سوئد از قرنطینه پرهیز کرد؛ اما به چه قیمتی؟

سوئد بالاترین سرانه مرگ ناشی از کووید-۱۹ در جهان را دارد

دولت سوئد امیدوار بود تا پایان ماه می به ۲۰ درصد ایمنی برسد، اما فقط ۷.۳ درصد آن حاصل شده است- Henrik MONTGOMERY / TT News Agency / AFP

سوئد عنوانی رسوا را در جهان از آن خود کرده است: «بالاترین سرانه تلفات کووید-۱۹».

این عنوان مدت کوتاهی اواخر ماه می به نام بریتانیا شده بود و حالا در پی تصمیم مقامات سوئد به برقرار نکردن قرنطینه، متعلق به این کشور شده است. سوئد به رغم توصیه تعداد بی‌شماری از متخصصان سلامت در مدت شیوع این همه‌گیری فعالیت‌ها را متوقف نکرد.

آمار سرانه مرگ و میر در سوئد حالا به بیش از چهار برابر سایر کشورهای اسکاندیناوی و نوردیک رسیده است.

تلفات ۴۵۰۰ نفری سوئد ممکن است هنوز کسری از تلفات سایر کشورهایی باشد که اوضاع در آن‌ها وخیم است مانند ایالات متحده (بیش از ۱۰۵ هزار نفر) و بریتانیا (بیش از ۳۸ هزار نفر)، اما سرانه تلفات پرده از اثرات حقیقی راهبرد سوئد در خودداری از قرنطینه کشور برمی‌دارد.

از هر یک میلیون جمعیت این کشور به طور متوسط و البته روزافزون هفت روز تا اعلام مرگ مبتلایان طول می‌کشد. متوسط هفتگی تلفات جدید و قطعی سوئد در هر میلیون نفر هم‌اکنون حدود دو برابر این شاخص در ایالات متحده و بیش از پنج برابر آن در فرانسه‌ای است که در ماه آوریل بالاترین سرانه مرگ و میر را در جهان داشت.

فرانسه مانند ایتالیا و اسپانیا قرنطینه را سفت و سخت اجرا کرد تا شدت همه‌گیری این ویروس مرگبار را کاهش دهد.

ثابت شده اجرای قرنطینه راهبرد بسیار مؤثری در مبارزه با ویروس کرونا بوده است و باعث شده سرانه مرگ‌ومیر در همه کشورهایی که آن را اجرا کرده‌اند، کاهش چشم‌گیری پیدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد کشورهایی مانند نیوزیلند که از همان آغاز با قرنطینه زودهنگام مانع از شیوع بیماری در مقیاس وسیع شدند، توانسته‌اند تقریباً به طور کامل این ویروس را از بین ببرند.

رعایت فاصله اجتماعی، توصیه به استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی و سایر اقدامات مهارکننده ویروس باعث شده سرعت شیوع آن در سوئد کاهش یابد، اما قرنطینه نکردن کشور نیز موجب شده نشانی از کاهش در نرخ مبتلایان سوئدی نبینیم.

در مقایسه سوئد با سایر کشورهای اسکاندیناوی و نوردیک، به نظر می‌رسد مقیاس بحران کرونا در این کشور چشم‌گیرتر است.

سوئد امید داشته به ایمنی جمعی برسد، یعنی آن‌قدر مردم به ویروس کرونا مبتلا شوند تا دیگر نتواند بیشتر شیوع پیدا کند.

اما بررسی‌های ماه می نشان می‌دهد سوئد حتی به آستانه این وضعیت نیز نرسیده است.

متخصصان می‌گویند دست کم ۶۰ درصد جمعیت باید پادتن کووید ۱۹ را در بدن‌شان داشته باشند تا جامعه به ایمنی جمعی برسد.

دولت سوئد امیدوار بود تا پایان ماه می به ۲۰ درصد ایمنی برسد، اما فقط ۷.۳ درصد آن حاصل شده است.

این رقم از درصد ایمنی اکثر کشورهایی که قرنطینه را اعمال کردند ازجمله بریتانیا و ایالات متحده کمتر است، اما وقتی سوئد هنوز هم قرنطینه را اجرا نمی‌کند، ممکن است هم‌چنان تا معلوم شدن آثار کامل آن در این کشور زمان زیادی لازم باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان