مقام‌های مینه‌سوتا: سفیدپوستان خودبرترپندار در اغتشاشات نقش دارند

«کسانی که در این اعتراض‌ها دست به تخریب زدند، آشوب‌گرند

شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور از سوی پلیس به سمت معترضان در مینیاپولیس مینه‌سوتا، ۳۱ مه- CHANDAN KHANNA / AFP

مقام‌های ایالت مینه‌سوتای آمریکا بر این باورند که سفید پوستان «آشوب‌گرای» خودبرترپندار، در اعتراض‌های علیه وحشی‌گری پلیس در کشتن جورج فلوید، به هرج و مرج‌ها دامن‌ می‌زنند. 

اداره اصلاحات مینه‌سوتا گفته گمان می‌رود، روز شنبه عده‌ای از سفیدپوستان این گروه در اعتراض‌های دو شهر سنت‌پل و مینیاپولیس شرکت کرده و موجب هرج و مرج شده‌اند. 

پل اسچنل، کمیسر اداره اصلاحات گفته کسانی که در این اعتراض‌ها دست به تخریب زدند، «‌آشوب‌گرند». 

آقای اسچنل هم‌چنین افزود ماموران برای متفرق کردن تظاهرکنندگان وارد عمل شدند تا مانع از ایجاد هرج و مرج توسط آشوب‌گران خارجی شوند. 

تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا روز یک‌شنبه اعلام کرد حکومت نظامی در این ایالت تا صبح روز دوشنبه تمدید می‌شود تا به این وسیله امکان ادامه اجرای قانون به منظور هدف قرار دادن «کسانی که قصد صدمه زدن دارند»‌ فراهم شود.

آقای والز در توییتی گفته مقام‌های رسمی ضمن دستگیری چند نفر، مقادیری سلاح، مواد مخدر، اسلحه‌های بلند، هفت‌تیر، ‌مجله و چاقو توقیف کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرماندار این ایالت آشوب‌زده، شبانه اعلام کرده: «ما دلیلی برای این باور داریم که عوامل بدخواه دیگری هم‌چنان در اعتراض‌های قانونی و به حق قتل جورج فلوید نفوذ می‌کنند. به همین دلیل است که حکومت نظامی را به مدت یک روز دیگر تمدید می‌کنیم.»‌

هم‌زمان جان هرینگتون، کمیسر اداره اصلاحات مینه‌سوتا نیز روز شنبه اعلام کرده بود که مقام‌های رسمی چند انبار مواد قابل اشتعال را شناسایی کرده‌اند. 

آقای هرینگتون گفت: «این واقعیت که ما اکنون شاهد عده زیادی از آن‌ها در نقاط بسیار زیادی هستیم، باعث می‌شود باور کنیم این بخشی از الگویی است که نشان می‌دهد این‌ها فعالیت‌هایی سازمان‌دهی شده هستند و نه اقدام تصادفی از روی خشم.»‌

این در حالی است که بعضی انگشت اتهام را به سوی گروه‌های خارجی را نشانه رفته و می‌گویند تخریب و آتش زدن اماکن و ساختمان‌ها در مینیاپولیس، محل کشته شدن آقای فلوید به دست پلیس، و نیز سایر شهرهای آمریکا کار آن‌هاست. 

ایلهان عمر نماینده مجلس نمایندگان آمریکا که این منطقه را نمایندگی می‌کند، از معترضان شهر مینیاپولیس خواسته تا شنبه شب در خانه بمانند تا پلیس بتواند «آشوب‌گران» را دستگیر کند. 

خانم عمر گفته: « هم‌اکنون اندوه و درد ما مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. عده‌ای که از مناطقی خارج از شهر ما به این‌جا آمده‌اند، دست به تخریب و نابودی کسب‌وکارهای اقلیت‌ها و سیاه‌پوستان شهر ما می‌زنند. من از مردم می‌خواهم امشب در خانه بمانند تا ما بتوانیم این آشوب‌گران را بهتر هدف گرفته و منزوی کنیم.»

هم‌زمان با نگرانی‌ها از نقش سفیدپوستان «آشوب‌گر» در گسترش اعتراض‌ها در سراسر آمریکا، هم‌چنان ویدیوهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند. 

تنها در یک مورد، حدود ۶ میلیون نفر ویدیویی را دیدند که نشان می‌دهد معترضان سیاه‌پوست در مواجهه با یک سفیدپوست «آشوب‌گر حرفه‌ای» در سیاتل واشنگتن قرار می‌گیرند. 

نوید جمال، یک کارشناس امنیت ملی در توییتر نوشته: «این ویدیو را تماشا کنید. ببینید چطور معترضان علیه یک آشوب‌گر متحد می‌شوند. بعد یکی از آشوب‌گران حرفه‌ای سفید با لباس زره‌پوش پینت‌بال سعی می‌کند با پلیس درگیر شود. این‌ها کسانی هستند که پشت این درگیری‌ها هستند.» 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گروه‌های چپ‌گرای افراطی ضد فاشیست، از جمله آنتیفا را مقصر دانسته و گفته است که اغتشاشات در جریان اعتراض‌های روزهای اخیر زیر سر آن‌هاست.

© The Independent