختیارشان قرار داده است تشکر کرده و گفته بود که در سال ۹۹ به زیرساخت‌های نیروی ضدشورش و تجهیزات آن «توجه ویژه» شده و این پشتیبانی و حمایت «بی‌نظیر»، بار مسئولیت این نیرو را افزایش داده است.

روحانی در سخنان امروزش نیز واکنشی به آمار سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ از سوی مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشان نداد.

ذوالنور در ابتدای این هفته گفته بود که ۲۳۰ نفر از معترضان در جریان تظاهرات سراسری آبان‌ماه ۹۸ کشته شده‌اند.

روحانی در صحبت‌های امروز خود اما به قتل جورج فلوید به‌صورت مفصل واکنش نشان داد و گفت که «یک فرد سیاه‌پوست با وحشیانه‌ترین طریق و با شدت فراوانی از مظلومیت کشته شد».

او گفت که «دنیا شاهد ظلم بزرگی است» که در حق «سیاه‌پوستان و مردمی که مخالف تفکر کاخ سفید هستند»، روا داشته می‌شود.

نکته قابل توجه در سخنان امروز روحانی این بود که او به استفاده ترامپ از انجیل برای پاسخ دادن به اعتراضات، انتقاد کرد و گفت که « شرم‌آور است که رئیس‌جمهوری آمریکا برای اینکه فرمان جنایت و قتل را علیه شهروندان آمریکایی صادر کند، دست به انجیل می‌برد».

در اغلب اعتراضات سراسری در جمهوری اسلامی، نیروهای نظامی و امنیتی همواره از سناریوی «هتک حرمت معترضان و آشوبگران به مقدسات» برای سرکوب آن‌ها استفاده کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین نمونه، در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸، وقتی معترضان به حوزه‌های علمیه در چند شهر ایران حمله کردند، تلویزیون دولتی و مقام‌های امنیتی گفتند که این افراد با نیت آتش‌زدن قرآن به این اماکن حمله کرده‌اند.

در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و جنبش سبز در سال ۸۸ نیز، معترضان به بهانه اقدام آن‌ها برای هتک حرمت مقدسات، توهین به امام‌حسین در روز عاشورا و این قبیل اتهامات، سرکوب و برخی به زندان‌های طولانی محکوم شدند.

روحانی علاوه بر اعتراض به سرکوب معترضان در آمریکا، توصیه دیگری نیز خطاب به مردم ایران مطرح کرد و از آن‌ها خواست در تابستان امسال کولرهای خود را به‌شکلی تنظیم کنند که کشور با کمبود برق مواجه نشود: «کولرهای آبی را روی درجه کند تنظیم کنید و کولرهای گازی هم روی درجه ۲۴ باشد تا مشکلی برای تأمین برق نداشته باشیم».

پس از تشدید تحریم‌‌های نفتی و محدود شدن دسترسی جمهوری اسلامی به منابع ارزی، افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه بخشی از سیاست ضدتحریمی دولت ایران بوده است. وزارت نیرو در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری وسیعی روی توسعه نیروگاه‌ها در مناطق مرزی انجام داده است. عراق و افغانستان از مشتری‌های برق ایران هستند و دولت ایران امید دارد از طریق تشویق مردم به مصرف بهینه برق، مازاد برق تولیدی را به کشورهای همسایه صادر کند.

بیشتر از