ظریف: سیروس عسگری در راه بازگشت به ایران است

انتظار می‌رود مایکل وایت که در مرخصی است به زودی آزاد شود

مقامات اداره مهاجرت آمریکا به آسوشیتدپرس گفتند که از آذرماه سال گذشته برای اخراج عسگری از ایالات‌متحده تلاش می‌کردند-عکس از آنا

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پستی اینستاگرامی از بازگشت سیروس عسگری خبر داد. عسگری که از اتهام مرتبط با سرقت اسرار تجاری در آمریکا تبرئه شده، از زمستان گذشته می‌توانست به ایران بازگردد، اما به گفته مقامات آمریکایی عدم همکاری تهران برای صدور گذرنامه جدید برای او و شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و لغو سفرها، تا کنون مانع بازگشت عسگری شده بود.

ظریف بازگشت عسگری را به همسر و خانواده او تبریک گفته است. سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته گفته بود که او در سه روز آینده به ایران بازمی‌گردد.

عسگری استاد دانشگاه شریف در آوریل ۲۰۱۶ به تلاش برای سرقت اطلاعات از دانشگاه کیس وسترن ریزرو در آمریکا متهم شد. این دانشگاه روی پروژه‌ای برای نیروی دریایی آمریکا کار می‌کرد. عسگری در نهایت در پاییز گذشته از این اتهام تبرئه شد.

مقامات اداره مهاجرت آمریکا به آسوشیتدپرس گفتند که از آذرماه سال گذشته برای اخراج عسگری از ایالات‌متحده تلاش می‌کردند. اما تهران در صدور گذرنامه جدید تاخیر کرد و در نهایت نیز پروازهایی که برای عسگری رزرو می‌شد، یکی پس از دیگری به دلیل شیوع کووید-۱۹ لغو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات تهران به ادعای تاخیر در صدور گذرنامه پاسخ نداده‌اند و در تاکید بر بازگشت عسگری به ایران نیز به پروازهایی که برای او رزرو و لغو شده بود، اشاره نکردند.

مقامات اداره مهاجرت آمریکا همچنین به این خبرگزاری آمریکایی گفتند در صورتی که ایران هواپیمایی برای بازگرداندن شهروندان‌اش بفرستد، فورا همه ایرانیانی که در فهرست اخراج از آمریکا قرار دارند را سوار این هواپیما کرده و به ایران بازمی‌گردانند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به این ادعا نیز پاسخ نداده و تنها می‌گوید آمریکا باید همه شهروندان ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کند. پیشنهاد مبادله زندانیان در قالب یک «پکیج» نیز بارها از سوی وزیر امور خارجه ایران روی میز گذاشته شده است.

مایکل وایت، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا که به اتهام توهین به مقامات و انتشار عکس‌های خصوصی در فضای مجازی در ایران زندانی بود، از جمله زندانیان آمریکایی است که انتظار می‌رود به زودی آزاد شود. او به دنبال شیوع کووید-۱۹ در ایران از زندان به مرخصی آمده  و در سفارت سوئیس به سر می‌برد که حافظ منافع آمریکا در ایران است.