حذف نرم افزارهای ترویج تئوری توطئه راست افراطی از سوی گوگل

این توطئه همچنین با فرضیه بی اساس «پیتزاگیت» سال ۲۰۱۶ مرتبط است

تئوری توطئه «کیو ای نان» می‌گوید شخصی ناشناس به نام «کیو» اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای راجع به دولت ترامپ دارد- Rick Loomis/Getty Images/AFP

شرکت گوگل چندین برنامه که فرضیه توطئه « کیو ای نان» (QAnon) را رواج می‌دادند از فروشگاه گوگل پلی خود، حذف کرد.

تئوری توطئه «کیو ای نان» بر بنیان این باور است که شخصی ناشناس به نام «کیو» مدعی داشتن اطلاعات طبقه‌بندی‌ شده‌ای راجع به دولت ترامپ است. از جمله سایر باورهای این فرضیه این است که مخالفین دولت در قالب «دولتی عمیق» جهت تضعیف ترامپ تلاش می‌کنند. 

این توطئه همچنین با فرضیه بی اساس «پیتزاگیت» سال ۲۰۱۶ مرتبط است، که ادعا می کرد وزیر امور خارجه، هیلاری کلینتون، به همراه دیگر اعضای صاحب قدرت و ثروت در ایالات متحده، در آن‌چه به نظر حلقه آزاررسانی به کودکان می‌آمد نقش داشته‌اند.

باورمندان به این نظریه وکلای خود را بر آن داشته‌اند که باور به تئوری توطئه ثابت می‌کند که آن‌ها دیوانه هستند. آنها در ضمن برای پخش ایدئولوژی خود از پل بندر سیدنی بالا رفته‌اند. پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)‌ اعلام کرده که «کیو ای نان» می‌تواند خطر تروریسم داخلی باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 «مدیا مترز» که یک مرکز پژوهشی غیر انتفاعی با گرایش مترقی است نقض سیاست‌های این موتور جستجو توسط نرم‌افزارهای «کیومپ»، «کیوآلرتز» و «کیو آلرتز لایت»‌ را به توجه گوگل رساند. این سازمان گزارش کرد که این نرم‌افزارها از فروشگاه اندروید حذف شده‌اند. طبق سیاست مربوط به حریم خصوصی گوگل نرم‌افزارهایی که «محتویات مربوط به تروریسم دارند از جمله فعالیت‌های تروریستی را رواج می‌دهند، ترغیب به خشونت می‌کنند و یا حملات تروریستی را بزرگ می‌دارند» ممنوع هستند. 

یک سخنگوی در بیانیه‌ای گفت: «وقتی نرم افزارهایی را می بینیم که با پخش اطلاعات گمراه کننده یا زیانبار، قوانین گوگل پلی را نقض می‌کنند، آنها را از فروشگاه حذف می‌کنیم.»

مشخص نیست که چه تعداد از افراد این برنامه‌ها را بارگیری کرده‌اند ویا اینکه گوگل از ریز دادوستد های یا سایر پرداخت‌های انجام شده در قالب این نرم افزار سودی به دست آورده باشد. گوگل ۳۰ درصد از سهم کل پرداختی را که با خرید نرم افزارها در فروشگاهش انجام می‌شود، به دست می‌آورد. شرکت گوگل هنوز نظری در این مورد نداده است.

فرضیه توطئه «کیو ای نان» همچنین با باورهای غلط مربوط به ویروس کرونا ، مرتبط است. مثلا این‌که این بیماری در اصل پوششی است، که با آن  دونالد ترامپ،  به صورت پنهانی «عوامل دولت عمیق» را دستگیر می کند. عده ای هم باور دارند که کوید-۱۹ بخشی از «جنگ معنوی» است که افراد منتخب خداوند به آن مبتلا نمی‌شوند.

گوگل هم در کنار اداره ملی بهداشت بریتانیا، فیس بوک و توییتر مجبورشده برعلیه اطلاعات نادرست مربوط به ویروس کرونا و حقه‌هایی که در این مورد رواج داده می‌شوند دست به عمل بزند. 

© The Independent