پوتین با تغییر قانون اساسی می‌تواند ۱۶ سال دیگر در قدرت بماند

او با تصویب تبصره جدید دوره‌های ریاست‌جمهوری خود را به صفر برگردانده و تا ۸۳‌سالگی در قدرت می‌ماند

ولادیمیر پوتین در کاخ کرملین در مسکو-SERGEI BOBYLYOV / SPUTNIK / AFP

ولادمیر پوتین تاریخ تازه‌ای را برای رأی‌گیری تغییر قانون اساسی تعیین کرد. او با این تغییر خواهد توانست تا آینده نزدیک در قدرت باقی بماند.

پوتین طی یک سری «جلسات کاری» کاملا هماهنگ شده با قانون‌گذاران و مقامات مسئول، با پیشنهادی «موافقت» کرد که به او اجازه می‌دهد قدرت را هفت روز بیشتر، یعنی تا اول جولای در دست داشته باشد.

این رهبر قدیمی خطاب به حاضرین گفت «حالا می‌توانیم بگوییم که بر سر تاریخ رأی‌گیری به توافق رسیده‌ایم، البته مشروط بر آن که اتفاق غیر منتظره‌ای نیافتد.»

ابتدا مقرر شد رأی‌گیری تغییر قانون اساسی در روز ۲۲ آوریل انجام شود، اما به دلیل شیوع کرونا در روسیه به اجبار به تعویق افتاد. تغییر در زمان رأی‌گیری در صورت تصویب (که حالا ظاهرا نهایی شده است) به آقای پوتین اجازه می‌دهد بیشتر از دوره تعیین شده در قانون اساسی بر سر قدرت بماند.

آنا پاپوا، رئیس سازمان نظارت بر استانداردهای روسیه، به رئیس جمهور گفت که کشور تا چهار هفته دیگر برای رأی‌گیری آماده خواهد بود. به گفته وی مبارزه با ویروس کرونا با کاهش نرخ مبتلایان به دو درصد در روز، به نقطه عطف رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی ادامه داده است «تاریخ مقرر اول جولای بدین لحاظ مناسب است که دو دوره دو هفته‌ای را پوشش می‌دهد، که دوره نهفته این ویروس است.»

طبق قانون اساسی جاری روسیه، رئیس جمهور حداکثر می‌تواند دو دوره پشت سر هم در قدرت باقی بماند. پوتین قبلا هم برای دور زدن این قانون راه حلی یافته بود. مثلا در سال ۲۰۰۸ با گذاشتن دیمیتری مدودف بر سر ریاست جمهوری، توانست به عنوان نخست وزیر در قدرت باقی بماند و دوباره چهار سال بعد به کرسی ریاست جمهوری بازگردد.

پوتین این بار، پس از ۲۰ سال ریاست جمهوری، با ایجاد تغییرات در قانون اساسی، راه آسان‌تری را برگزیده است. با تصویب یک تبصره جدید در قانون اساسی، وی می‌تواند دوره‌های ریاست جمهوری خود را به صفر برگردانده و بدون هیچ مشکلی تا سال ۲۰۳۶ در قدرت باقی بماند.

آقای پوتین در آن زمان ۸۳ ساله می‌شود که ۸ سال بزرگتر از لئونید برژنف، پیرترین رهبر شوروی در زمان مرگ خواهد بود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مردم روسیه علاقه زیادی به انتخابات ندارند. حتی پیش از دوره همه‌گیری کرونا در روسیه، یک نظرسنجی نشان داد که یک سوم مردم قصد شرکت در انتخابات را نداشته و نزدیک به ۵۰ درصد معتقد بودند این رأی‌گیری عادلانه نیست.

از آن زمان تا کنون، محبوبیت آقای پوتین در نظرسنجی‌ها به خاطر شیوه مدیریت بحران کرونا به شدت افت کرده و به پایین‌ترین میزان در طول ۲۰ سال قدرتش رسیده است.

به اعتقاد رئیس ستاد انتخابات روسیه، الا پامفیلوا، تعویق روز رأی‌گیری به هفت روز پس از مهلت قانونی راه حلی بود که وضعیت اپیدمی پیش آمده در روسیه به ما تحمیل کرد.

به گفته وی قرار است انتخابات به صورت «بدون لمس» انجام و برای شرکت‌کنندگان ماسک، دستکش و خودکار یکبار مصرف و امکان اندازه‌گیری تب فراهم شود.

او اضافه کرد «شرکت در انتخابات از رفتن به خرید امن‌تر خواهد بود.»

© The Independent