داعش در صدد بازگشت به اردن با استفاده از ترفند گرگ‌های تنها

تلاش داعش برای انتقام‌جویی از نیروهای امنیتی اردن

دادگاه نظامی اردن. عكس از:  AFP

در حالی‌که اغلب کشورهای منطقه مشغول رسیدگی به پیامدهای بحران کرونا هستند و توجه به سایر عرصه‌ها کاهش یافته است، سازمان تروریستی داعش سعی می‌کند با بهره‌برداری از این آشفتگی، فعالیت‌های تروریستی خود را در منطقه از سرگیرد. در همین راستا، مقامات امنیتی اردن به تازگی اعلام کردند که گروه تروریستی داعش در تلاش است تا فعالیت‌های خود را با استفاده از ترفند «گرگ‌های تنها» در اردن آغاز کند اما نیروهای امنیتی اردن توانستند عملیات آغازین این گروه تروریستی را خنثی کنند.

در همین‌حال، دادگاه امنیت ملی اردن، ۱۶ نفر را به اتهام ترویج اندیشه‌های تروریستی و افراط‌گرایی، حمل سلاح به صورت غیر قانونی و پیوستن به گروه‌های مسلح محکوم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات اردن از خنثی سازی عملیات تروریستی خبر داده اند که هدف از آن، حمله به دفتر سازمان اطلاعات اردن در شهر زرقا و تیراندازی به گشت امنیتی بوده است. گفته می‌شود طراحان حملات تروریستی یادشده افراد وابسته به سازمان داعش بودند که نیروهای امینتی اردن را تکفیر می‌کنند و یک تن از آن‌ها در گذشته به اتهام ترویج افکار تروریستی در بازداشت به‌سر می‌برد و در سال ۲۰۱۸، از زندان آزاد شده بود.

مقامات امنیتی اردن می‌گویند: عملیات تروریستی اخیر در واقع تلاشی برای انتقام‌گیری از نیروهای امنیتی اردن است، به ویژه این‌که اردن در سال‌های گذشته توانست ضربات شدیدی را به گروه‌های تروریستی در داخل و خارج کشور وارد کند و از جمله، متهم اصلی جنایت سوزاندن معاذ کساسبه، خلبان اردنی در سوریه را بازداشت کند.

افزون بر آن، وقوع این حملات در شرایط فعلی، هشدار جدی به اسرائيل تلقی می‌شود و نشان از احتمال وخیم‌شدن بیشتر اوضاع امنیتی در منطقه دارد، به ویژه این‌که اردن اعلام کرده است که در صورت اقدام تل‌آویو به الحاق دره اردن به قلمرو اسرائيل، تمام همکاری‌های امنیتی خود را با اسرائیل لغو خواهد کرد.

شکی نیست که پیامدهای ناشی از بحران شیوع بیماری کرونا، زمینه بازگشت گروه‌های تروریستی را فراهم کرده است و سازمان داعش که در انتظار چنین فرصتی بوده است، در سایه محدودیت‌ها وکاهش عبور و مرور برای جلوگیری از گسترش انتشار ویروس کرونا بهره‌برداری کرده و بار دیگر دست به فعالیت‌های تروریستی زده است.

هرچند از زمان بازداشت متهمان مدتی می‌گذرد اما تا به حال در مورد نام و مشخصات آن‌ها هیچ اطلاعی از سوی مقامات امنیتی اردن ارائه نشده است که آیا افراد بازداشت شده از  اردن هستند و یا این‌که از شهروندان کشورهای دیگر. افزون بر آن، احتمال می‌رود افراد دیگری نیز که وابستگی به گروه‌های تررویستی دارند به زودی توسط نیروهای امنیتی اردن دستگیر شوند، به ویژه این‌که داعش سعی می‌کند حضور خود را بار دیگر در منطقه گسترش دهد.

البته در ماه نوامبر گذشته نیز نیروهای امنیتی اردن موفق شدند عملیات تروریستی را که به منظور هدف قرار دادن کارمندان سفارتخانه‌های ایالات متحده و اسرائیل در اردن و سربازان آمریکایی مستقر در پایگاه نظامی در منطقه جفر در جنوب اردن طراحی شده بود را خنثی کنند. اما در ماه اکتبر ۲۰۱۹، نیروهای امنیتی موفق به بازداشت یک گروه وابسته به سازمان داعش شدند که قصد اختطاف مأموران اطلاعاتی را داشت. همزمان افراد گروه دیگری متشکل از ۵ تروریست که قصد حمله به نیروهای امنیتی و محافظان منزل نخست‌وزیر پیشین اردن را داشتند از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

اما در سال ۲۰۱۸، به تعداد ۱۷ تن از افراد وابسته به گروه‌های تروریستی که در صدد حمله به مراکز مختلف نظامی و غیر نظامی در نقاط مختلف کشور بودند،‌ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند، علاوه بر آن، ۱۵ تن دیگر نیز که قصد حمله به دفتر سازمان اطلاعات اردن در شهر رصیفه را داشتند، توسط نیروهای امنیتی اردن دستگیر شدند. اما در سال ۲۰۱۷، عملیات تروریستی که هدف از آن حمله به اماکن توریستی بود، خنثی شد و ۱۰ تن از جنگجویان وابسته به گروه‌های تروریستی در بازداشت قرار گرفتند. پیش از آن و در سال ۲۰۱۶، یک گروه متشکل از هفت نفر مسلح در شهر «اربد» در شمال اردن دستگیر شد و گروه دیگری از افراد تروریست که در قلعه باستانی «کرک» پناه بردند از سوی نیروهای امنیتی نابود شدند.

البته سازمان داعش به صورت علنی در اردن حضور ندارد اما در برخی از موارد افرادی که دیدگاه تروریستی داشته و با سازمان داعش پیوند دارند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت می‌شوند و این افراد به صورت عموم به عنوان «گرگ‌های تنها» یاد می‌شوند.

قابل ذکر است که سرویس اطلاعاتی اردن از هنگام تأسیس در سال ۱۹۷۶، به عنوان یکی از موفق‌ترین نهادهای امنیتی در منطقه به شمار می‌رود و در تأمین امنیت و مبارزه علیه تروریسم دستاوردهای بسیاری داشته است و از این میان می‌توان به نقش چشمگیر سرویس اطلاعاتی اردن در ترور ابومصعب زرقاوی در سال ۲۰۰۶، اشاره کرد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia