پرواز جنگنده‌های جدید میگ ۲۹ در آسمان سوریه

مسکو سعی‌ می‌کند حضور خود را در سوریه تثبیت کند

پرواز جنگنده میگ ۲۹ بر فراز سوریه. عكس از:  شبکه‌های اجتماعی

به دنبال تحولات غیر‌منتظره اخیر در سوریه و تلاش روسیه برای گسترش نفوذ در شمال و غرب این کشور، مسکو پیش از آن‌که قانون «سزار» در روز اول ماه ژوئیه ۲۰۲۰ به اجرا درآید جنگنده‌های جدید میگ ۲۹ را به ارتش سوریه تحویل داد تا حضور خود را در سوریه تثبیت کند. افزون بر آن، روسیه چندی پیش دست به اقدامات دیگری همچون توسعه پایگاه هوایی حمیمیم در شهر لاذقیه و تعیین «الکساندر یِویموف» سفیر روسیه در دمشق به عنوان نماینده ویژه ولادیمیر پوتین زد تا موضع جدی و برگشت‌ناپذیر خود را در قبال سوریه نشان دهد.

هرچند جنگنده‌های روسی میگ ۲۹ در مقایسه با هواپیماهای جنگی پیشرفته‌تر مانند سوخو ۳۴ و سوخو ۳۵ قابل مقایسه نیست اما مسکو سعی کرده است جنگنده‌های را که به سوریه می‌دهد از نوع توسعه‌یافته این سری از هواپیماهای جنگی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، وزارت دفاع سوریه، اعلام کرد که در چارچوب همکاری‌های نظامی میان دمشق و مسکو، جنگنده‌های پیشرفته میگ ۲۹ به پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه رسیده است، این در حالی است که درگذشته دولت سوریه سعی می‌کرد از انتشار خبرهای که به مسائل نظامی ارتباط می‌گیرد خودداری کند. ناظران عقیده دارند که دمشق قصد دارد با اعلام این خبر، نشان دهد که روابط میان سوریه و روسیه در حال گسترش است، به ویژه این‌که در این اواخر رسانه‌های خارجی از وخامت روزافزون روابط مسکو و دمشق خبر می‌دهند و حتی برخی از رسانه‌های روسیه در مورد فرد جایگزین بشار اسد و پرونده رامی مخلوف، پسر دایی رئیس جمهور سوریه صحبت می‌کنند.

در پیوند به این موضوع، سرتیپ «حسن حسن» مدیر اداره سیاسی ارتش سوریه در مصاحبه‌ای با تلویزیون رسمی سوریه، گفت: "همکاری دو ارتش برای مبارزه با تروریسم در امتداد جغرافیای سوریه یک نیاز مبرم است." وی افزود: روسیه در زمان بسیاری مناسب وارد تحولات سوریه شده است و افزایش همکاری میان مسکو و دمشق می‌تواند نقش موثری در تقویت نیروهای مسلح سوریه داشته باشد و توانایی آن را در راستای مقابله با چالش‌های موجود افزایش دهد.

اما مخالفان رژیم اسد، تحویل هوایپماهای جدید جنگی به دولت سوریه را یک اقدام غیر عادلانه توصیف کرده و تأکید دارند که این جنگنده‌ها در گام نخست مواضع مخالفان را در استان ادلب و حومه جنوبی آن هدف حمله قرار خواهند داد و قیام مردمی که به هدف سرنگونی بشار اسد و تشکیل یک نظامی سیاسی فراگیر در کشور ادامه دارد را سرکوب خواهند کرد.

از سوی دیگر، ناظران بدین باورند که تحویل جنگنده‌های میگ ۲۹ به ارتش سوریه و پرواز آن‌ها در روز اول ماه ژوئیه که مصادف با تاریخ اجرای قانون سزار است، در واقع پیامی از سوی کرملین به کاخ سفید است مبنی بر این‌که مسکو نمی‌خواهد از حمایت بشار اسد دست بکشد بلکه در تلاش است تا همکاری‌های نظامی خود را به دمشق ادامه دهد.

در همین حال‌، برخی از مخالفان دولت سوریه عقیده دارند که اعزام جنگنده‌های میگ ۲۹ به سوریه، تنها برای حمایت از رژیم بشار اسد نیست، زیرا مسکو قصد دارد نفوذ خود در سواحل شرقی و جنوبی دریای مدیترانه از سوریه تا لیبی گسترش دهد. قابل ذکر است که چند پیش رسانه‌های خبری اعلام کردند که نخستین مجموعه از هواپیماهای نظامی میگ ۲۹ روسی برای حمایت از ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر به لیبی رسیده است.

با توجه به افزایش میزان همکاری میان مسکو و دمشق، ناظران تأکید دارند که شایعه سردی روابط میان سوریه و روسیه عاری از حقیقت است و نمی‌تواند با واقعیت اوضاع همخوانی داشته باشد و به نظر نمی‌رسد که مسکو از حمایت بشار اسد دست بکشد. آنان می افزایند: تحویل موشک‌های پیشرفته اس ۴۰۰ به سوریه دلیل دیگری است که نشان می‌دهد روابط دمشق و مسکو در حال گسترش است و همکاری‌های نظامی روسیه به دولت سوریه با گذشته هر روز افزایش می‌یابد.

گذشته از آن، به اجرا درآمدن قانون سزار، انگیزه‌ای دیگری است که روسیه را به حمایت از دولت سوریه وا می‌دارد. در همین راستا، حسین عباس، رئیس انجمن دوستی پارلمانی روسیه و سوریه با اشاره به گسترش روزافزون روابط میان دمشق و مسکو، گفت: مسکو نقش مثبتی را در سوریه ایفا می‌کند که هدف از آن، کاهش عواقب ناگوار ناشی از تحریم‌های آمریکا است، بنابر این، همکاری‌های روسیه در تمام ابعاد سیاسی، نظامی و اقتصادی منعکس می‌شود.

 قابل ذکر است که در ژانویه ۲۰۱۷، دولت سوریه با امضای یک قراردادد نظامی با روسیه، به مسکو اجازه داد برای مدت ۴۹ سال از پایگاه هوایی حمیمیم که در استان لاذقیه در غرب این کشور واقع شده است استفاده کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia