تداوم فشار کشورهای اروپایی، طرح الحاق کرانه باختری را متوقف کرد

طرح الحاق کرانه باختری، برای بسیاری از کشورها قابل پذیرش نیست

نمای از شهر الخلیل در کرانه باختری. عکس از:  AFP

در حالی‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، مسئولان شهرک‌های یهودی‌نشین و اعضای حزب لیکود را نوید می‌داد که طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل از اول ماه ژوئیه پیش رو آغاز می‌شود و ایالات متحده نیز از اجرای این طرح حمایت می‌کند، جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، طرح الحاق کرانه باختری را با موانعی رو به رو کرد که اجرای آن در حال‌حاضر غیر ممکن به نظر می‌خورد.

در صحبت تلفنی که میان جرد کوشنر و بنیامین نتیانیاهو انجام شد، آوی برکوویچ، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات خاورمیانه، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در تل‌آویو و ران درمر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده حضور داشتند. البته واشنگتن زمانی تصمیم به متوقف کردن طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائيل گرفت که بسیاری از کشورهای جهان مخالفت خود را با این طرح ابراز داشته و تأکید داشتند که در صورت اقدام یک‌جانبه تل‌آویو به این امر، تحریم‌های شدیدی را علیه اسرائیل اعمال خواهند کرد. افزون بر آن، اعضای کمیته مهندسی مشترک تل‌آویو و واشنگتن که مسئولیت ترسیم نقشه‌ها و تعیین مرزهای جدید را به دوش دارد تا به حال وارد اسرائيل نشدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و علاوه بر فشارهای بین‌المللی، نتانیاهو با مشکلات داخلی بسیاری رو به رو است، طوری‌که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که که حدود ۵۱ درصد از شهروندان اسرائیلی مخالف اقدام یک‌جانبه برای الحاق بخش‌های از کرانه باختری می‌باشند. همچنان، راست افراطی و شورای شهرک‌های یهودی‌نشین که طرح الحاق کنونی را به سود یهودیان نمی‌دانند مخالف اجرای این طرح هستند و خاطرنشان می‌کنند که این اقدام، زمینه را برای تشکیل کشور فلسطین فراهم می‌کند.

البته حضور و آمادگی کمیته مهندسی مشترک تل‌آویو و واشنگتن که مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده دارد، یکی از عمده‌ترین نیازها و پیش‌شرط‌ها برای تطبیق طرح الحاق کرانه باختری است و این کمیته برای این‌که بتواند کار خود را آغاز کند به چند هفته زمان نیاز دارد، بنابر این، اجرای طرح الحاق کرانه باختری به هیچ صورت نمی‌تواند در زمان تعیین‌شده آن یعنی در اول ماه ژوئیه ۲۰۲۰، صورت گیرد. دلایل بسیاری از جمله، مخالفت‌های داخلی، اعتراض کشورهای منطقه و فشار اروپاییان وجود دارد که مانع آغاز کار کمیته متشرک ترسیم نقشه‌ها و تعیین نقاط مرزی جدید شده است، اما عدم حضور اسکات لیث، مدیر امور اسرائیل-فلسطین در شورای امنیت ملی آمریکا که به علت محدودیت‌های شیوع بیماری کرونا نتوانسته است به اسرائيل سفر کند، عامل اصلی تأخیر اتخاذ اقدامات عملی در این زمینه است. علاوه بر آن، جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا و آوی برکوویچ، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات خاورمیانه نیز از اواخر سال گذشته تا به حال به اسرائيل سفر نکرده اند، در حالی‌که حضور آن‌ها یک نیاز اساسی برای اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل است.

همچنان، «زئیف الکین» وزیر آموزش عالی و سرپرست منابع آبی اسرائیل خاطر نشان کرده است که زمان الحاق بخش‌های از کرانه باختری ممکن است برای مدت‌ها به تعویق بیفتد.

از سوی دیگر و هرچند ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین از بنیامین نتانیاهو و برنامه‌های سیاسی وی حمایت می‌کنند، اما با اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری به صورت کنونی مخالف اند، زیرا به باور آن‌ها، فلسطینی‌ها می‌توانند در ۷۰ درصد باقیمانده اراضی کرانه باختری، کشور فلسطین را تأسیس کند و این روند می‌تواند شماری از شهرک‌های یهودی‌نشین را در معرض انزوا و تهدید قرار دهد.

در مقابل، افراد و گروه‌های دیگری هستند که طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن را به شدت رد می‌کنند و تأکید دارند که این اقدام نه‌تنها حق فلسطین را پایمال می‌کند بلکه حقوق فردی و اراضی شخصی فلسطینی‌ها را نیز در معرض خطر و غصب قرار می‌دهد. افزون بر آن، دره اردن دارای ۵۰ دهکده فلسطینی است که اسرائيل آن‌ها را به عنوان روستاهای غیرقانونی قلمداد می‌کند، بنابر این، اجرای طرح الحاق باعث می‌شود تا ساکنان دهکده‌های یادشده هویت ملی خود را از دست بدهند.

در همین‌حال، ارتش اسرائیل برای مقابله با چالش‌های امنیتی در واکنش‌ به اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری، در صدد اتخاذ تدابیر امنیتی شدیدی تحت نام "سپیده دم در کوهها" شده است تا برای هر گونه حمله از سوی فلسطینیان آمادگی داشته باشد. مسئولان امنیتی اسرائیل عقیده دارند که اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن می‌تواند واکنش‌های شدید را امنیتی در پی داشته باشد، اما مسئولان یادشده بدین باورند که اردن به زودی توافق‌نامه‌های امضا شده با اسرائیل را لغو نخواهد کرد، مگر این‌که دولت آن کشور با فشارهای داخلی رو به رو شود.

البته واکنش فلسطینیان بستگی به میزان اقدامات اسرائيل دارد و در صورت اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن، شهروندان فلسطینی از هر سو دست به حمله علیه نیروهای اسرائیلی خواهند زد و آتش درگیری در سراسر منطقه برافروخته خواهد شد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia