هند دستور اخراج دو دیپلمات پاکستانی را صادر کرد

مقامات هند می‌گویند این دو در فعالیت‌های جاسوسی نقش داشتند

سفارت پاکستان در دهلی- SAJJAD HUSSAIN / AFP

وزارت امور خارجۀ هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دولت، دو مقام پاکستانی را  «عناصر نامطلوب» خوانده است، زیرا فعالیت‌های آن‌ها با جایگاه و وظیفه‌شان در مطابقت نبوده است.» با این حال، پاکستان این اقدام را محکوم و نکوهش کرده است.

طی این بیانیه افزوده شده است که مقامات مذکور باید ظرف ۲۴ ساعت کشور را ترک کنند. هم‌چنان در این بیانیه آمده است که این دو مقام توسط سازمان‌های امنیتی به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند.

چنین اعلامیه‌هایی اغلب در جریان روابط پُرتنش میان هند و پاکستان صادر می‌شود. با این حال، هند جزییات تازه‌ای در مورد دستور اخراج و نیز افشای هویت مقامات ارائه نکرده است.

گفتنی است که این دو مقام پاکستانی عابد حسین و طاهرخان نام داشته و در بخش ویزا - کمیساری عالی پاکستان- در دهلی کار می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجۀ هند هم‌چنان دربارۀ این اتهامات کاردار سفارت پاکستان در دهلی نو را احضار کرده بود.

عایشه فاروقی سخنگوی وزارت امور خارجۀ پاکستان، در پاسخ به این سوال که آیا طرف پاکستانی هم مقامات سفارت هند را اخراج خواهد کرد؟ به ایندیپندنت اردو گفت که پاکستان قبل از این در واکنش به رفتار هند اعتراض کرده است؛ اما از آن جا که مسأله پاسخ بالمثل به میان می‌آید، اقدام هند بی‌پاسخ نخواهد ماند، اما تصمیم‌ها و اجراییات دولتی زمان می‌برد.

یک دیپلمات ارشد به ایندیپندنت اردو گفت که هرگاه چنین برخوردی از جانب یک کشور صورت گیرد، عین برخورد به عنوان پاسخ، با دیپلمات‌های کشور مقابل نیز انجام می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، هند دو دیپلمات پاکستانی را عناصر نامطلوب اعلام کرد، که در پاسخ به آن، پاکستان  همراه دبیر مطبوعاتی سفارت هند بلبیر سنگ، هشت تن از مقامات سفارت آن کشور را اخراج کرد. همۀ این افراد به تأمین مالی هراس‌افکنان و تحریک شورش‌های فرقه‌ای در مناطق مختلف پاکستان متهم بودند.

پاکستان - در واکنش به اقدام هند- طی بیانیه‌ای گفت که «دو مقام کمیساری عالی برمبنای اتهامات دروغین و بی‌اساس از سوی مسئولین امنیتی هند بازداشت شدند. تا این که، آنان پس از دخالت کمیساری عالی رها شدند. ما این نوع بازداشت و خشونت و هم‌چنان اعمال فشار را حین بازجویی  کارمندان سفارت برای پذیرش اتهام‌های دروغین، به شدت تقبیح می‌کنیم. پاکستان این ادعاها و اتهامات را تکذیب می‌کند.»

وزارت امور خارجۀ پاکستان اعلام کرد که تلاش‌های هند برای تشدید تنش‌ها موفقیتی در پی نخواهد داشت و نمی‌تواند توجه عموم را از مشکلات داخلی که که حزب حاکم «مردم هند» با آن درگیر است و نیز از مسأله نقض حقوق بشر در کشمیر منحرف کند.

پاکستان از جامعۀ جهانی خواست تا به اهداف هند توجه داشته و نقش خود را در تأمین صلح و امنیت در جنوب آسیا ایفا کند.

از جانب دیگر، مقامات هندی از کمیساری عالی پاکستان - در دهلی- خواسته‌اند که اطمینان حاصل کند که «هیچ یک از اعضای ماموریت دیپلماتیکش، درگیر فعالیت‌های ضد هند نباشند و یا خلاف لایحۀ وظایف و جایگاه‌شان کار نکنند.

عنصر نامطلوب چیست؟

پرسونا نان گراتا، واژه لاتین به معنای «عنصر نامطلوب و غیرقابل‌پذیرش» در زبان دیپلماتیک است. بر این اساس، کشور میزبان می‌تواند دیپلمات را از کشور خود اخراج کرده و ورود او را به این کشور در آینده نیز ممنوع اعلام کند. در صورت بروز هرگونه جرمی، اگر دیپلمات از مجازات مصونیت داشته باشد، کشور میزبان شخص مورد نظر را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده  و او را اخراج می‌کند.

 

© IndependentUrdu

بیشتر از جهان