۱۱۰ میلیارد دلار کاهش درآمد نفتی، ۴۲ هزار میلیارد کسری قطعی بودجه

نوبخت به نمایندگان مجلس گفته است که به‌سختی منابع بودجه را تامین می‌کنیم

مجلس ولایی یازدهم و رئیس آن در روزهای گذشته نشان داده‌اند که چندان سر سازش با دولت حسن روحانی ندارند- تجارت نیوز

محمدبافر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، صبح امروز با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از وضعیت دخل و خرج کشور در سال ۹۹ به نمایندگان جدیدالورود ارائه کرد.

براساس اظهارات نوبخت، درآمدهای نفتی ایران که در ابتدای دهه ۹۰ سالیانه ۱۱۹ میلیارد دلار بوده است به رقم بی‌سابقه ۸٫۹ میلیارد دلار کاهش یافته است.

تحریم‌های نفتی دولت ترامپ در دو سال گذشته یکی از عوامل اصلی کاهش این درآمد بوده است.

نوبخت همچنین از کاهش تخصیص اعتبارات آموزش و پرورش با هدف مقابله با کسری بودجه خبر داده است.

حدود ۹۰ درصد از بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و دستمزد معلمان و کادر آموزشی و همچنین پرداخت معوقات بازنشستگی می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه در سخنان خود نگفته که چگونه بودجه به‌شدت انقباضی آموزش و پرورش را باز هم کوچک‌تر خواهد کرد.

او همچنین گفته به فرض اینکه در صرفه‌جویی برای کاهش تخصیص بودجه موفق شوند و درآمدهای مالیاتی نیز طبق ردیف درآمدی بودجه تحقق یابد، باز هم با ۴۲ هزار میلیارد تومان کسری قطعی مواجه خواهند بود.

براساس قانون بودجه ۹۹، مصارف دولت و بخش‌های عمومی ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است. پیش از سقوط قیمت نفت و بحران کرونا، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که جمهوری اسلامی در سال ۹۹ با حدود ۲۳۰ هزار میلیارد کسری بودجه مواجه خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بودجه سال گذشته دولت بر اساس اعلام معاون سازمان برنامه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری داشت که این کسری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، اصلاحیه انقباضی و فروش اوراق قرضه تامین شد.

نوبخت از مجلس برای غلبه بر این بحران‌های اقتصادی کمک خواسته و گفته که تنها با همکاری دو قوه می‌توان از این شرایط سخت عبور کرد.

مجلس ولایی یازدهم و رئیس آن در روزهای گذشته نشان داده‌اند که چندان سر سازش با دولت حسن روحانی ندارند.

این موضوع را می‌توان در سخنان محمدباقر قالیباف پس از پایان توضیحات نوبخت نیز مشاهده کرد.

قالیباف برخلاف نوبخت گفت که براساس محاسبات او بودجه دست‌کم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت و این کسری به دلیل اشتباه دولت در مسیر بودجه‌نویسی و بی‌توجهی به کاهش هزینه‌ها شکل گرفته است. 

رئیس مجلس از دولت خواست راه و روش بودجه‌نویسی‌اش را تغییر دهد و به معیشت محرومان توجه کند. 

قالیباف از راه‌حل مجلس برای غلبه بر بحران‌های اقتصادی سخن نگفت و آن را موکول به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس در آینده نزدیک کرد.

بیشتر از