هشدار سازمان جنگل‌ها: شمال ایران آماده سوختن است

حسن روحانی خواستار بسیج همه امکانات کشور برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها شد

در روزهای گذشته اخبار مربوط به سوختن بی‌وقفه جنگل‌های کشور به گوش رسید. از سوختن درخت‌های بلوط در جنگل‌های بوشهر گرفته تا گر گرفتن درختان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد. زیست‌گاه بسیاری از جان‌داران مناطق جنگلی ویران شد و خیلی از این جانداران مجبور به فرار از محل زندگی خود شدند. 

شدت‌گیری آتش‌سوزی‌ها از یک سو و ناهماهنگی‌های بسیار مقامات مسئول در مهار آتش‌سوزی از طرف دیگر باعث شد تا روند خاموش کردن آتش جنگل‌ها به کندی صورت بگیرد. هرچند که مقامات گفتند آتش‌سوزی‌ها مهار شده است اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که  تش‌سوزی گسترده جنگل‌های بلوط در «دالاهو» در نزدیکی «سرپل‌ذهاب» ادامه دارد. گفته می‌شود که افراد محلی برای خاموش کردن آتش این جنگل‌ها دست به کار شده‌اند. 

امروز، چهارشنبه ۱۴ خرداد، حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفته است که «استان‌های مستعد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع همه امکانات پیشگیری و مقابله‌ای خود را بسیج کنند».

 حسن روحانی در گفت و گو با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، با اشاره به اینکه در وضعیت جوی کشور در تابستان، احتمال وقوع حوادث مشابه وجود دارد، به وزیر کشور دستور داد، «استانداران استان‌هایی را که از پوشش‌های جنگلی و مرتعی مشابه برخوردارند، موظف نماید تا برآوردهای کارشناسی دقیقی برای جلوگیری از تکرار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان خود تهیه و ارائه کنند».

رییس جمهوری همچنین به وزیر کشور ماموریت داد تا با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، «همه ظرفیت‌های موجود را برای پیشگیری از آتش‌سوزی مناطق جنگلی و مراتع کشور و نیز مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی آماده و مهیای اقدام به موقع کنند».

این درحالی‌ست که امروز رضا بیانی مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در حال حاضر رطوبت نسبی در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور به شدت کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۳ درصد رسیده است، گفته «احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی به‌شدت افزایش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود که تا روز شنبه (۱۷ خرداد) ادامه داشته باشد».

به گفته این مقام مسئول شرایط مشابه در جنگل‌های استان گلستان نیز دیده می‌شود و احتمال آتش‌سوزی در این جنگل‌ها نیز بسیار بالاست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از شروع آتش‌سوزی در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد و اعزام هلیکوپترهای ارتش و سپاه به این مناطق، سهیل قیاسی، مدیرعامل شرکت هلکوپتری ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با انتقاد از مدیریت بحران آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفته بود: «می‌دانم از هلی‌کوپتر هوانیروز کمک گرفتند، آنچه شرکت هلی‌کوپتر ایران دارد هم همین هلی‌کوپترها است اما هلی‌کوپتری‌های این شرکت کارشان آنش‌نشانی و حرفه‌ای است اما با این همه ظرفیت چرا نمی‌خواهند از ما کمک بگیرند را نمی‌دانم!»

مدیرعامل شرکت هلکوپتری ایران  با گلایه از نحوه مدیریت آتش گفته بود که در«اورژانس هوایی یاسوج و گچساران» هلی‌کوپترهای این شرکت مستقر شده اما تاکنون «راجع به خاموش کردن و مهار آتش چیزی به ما نگفته‌اند».

به نظر می‌رسد نیروهای سپاه در ایران، می‌خواهند در شرایط بحرانی مثل ماجرای شیوع کرونا و یا آتش‌سوزی جنگل‌ها و وقوع بلایی طبیعی هم‌چون سیل، با حضور مداوم در صحنه، تصویری متفاوت از خود به نمایش بگذارند و در واقع مشروعیتی جز مشروعیت نظامی به خود ببخشند. 

بیشتر از