افشاگری درباره حقوق‌های صندوق بازنشستگی 

مدیر صندوق ۳۴ میلیون حقوق می‌گیرد بازنشسته‌ها زیر دو میلیون تومان

تجمع بازنشستگان- عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

روز دوشنبه اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی در گفت وگو با خبرنگار صداوسیما در خصوص حقوق بازنشستگان و در پاسخ به  اینکه «آیا خودتان هم می‌توانید با این میزان حقوق بازنشستگی زندگی کنید؟» پاسخی داد که واکنش کاربران در شبکه های اجتماعی را برانگیخت. 

آقای افتخاری گفته است :« سطح زندگی خیلی متفاوت است و نمی‌شود اینطوری اقتصادی پاسخ داد. چون تنظیماتی که هر فرد در زندگی‌اش می‌کند متفاوت است». 

از طرفی سید میعاد صالحی مدیرعامل سابق سازمان بازنشستگی در توئیتی امروز نوشت:« ای‌ کاش آقای افتخاری مدیرعامل فعلی صندوق بازنشستگی کشوری، دریافتی ۳۴ میلیون تومانی شان را کاهش می‌دادند تا با بازنشستگان که ولی نعمتان صندوق هستند و حقوق اندکی دارند، همدردی کنند و با گفتن تفاوت سطح و تنظیمات زندگی خودشان، نمک به زخم بازنشستگان نمی‌پاشیدند.»

امروز هم ۲۱ نماینده مجلس طی نامه‌ای از رئیس مجلس خواستند که از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص توضیح خواسته از وی بخواهد که از مردم  عذرخواهی کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های آقای صالحی مدیرعامل سابق سازمان بازنشستگی نیز در خصوص بیان حقوق ۳۴ میلیونی مدیر فعلی این سازمان نظرات متفاوتی در بین کاربران فضای مجازی در پی داشته است؛ برخی با تمسخر گفته‌های مدیر فعلی سازمان بازنشستگی گفته‌اند چنانچه بازنشسته‌ها هم حقوق ۳۴ میلیونی دریافت کنند می‌توانند سطح زندگی خود را ارتقاء دهند و کاربر دیگری گفته است :«اشکال در قانونی است که پرداخت چنین حقوقی را به رسمیت می‌شناسد و تقویت درآمد افراد فرودست جامعه که بار تورمی نداشته باشد مهمتر است. »

علی خضریان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم نیز با درخواست از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خواستار برخورد با مدیرعامل صندوق بازنشستگی و عذرخواهی وی از مردم شد.

 در نامه ای که علی خضریان و ۲۰ نماینده دیگر امضا کرده‌اند آمده است :«تذکر در خصوص اظهارات نسنجیده مدیر صندوق بازنشستگی پیرامون نمک پاشیدن بر زخم بازنشستگان با بیان واژه‌هایی همچون «تقاوت سطح» و «تنظیمات زندگی» برای قیاس دریافت حقوق خود با مردم».

مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس امروز نیز در توئیتی نوشت:«ترمیم حقوق بازنشستگان از مهم‌ترین مطالبات منتقل شده اخیر به بنده بوده است. امروز جناب نوبخت در مجلس از تنگناهای اقتصادی گفت. اگر دولت توان رسیدگی به مطالبات بازنشستگان را ندارد، حقوق مدیران دولتی نیز افزایش نیابد. مدیرعامل صندوق بازنشستگی برای حرفهای اخیرش، از مردم عذرخواهی کند.»

نظرات کاربران در خصوص این گفته آقای رضاخواه نیز متفاوت بود. یکی از کاربران گفته است :« تنگنای اقتصادی دولت چرا شامل مدیران نمیشه؟حقوق مدیر صندوق بازنشستگی به گفته مدیر سابق ۳۴میلیون هست، مردم میتونن با سختی زندگی کنند درصورتی که این سختی شامل مدیران هم باشه، مدیران نالایق باید عزل بشن  عذرخواهی درمان تبعیض نیست. هرچند ک دولت حامی مدیران نالایق هست .»

اختلاف حقوق میان مدیران در جمهوری اسلامی و کارمندان و کارگران جدای از بازنشستگان همواره در ایران مورد تنش بوده است. بازنشستگان همواره با معوقه پرداخت حقوق خود مواجه بوده و اعتراض‌های مقطعی در بازه‌های زمانی کوتاه موجب رسیدگی و پرداخت حقوق آنها شده است. 

افتخاری چرا باید عذرخواهی کند؟

مساله حقوق بازنشستگان طی سال‌های اخیر از عمده مباحث مطرح شده در نظام اداری ایران است  که هیچ‌گاه هم اقدام پایداری و رو به جلوئی در این خصوص انجام نشده است. از جمله مشکلاتی که به کرات  از بازنشستگان در اعتراض‌های خود در سال‌های اخیر شنیده شده است نرخ اختلاف میزان افزایش حقوق بین گروه‌های بازنشستگان نیز هست. این قشر معتقدند  مزایا و افزایش حقوق احتمالی برای بازنشستگان کشوری اتفاق می‌افتد  و کارگران بازنشسته همیشه نادیده گرفته می‌شوند. 

سخنان اخیر مدیرعامل صندوق بازنشستگان نیز در روزهای اخیر تبعات بسیاری برای وی در بر داشته است. از معلوم شدن حقوق ماهانه ۳۴ میلیونی وی در مقابل حقوق ماهانه زیر دو میلیون تومانی بازنشستگان تا قضاوت و مقایسه سطح زندگی خودش با قشر بازنشسته است. 

حالا با معلوم شدن حقوق دریافتی وی توسط مدیر سابق این صندوق باید دید پاسخ وی به اعتراض ها چه خواهد بود. 

افزایش حقوقی که برای بازنشستگان درنظر گرفته شده بوده است محقق می شود یا خیر؟

در فروردین ماه رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی درباره افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل دستمزد کارگر شاغل و بازنشسته را یک میلیون ۸۳۵ هزار تومان عنوان کرد. 

علی دهقان کیا از افزایش ۱۵ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت و اینکه حقوق بازنشسته‌ها از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نباید کمتر باشد و در صورت پرداخت بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که ۵۰ هزار میلیارد تومان است، این سازمان می‌تواند ۳۰ درصد این مبلغ را به «همسان سازی» اختصاص دهد.

اما منظور وی از بدهی های دولت  و «همسان سازی» چه بود؟ مساله ای که تابستان ۹۸ مدیر صندوق بازنشستگی را برای مطرح کردن آن در قالب یک توئیت برکنار کرد. 

میعاد‌صالحی٬ مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ۱۵ ساعت بعد از نوشتن توئیتی با این مضمون که :« هرچه امور صندوق بازنشستگی را شفاف تر می‌کنیم، فشارها و تخریب‌ها نیز بیشتر می‌شود. گام مهم بعدی، انتشار جزئیات پرونده‌ها و پروژه‌های چندصد و چندهزار میلیارد تومانی است. » به دستور حسن روحانی برکنار شد.

با برکناری میعاد‌صالحی٬ مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وعده انتشار جزئیات پرونده‌ها و پروژه‌های چندصد و چندهزار میلیارد تومانی این سازمان٬ باز نشده بسته شد. وی گفته بود همه بدانند در دفاع از حقوق بازنشستگان با احدی تعارف نداریم. 

اما بحث دیگر در خصوص حقوق بازنشستگان مساله "همسان سازی" حقوق آنها با سایر کارمندان است. 

طبق قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که حدود هشت سال از تصویب آن   گذشته است، مقرر شده بود با اجرای این قانون که منابع آن توسط دولت باید تامین می شد، حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص با حقوق شاغلان همسان شود. ولی این قانون هنوز اجرائی نشده است. 

حداقل دریافتی ۲.۸ میلیون تومانی برای کارکنان و افزایش متوسط ۳۰ درصدی حقوق بازنشسته‌ها و همسان‌سازی پرداختی به آنها تنها بخشی از برنامه هدفگذاری شده دولت در پرداخت‌های حقوقی سال ۹۹ است که هنوز تصمیمی در خصوص آن اتخاذ نشده است. 

کانون بازنشستگان اعلام کرده است طبق تعیین قانون کار، کارگری که تازه کار است دو میلیون و ۴۳۹ هزار تومان می‌گیرند و کارگر باسابقه با دو فرزند دو میلیون و ۴۷۴ هزار تومان دریافت می‌کند.

برهمین اساس، حقوق بازنشسته تامین اجتماعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد که بن این افراد از ۴۸ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان، حق اولاد از ۱۲ به ۱۵ هزارتومان، حق مسکن از ۲۲ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان، حق همسر از ۵۹ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان اعلام شد که در نهایت حقوق بازنشسته تامین اجتماعی دو میلیون و نه هزار تومان تعیین شد.

این در حالی است که خط فقر در سال ۹۸ هشت میلیون تومان اعلام شد اما در سال ۹۹ خط فقر برای یک خانواده چهار نفره به مرز نه میلیون تومان نزدیک شده است. 

بیشتر از