تذکر رهبر چچن به ترامپ: «این ضرب و شتم را تمام کن»

قدیروف متهم است که مسؤولیت کشتار چندین منتقد برجسته را به عهده داشته است

رامزان قدیروف، رهبر چچن - Sergei SAVOSTYANOV / SPUTNIK / AFP

رهبر مستبد چچن «رمضان قدیروف» در متنی غیرمنتظره به سیاست آمریکا تاخته است و به دونالد ترامپ پیشنهاد داده که در مورد حقوق بشر از وی چند نکته بیاموزد.

در متنی که صبح سه‌شنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، آقای قدیروف از مقامات آمریکایی خواسته است: «این ضرب و شتم و اعمال غیر قانونی را علیه شهروندان تمام کنید!»  

او نوشت: «پلیس مردم را درست وسط خیابان‌های آمریکا مجازات می‌کند. آن‌ها مردم را سرکوب می‌کنند، کتک زده و با ماشین‌ متفرق می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای قدیروف از مجامع بین‌الملی و سازمان ملل خواست تا برای دفاع از مردم در برابر «نقض حقوق بشر و کشتار غیرقانونی» وارد عمل شوند.

 نظرات این رهبر بسیاری از هم‌وطنان چچنی‌اش را غافل‌گیر کرده است. کشور جمهوری اسلامی چچن در مرز جنوبی روسیه قرار گرفته است و رهبر آن سابقه طولانی در نقض نظام‌مند حقوق بشر و از بین بردن مخالفانش دارد.

آقای قدیروف متهم است که مسؤولیت کشتار چندین منتقد برجسته را به عهده داشته است. از جمله این افراد می‌توان به روزنامه‌نگار آنا پولیتکوفسکایا اشاره کرد که در سال ۲۰۰۶ در خانه‌اش در مسکو به ضرب گلوله کشته شد. ناتالیا استمیروا هم در سال ۲۰۰۹ از خانه‌اش در چچن ربوده شد. بوریس نمسوف منتقد دیگری بود که در سال ۲۰۱۵ حوالی کرملین به ضربه گلوله از پا درآمد. 

رهبر چچن هم‌چنین ارتباط مستقیمی با ربودن، شکنجه و قتل افراد دگرباش جنسی ساکن چچن در یک سری از «پاک‌سازی‌ها» که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است، دارد. در مصاحبه با «اچ بی او» با بیان این که چنین افرادی در چچن وجود ندارند، تلاش کرد تا خودش را از این اتهامات برهاند.

این شیوه مهمل پاسخ‌گویی و انکار، در هفته‌های اخیر هم مشهود بود. آقای قدیروف با سخت‌گیری افراطی در مورد کووید ۱۹، ابتدا نیروهای امنیتی خود را با چوب و چماق برای ترساندن مردم و کنترل، به خیابان‌ها فرستاد. سپس گفت با کسانی که خود-قرنطینگی را به خوبی رعایت نکنند به صورت قانونی برخورد خواهد کرد. در ماه مه سرانجام خودش در برابر ویروس تسلیم شد. البته که با سرسختی شکست خود در برابر بیماری را انکار کرد.

 اکاسترینا سوکریاناسکیا که مدیر مرکز تحلیل و پیش‌گیری از اختلافات و ناظر باتجربه مسائل چچن است اظهار داشت: «مقامات آمریکایی نشان دادند که مستعد ریاکاری‌اند.»

او گفت: «متاسفانه اوضاع وخیم مینیاپولیس به گونه‌ای است که بدترین دیکتاتورهای جهان می‌توانند از شرایط استفاده کرده و از ريیس جمهور ترامپ تقاضای احترام به حقوق بشر کنند.

اگر ایالات متحده در مدیریت اعتراضات داخلی کشورش طبق اصولی ادعایی‌اش که در سراسر جهان ترویج می‌کند، شکست بخورد، تنزل حقوق بشر فاجعه‌بار خواهد بود.»

© The Independent