انتقال ترامپ به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید

در جریان اعتراض‌ها در خارج از محوطه کاخ سفید، حفاظت امنیتی از ترامپ تشدید شد

ترامپ، بانوی اول و پسرشان بارون در چارچوب پروتکل ایمنی رئیس‌جمهور به‌مدت یک ساعت به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید منتقل شده‌اند-ALEX WONG / Getty Images via AFP

بنا به گزارش‌ها تظاهراتی که جمعه‌شب در اعتراض به قتل جورج فلوید در اطراف کاخ سفید برپا شد چنان گسترده بود که مأموران حفاظتی کاخ سفید، دونالد ترامپ را در اقدامی احتیاطی به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید منتقل کرده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع مطلع می‌گوید در طول سومین شب درگیری‌های خشونت‌آمیز میان پلیس و معترضان، رئیس‌جمهور، بانوی اول و پسرشان بارون در چارچوب پروتکل ایمنی رئیس‌جمهور به‌مدت یک ساعت به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید منتقل شده‌اند.

به کارکنان کاخ سفید هشدار داده شده که اگر باید روز دوشنبه بر سر کارهایشان حاضر شوند، مجوز عبورشان را تا لحظه‌ای که به ورودی کاخ سفید نرسیده‌اند، مخفی کنند. ورودی کاخ سفید توسط پلیس مخفی حفاظت می‌شود.

گزارش انتقال ترامپ به «مرکز عملیات اضطراری ریاست جمهوری در کاخ سفید» در گرماگرم اعتراضاتی صورت گرفته که در جریان آن مردم دست‌کم یک اتومبیل را به آتش کشیدند و اشیائی را به‌سوی پلیس پرتاب ‌کردند. در واکنش، صدها مأمور پلیس که در پارک «لافایت» مستقر شده بودند با تاکتیک‌های مبارزه با شورش و نیز اسپری فلفل با معترضان برخورد کردند.

واشنگتن چند شب است صحنه اعتراض مردم خشمگین به قتل جورج فلوید بوده که به خاطر یک جرم بی‌اهمیت در شهر مینیاپولیس روی زمین انداخته شد و بر اثر هشت دقیقه فشار زانوی یک افسر پلیس روی گردنش جان سپرد.

میوریل باوزر، شهردار واشنگتن که عضو حزب دموکرات است ضمن صدور فرمان منع رفت‌وآمد خواهان برقراری نظم و آرامش شد. او در طول دو روز آخر هفته در توئیتی نوشت: «ما محتاج رهبرانی هستیم که درد مردم را درک کنند و در اوقات ناامیدی و یاس به ما آرامش و امید بدهند. در عوض، آنچه ما در طول دو روز گذشته از کاخ سفید شنیده‌ایم تشویق به اعمال خشونت علیه شهروندان آمریکا بوده است.»

توئیت‌های پرزیدنت ترامپ در یکشنبه‌شب شامل اظهار ناامیدی از آن بوده که چرا برخی شهرهای آمریکا از گارد ملی برای سرکوب خشونت‌ها از جمله غارت و خرابکاری استفاده نکرده‌اند. آقای ترامپ همچنین چندین پیام تنها در یک یا دو کلمه با حروف درشت به اشتراک گذاشته است؛ «قدرت» یکی از آن‌ها و دیگری «نظم و قانون» در میان دیگر پیام‌های او بود.

ترامپ در یکی از پیام‌هایش در روز شنبه نوشت: «شهرداران و فرمانداران دموکرات! سرسختی نشان بدهید. این مردم آنارشیست هستند. به‌فوریت گارد ملی را احضار کنید. دنیا به شما و جوی خواب‌زده (جو بایدن) نگاه می‌کند و می‌خندد. این آمریکایی است که می‌خواهید؟ نه!!!» 

او همچنین گله کرد که رسانه‌های جریان اصلی «هرچه از دستشان برمی‌آید می‌کنند تا به آتش نفرت و هرج‌ومرج دامن بزنند.» آقای ترامپ گفت معترضان توسط «آنارشیست‌های اَنتیفا سازمان‌دهی شده‌اند.»

او گفته است «انتیفا»، اتحاد گروه‌های چپ‌گرا، را یک سازمان تروریستی اعلام خواهد کرد اما معلوم نیست که رئیس‌جمهور اختیار قانونی چنین اقدامی را دارد یا نه. برخی از شهرداران و فرمانداران آمریکا شکایت کرده‌اند که بعضی عناصر راست‌گرای افراطی و نژادپرستان در این اعتراض‌ها شرکت دارند.

© The Independent

بیشتر از جهان