رنج و مرگ صدها حیوان در آزمایشگاه‌های بریتانیا

قوانین و مقررات آزمایشگاهی بیش از ۳۰ بار با نقض شده است

عکس آرشیوی از یک میمون در آزمایشگاهی در تایلند، ۲۳ مه- Mladen ANTONOV / AFP

براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت کشور بریتانیا، سال گذشته محققان با آزمایش بر روی حیوانات، بیش از ۳۰ بار با نقض قوانین و مقررات آزمایشگاهی، موجب درد و رنج صدها حیوان، پرنده و ماهی شده‌اند. 

براساس این گزارش، ۵۸۸ موجود زنده تحت «تاثیر نامطلوب» آزمایش‌ها بودند -بالاتر از حد مجاز- و یک‌صد جانور نیز در جریان این آزمایش‌ها کشته شدند. 

گروه‌های حامی حیوانات این موارد را «نمونه‌های هولناکی از بی‌توجهی و بی‌کفایتی» خوانده‌اند. در بعضی موارد، حیوانات آزمایشگاهی به طور اتفاقی کشته شدند و در مواردی دیگر بدون آب و غذا رها شده‌اند. 

با وجود قرنطینه ویروس کرونا و تعلیق نظارت بر فعالیت آزمایشگاه‌ها، حامیان حقوق حیوانات نگران وقوع اتفاقات بیشتری پشت درهای بسته هستند. 

موارد نقض مقررات، در گزارش سال ۲۰۱۸ میلادی، از سوی واحد «حیوانات در مقررات علمی» وزارت کشور بریتانیا پس از یک وقفه زمانی سرانجام منتشر شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش فاش می‌کند که ۲۸ پرونده تخلف (از ۳۳ حادثه)‌ در ۱۷ دانشگاه و سه سازمان تجاری در بریتانیا اتفاق افتاده است که عبارتند از: 

- یک کارمند آزمایشگاه تمام بال ۵۰ ماهی را جدا کرده، در حالی که تنها می‌بایست یک سوم آن را می‌برید. این اشتباه موجب آسیب جدی به عضلات ماهی‌ها شده است و هنگام کشف این اشتباه تمام ماهی‌ها مرده بودند. 

- یک محقق سگ‌ها را به زور وادار به غذا خوردن کرد و سپس مایع منی آن‌ها را گرفت، بدون آن که مجوز این کار را داشته باشد. 

- در یک آزمایشگاه، یک نفر موشی را کشته و آب و برچسب را از قفس آن بیرون آورده، بی آن که توجه کند او بچه‌ای دارد یا نه. دو موش نوزاد مرده یک هفته بعد در محل پیدا شدند.

- به ۱۸ موش آزمایشگاهی تزریق عصبی شد و در نتیجه آن، پنج موش شروع به گاز گرفتن انگشت‌های پای خود کردند. پرسنل آزمایشگاه،‌ مجبور به از بین بردن این موش‌ها شدند. 

البته این تمام ماجرا نیست. در حادثه‌ای دیگر، یک تکنسین هنگام تعویض رختخواب کارش مختل شد و چهار موش را به داخل ماشین ضدعفونی‌کننده با بخار داغ انداخت که همه آن‌ها مردند. 

در یک آزمایشگاه، آب آشامیدنی ۴۸۰ پرنده طی ۴۸ ساعت، دوبار قطع شد. که یک پرنده بر اثر بی‌آبی تلف شد و مابقی دچار بی‌آبی در اندام‌ها شدند، اما بهبود یافتند. 

در سال ۲۰۱۸ میلادی، در بریتانیا، ۳.۵۲ میلیون آزمایش بر روی حیوانات زنده انجام شده است. 

واحد مربوط در وزارت کشور بریتانیا گفته در طول این یک سال، بر سه موضوع مهم «جایگزینی، کاهش و پالایش»‌ در استفاده از حیوانات برای کارهای تحقیقاتی، تمرکز داشته است. 

به هر حال بر اساس این گزارش، در مجموع ۲،۶۸۰ حیوان زنده در ۲۴ پرونده از کل ۲۸ پرونده، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند که شامل ۱،۶۳۱ ماهی، ۴۸۳ پرنده، ۳۷۶ موش، ۱۷۰ موش صحرایی و ۲۰ خوک بوده است. 

حدود نیمی از ۲۸ پرونده تخلف، مربوط به ناتوانی و شکست آزمایشگاه‌ها در تامین مراقبت‌های «مناسب» از حیوانات از جمله غذا، آب و امکانات مناسب برای آن‌ها بوده است. 

در این گزارش آمده: «در ۱۶ پرونده، تاثیرات مضر بر سلامت حیوانات بیشتر از تاثیر اجرای کارآمد روند مجاز در آزمایشگاه‌ها بوده است. ۵۸۸ حیوان از جمله ۵۲ موش، ۵۰ ماهی و ۶ موش صحرایی در این موارد آسیب دیده‌اند.»‌

در نمونه‌های زیادی، محققان آزمایشگاهی به میزان فراتر از حد مجاز به پرورش حیوانات پرداخته‌اند. 

یک کارمند آزمایشگاه بدون داشتن مجوز، به منظور آزمایش یک شیوه جدید تغذیه، سه پرنده را مجبور به غذا خوردن کرده است. 

جسامی کروتوگا، از کارزار گروه حمایت از حیوانات گفته: ‌«گزارش سالانه از وضعیت حیوانات آزمایشگاهی تکان‌دهنده و شوکه‌کننده است. هرکس با تصور این که این حیوانات متحمل چه دردی شدند و چطور مردند، ناراحت ‌می‌شود. این کاملا غیرقابل قبول است که بار دیگر شاهد موارد متعددی باشیم که ابتدایی‌ترین نیاز این حیوانات تامین نشده و همین امر منجر به رنج و مرگ عده زیادی از آن‌ها شده است. » 

در بیشتر موارد، دارندگان مجوز پس از ارتکاب این تخلف‌ها، نامه اخطار و توبیخ دریافت کرده‌اند و در هفت مورد نیز بازرسان خواستار آموزش مجدد کارکنان آزمایشگاه شدند. در پنج مورد هم گزارش‌های بیشتری از روند پیشرفت کار درخواست شده است. خانم کروتاگو این مجازات‌ها را «رقت انگیز» توصیف کرده است. 

او گفته: «کاملا به حق اگر یکی از اعضای جامعه نتواند به حیوانی آب و غذا دهد و موجب مرگ آن حیوان شود، احتمالا تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد. به ما بارها اطمینان داده شده که آزمایش‌های حیوانی بسیار منظم و تحت مقررات انجام می‌شوند. اگرچه این گزارش و سایر گزارش‌های سال‌های قبل، تصویر روشنی پیش روی ما می‌گذارد از این که بسیاری از این حیوانات بی‌دفاع و زبان‌بسته، مورد بی‌توجهی و غفلت قرار می‌گیرند و بعضی هم جان‌شان را از دست داده و به شکل وحشتناکی می‌میرند.» 

این گروه حامی حیوانات گفته باور ندارد که نظارت از راه دور بر فعالیت آزمایشگاه‌ها و پایبندی آن‌ها به مقررات در دوران قرنطینه، با وجود تعلیق بازرسی امکان‌پذیر باشد؛ چیزی که به گفته این نهاد به رنج بیشتر این حیوانات و غفلت از آن‌ها منجر می‌شود. 

سخن‌گوی وزارت کشور بریتانیا گفته: «دولت متعهد به حمایت از استانداردهای بالای رفاهی حیوانات و نیز علوم کیفی است. موارد بسیار جدی عدم رعایت حقوق حیوانات (در روندهای علمی)، ممکن است در نهایت به ابطال مجوزهای آزمایش حیوانات و یا به ارجاع آن‌ها به مراجع قضایی منجر شود، تا در مورد مجازات آن‌ها قضاوت و در مورد تعقیب قانونی متخلفان متناسب با منافع عمومی تصمیم‌گیری کنند.»‌

 

 

© The Independent

بیشتر از جهان