کرونا در ایران؛ شتاب همه‌گیری شدت گرفت

پس از شصت روز دوباره آمار مبتلایان به بیش از سه هزار نفر در روز رسید

امروز سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه، مقامات بهداشتی مملکت از شتاب‌گیری روند ابتلای شهروندان ایرانی به ویروس کرونا خبر دادند. همه‌گیری کرونا در هفته‌های گذشته و به اذعان وزارت بهداشت روند نزولی به خود گرفته بود و رئیس دولت هم مفتخرانه از کنترل شیوع بیماری در کشور سخن می‌گفت. حالا اما شرایط متفاوت شده و گویا پس از بازگشایی‌های نسبی کسب‌وکارها و هم‌چنین اماکن مذهبی در مشهد و قم دوباره آمار مبتلایان به کرونا در مملکت افزایش قابل توجهی داشته است. 

کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است که  سه هزار و ۱۱۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته به تعداد مبتلایان افزوده شده است. این در حالی‌ست که براساس آمارهای رسمی کشور تا پیش از روز پایانی تعطیلات نوروزی تعداد مبتلایان جدید شناسایی شده به کم‌تر از سه هزار نفر رسیده بود و این نخستین بار است که پس از شصت روز دوباره آمار مبتلایان جدید به بیش از این تعداد می‌رسد. تاکنون در کل کشور، ۱۵۷ هزار و ۵۶۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۷۹۴۲ نفر قربانی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کیانوش جهان‌پور «استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان، کرمانشاه و بوشهر در وضعیت هشدار قرار دارند».

از سوی دیگر علیرضا رئیسی ، معاون وزارت بهداشت  هشدار داده است که در فصل پاییز با شدت‌گیری دوباره شیوع کرونا در ایران روبرو خواهیم بود. این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفته است که «ارتقای سطح آگاهی مردم، رعایت اصول بهداشتی و عمل به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از مهم‌ترین عواملی هستند که در مقابله با بیماری‌های واگیردار به‌ویژه کرونا بسیار مهم و اثرگذار هستند».

بهروز مهدوی، فرماندار تبریز هم  به خبرگزاری تسنیم گفته است که «وضعیت تبریز دوباره «به حالت هشدار رسیده‌ است». به گفته این مقام مسئول در تبریز تعداد مبتلایان «در سن‌های ۱۵ تا ۲۵ سال»  بالا رفته است.

به گفته فرماندار تبریز «استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس تبریز اجباری خواهد شد و احتمال دارد که برخی محدودیت‌های شغلی تشدید شود».

سعید کشمیری، رئيس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم از افزایش سرعت شیوع کرونا از یک ماه پیش تاکنون گفته است. این مقام مسئول تعداد کل مبتلایان در استان بوشهر را ۱۱۲۶ نفر اعلام کرده و گفته است ۱۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

روز گذشته وزیر بهداشت ایران گفته بود که «در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه و هرمزگان گرفتار پیک کرونا هستیم».

سعید نمکی با اشاره به اینکه نیروهای درمانی و بهداشتی کشور «مرگ و میر را به زیر سی درصد» آورده  بودند، هشدار داده بود «اگر این وضعیت استمرار پیدا کند مرگ‌ و میر ما می‌تواند سه رقمی شود».

وزیر بهداشت از مردم درخواست کرده بود که از برگزاری هرگونه مراسمی خودداری کنند. نمکی گفته بود که «جشن عروسی امروز شما دلیل سوگواری و عزاداری فردای شما خواهد بود». 

در هفته‌های گذشته بالارفتن آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در استان‌های جنوبی کشور باعث شد تا مسئولین، عدم رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی و برقرار داشتن بازدید‌های مرسوم میان مردم آن منطقه را دلیل اصلی شیوع کرونا معرفی کنند. 

بیشتر از